Mitä näemme peilissä? Uudet metapinnat näyttävät ”kirkkailta” toisesta suunnasta, mutta ”tummilta” vastakkaisesta suunnasta

Aalto-yliopiston tutkijat kehittivät metapintoja, joilla on äärimmäisen epäsymmetriset heijastusominaisuudet. Uuden keksinnön avulla voidaan kehittää pintoja, jotka toimivat joko vahvasti tai heikosti heijastavina riippuen siitä, missä kulmassa valo osuu pintaan.
Metamirrors show different things to different observers

Kun katsomme peiliä jostakin kulmasta, näemme kuvan kohteesta, joka sijaitsee vastakkaisessa suunnassa. Tämä johtuu siitä, että kohteesta siroava valo heijastuu peilistä katsojan silmien havaittavaksi. Tässä peiliheijastukseksi kutsutussa tapahtumasarjassa heijastuskulma on symmetrinen: jos peilin vasemmalla puolella seisova henkilö näkee peilin oikealla puolella seisovan henkilön, myös peilin oikealla puolella seisova henkilö näkee vasemmalla puolella seisovan henkilön vastaavalla tarkkuudella. Tavalliset peilit heijastavat valon aina symmetrisesti peilin kummaltakin puolelta. Aalto-yliopiston tutkijat onnistuivat hiljattain rikkomaan peilauskulman symmetrisyyden hyödyntäen gradienttimetapintojen (engl. gradient metasurface) käsitettä. Keinotekoisesti valmistetut pinnat voidaan suunnitella näyttämään ”kirkkailta” tietystä suunnasta, mutta samaan aikaan ”tummilta” vastakkaisessa suunnassa olevan katsojan näkökulmasta.

Metapinnat ovat tasomaisia, keinotekoisia materiaaleja, jotka koostuvat valon aallonpituutta pienemmässä mittakaavassa jaksottaisesti järjestyneistä meta-atomeista. Meta-atomit koostuvat tavanomaisista materiaaleista, mutta jos ne asetetaan toistuviin kuvioihin, järjestelmä voi saada useita epätavallisia ominaisuuksia, joita ei voida saavuttaa luonnollisilla materiaaleilla. Physical Review Letters -lehdessä julkaistussa artikkelissaan Extreme Asymmetry in Metasurfaces via Evanescent Fields Engineering: Angular-Asymmetric Absorption

Aalto-yliopiston tutkimusryhmäkuvailee tutkimustaan, jossa he käyttivät gradienttimetapintoja muuttaakseen vastakkaisista kulmista tulevien aaltojen kontrastisuhdetta.

”Havaintomme osoittavat ensimmäistä kertaa, että tasaisella pinnalla voi olla äärimmäiset optisesti asymmetriset ominaisuudet kulmaspektrissä. Tämä on tärkeä merkkipaalu sekä fysiikan että teknisten tieteiden alalla”, selittää Xuchen Wang, joka on kolmannen vuoden tohtoriopiskelija Aalto-yliopistossa ja toimii tutkimuksen vastuuhenkilönä. Xuchen tutkii elektromagneettisia metapintoja professori Sergei Tretyakovin ohjauksessa.

”Tämä on kiistämättä jännittävä läpimurto. Vaikuttaa siltä, että rikoimme luonnossa vallitsevan kauniin symmetrisyyden. Toisaalta symmetrian kumoaminen kuitenkin avaa uusia mahdollisuuksia maanpuolustusteknologialle, lääketieteen mittauslaitteille, tietosuojalle ja niin edelleen”, Xuchen kommentoi.

Artikkeli julkaistiin lehden verkkojulkaisussa 19.12.2018. Tutkimusta on rahoittanut Suomen Akatemia.

Lisätietoja:
Xuchen Wang
+358-503097794

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.