Miten vauhditetaan innovaatioita, saadaan ruoka riittämään ja tehdään kaupungeista vihreitä? Sustainability Science Days etsii vastauksia aikamme isoihin kestävyysongelmiin

Sustainability Science Days on Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston vuosittain järjestämä, Suomen suurin kestävän kehityksen tiedekonferenssi. Kaksipäiväinen tapahtuma keskittyy tänä vuonna globaaleihin systeemitason ratkaisuihin esimerkiksi ruoan, kaupunkien ja hallinnon osalta.
Sustainability Science day banneri

”Tapahtumassa ei tyydytä ongelmien listaamiseen, vaan tavoitteena on löytää ratkaisuja kestävän yhteiskunnan rakentamiseen. Toivon, että tapahtuma avaa muutosta tuovia keskusteluja. Ilmasto- ja luonnon monimuotoisuuskriisit sekä suuret jännitteet maailmanpoliittisessa tilanteessa ovat tehneet näistä keskusteluista tärkeämpiä kuin koskaan”, sanoo Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutin johtaja Susanna Lehvävirta.

Kaksipäiväisen tiedekonferenssin teemoja ovat muun muassa systeemiset ratkaisut, ruoka, hallinto ja kaupunkien muutokset. Tapahtumassa keskustellaan myös muun muassa siitä, mitä voisimme oppia alkuperäiskansoilta.

”Tarvitsemme paljon luovuutta ja mielikuvitusta, jotta voimme siirtyä kohti uudenlaista, kestävää yhteiskuntaa. Tämän vuoden teemaksi on valittu systeemitason muutokset, koska aikamme haasteita ja kriisejä ei voi käsitellä erillään toisistaan. Kaikki liittyy kaikkeen”, sanoo kestävän muotoilun apulaisprofessori İdil Gaziulusoy Aalto-yliopistosta.

Sustainability Science Days 2022 on kansainvälinen Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston kestävyystieteiden instituutti HELSUS:n järjestämä tiedekonferenssi. Se pidetään Espoon Otaniemessä 18.-19.toukokuuta. Lisätietoja tapahtumasta täältä.

İdil Gaziulusoy

Professor (Associate Professor)
Department of Design

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.