Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi paljon opittavaa japanilaisesta palvelukulttuurista
Luotijunat lähtevät ajallaan, ihmiset odottavat hyvässä muodostelmassa junaan pääsyä ja päästävät toiset ensin ulos, eikä kukaan kailota puhelimeen.
Japanissa tuntuu siltä, että vieraanvaraisuus ja toisten ihmisten arkinen kunnioittaminen, omotenashi, ovat läsnä kaikkialla. ”Omotenashi – Mitä voimme oppia japanilaisesta vieraanvaraisuudesta?” -kirja pyrkii selittämään, mistä japanilaisessa vieraanvaraisuudessa on kyse ja miten se ilmenee eri yhteyksissä ja ennen kaikkea, mistä se lopulta kumpuaa.
Japanilaista kulttuuria syvällisesti tuntevat Kauppakorkeakoulun markkinoinnin professori Arto Lindblom ja toimittaja-kirjailija Heikki Valkama avaavat uudessa kirjassaan omotenashia analyyttisesti. Teoksen taustalla on tekijöiden henkilökohtainen halu löytää selitys japanilaiselle vieraanvaraisuudelle ja hyville käyttäytymistavoille, jotka näkyvät niin ystävyyssuhteissa kuin liike-elämässä.
”Havainnollistamme kirjassa, että japanilaiseen kulttuuriin ja arvomaailmaan pohjaavassa omotenashissa on kyse yhtäältä toiset huomioon ottavasta ajattelutavasta, mutta myös esteettisestä kokemuksesta ja yksittäistä huolitelluista eleistä ja ilmaisutavoista. Omotenashi on kokemuksena jotain hyvin kokonaisvaltaista, mutta samalla jotain, jota emme välttämättä osaa edes tietoisesti havaita. Japanilainen vieraanvaraisuus vaatii aina toteutuakseen ihmisten välisen kohtaamisen kasvokkain”, Arto Lindblom sanoo.
Lisätietoa:
Markkinoinnin laitos
Markkinoinnin laitos on menestyksekäs ja dynaaminen yhteisö opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita, joiden kunnianhimoisuus näkyy tutkimusprojekteissa ja hankkeiden verkostoissa.
- Julkaistu:
- Päivitetty: