Minna-Maria Salonen muotoilijana hackathon kilpailuissa

Salosen ryhmät ovat voittaneet lokakuussa kaksi erillistä kehityskilpailua.

Muotoilun kolmanne vuosikurssin opiskelija Minna-Maria Salonen on ollut muotoilijana voittoisissa tiimeissä, joissa hänen ryhmänsä ovat voittaneet lokakuussa kaksi erillistä kehityskilpailua, joista ensimmäinen on Vantaan Aviapolis alueen kehityskilpailu ja toinen Fazer Brainfood hackathon.

Tyypillisimmin hackathoneissa useampi pieni tiimi kokoontuu ratkomaan ennalta määriteltyjä haasteita. Usein aikaa on käytössä rajallisesti ja menestyksen kannalta merkittäväksi muodostuu kyky hahmottaa annettua ongelmakenttää ja innovoida rohkeasti uutta.

Aviapolis City Bootcampin tarkoituksena oli kehittää palveluita Aviapoliksen alueelle ja
löytää uutta liiketoimintaa ja ratkaisuja kokeiltavaksi ensi jo ensi vuoden aikana.

Pääpalkinnon voittaneessa ehdotuksessa ratkaisuksi tuotiin urbaaniin ympäristöön sopiva ja ekologinen idea motocrossin sisäradasta, jossa ajetaan vain täysin sähköisellä kalustolla. Tarkoituksena on taata monen ikäisten ja tasoisten pääsy lajin pariin yksin ja yhdessä ilman erillisiä hankintoja tai valmistautumista.

Voittajajoukkueeseen kuuluvat Jyri Leinonen, Laura Peuhkuri ja Minna-Maria Salonen.

- Muotoilijan rooli tällaisissa kilpailuissa on usein käytettävyyden ja käyttäjän näkökulman mukaan tuominen. Samalla uusien ja aluksi jopa rohkean kokeilevilta kuulostavien ideoiden esiintuominen suunnitteluvaiheessa auttaa tiimejä pääsemään kohti innovatiivisia ratkaisuja, kertoo Minna-Maria Salonen.

- Muotoilijan tehtävä on välillä myös pitää huolta muodostuvan konseptin yhteensopivuudesta jo olemassa oleviin toimintoihin, rutiineihin ja kokonaisuuksiin sekä muuhun ympäristöön, Salonen vielä lisää vielä.

Toisessa hackathonissa Fazer haastoi osallistujat kehittämään uusia ideoita aivojen ravitsemiseksi.

Fazer Brainfood (”aivoruoka”) on tutkimus- ja liiketoiminnan kehitysohjelma, joka tutkii ruuan ja kognitiivisen suorituskyvyn välistä suhdetta. Kilpailussa keskityttiin kehittämään erilaisia tapoja vastata kognitiivisen suorituskyvyn kasvavaan kysyntään ihmisten arjessa.

Hackatonin voitto tuli poikkitieteellisen tiimin kehittämällä kokonaisuudella, jossa yhdistyy palvelumuotoilu ja uusien teknologioiden käyttö. Uudenlaisen ravintolakokemuksen aikana kävijää voidaan mm. ohjata valitsemaan hänen terveyttään paremmin tukevia ja kognitiivista suoriutumista parantavia ruokia. Kilpailun tuomaristo kiitti kekseliästä konkreettista ratkaisua, joka voi muuttaa ihmisten ruokailutottumuksia.

Voittajajoukkueeseen kuuluvat Jukka Song, Minna-Maria Salonen ja Sini Liu.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille