Millennium-teknologiapalkinto proteiinien muokkauksen mullistaneelle Frances Arnoldille

Innovaatioita voidaan hyödyntää muun muassa uusiutuvan energian sovelluksissa ja lääkkeiden valmistuksessa.
Kuva: Caltech

Tekniikan Akatemia TAF jakoi tiistaina 24. toukokuuta miljoonan euron arvoisen Millennium-teknologiapalkinnon yhdysvaltalaiselle biokemistille Frances Arnoldille. Arnoldin uraauurtava innovaatio, suunnattu evoluutio (directed evolution), matkii luonnonvalintaa laboratorio-olosuhteissa. Menetelmällä voidaan luoda uusia ja parempia proteiineja, joita voidaan käyttää hyödyksi esimerkiksi uusiutuvan energian sovelluksissa. Arnoldin innovaatiolla voidaan rakentaa myös entsyymejä entistä tehokkaampaan lääkkeiden valmistukseen. Menetelmällä on luotu useita lääkkeitä, esimerkiksi uudenlainen lääke tyypin 2 diabetekseen.

- Hänen saavutuksensa vihreän kemian alalla ovat erittäin merkittävät ajatellen maapallon tulevaisuutta ja fossiilisten polttoaineiden korvaamista uusiutuvilla luonnonvaroilla, sanoo Aalto-yliopiston synteettisen biologian Adjunct Professor Merja Penttilä, joka oli mukana kansainvälisessä palkintolautakunnassa.

Arnoldin kehittämät innovaatiot ovat mullistaneet aiemmin hitaan ja kalliin proteiinimuokkauksen, ja hänen menetelmänsä ovat käytössä sadoissa laboratorioissa ja yrityksissä ympäri maailmaa. Muokatuilla proteiineilla korvataan kallista tai fossiilisia raaka-aineita käyttävää tuotantoa muun muassa polttoaineiden, paperituotteiden, lääkkeiden, tekstiilien sekä maataloudessa käytettävien kemikaalien valmistuksessa.

Frances Arnold on ensimmäinen Millennium-teknologiapalkinnon saanut nainen. Palkinto myönnettiin nyt seitsemättä kertaa.

Lisätietoja:

Tekniikan Akatemia TAF verkkosivuilla (taf.fi)

Millennium-teknologiapalkinto on suomalainen tunnustus ihmisten elämänlaatua ja kestävää kehitystä edistävän teknologian kehittäjille. Palkinnon myöntää joka toinen vuosi riippumaton säätiö Tekniikan Akatemia TAF. Palkittavan innovaation valitsee Tekniikan Akatemian hallitus kansainvälisen palkintolautakunnan ehdotuksesta.

Aalto-yliopisto on Tekniikan Akatemian strateginen kumppani ja mm. tekee ehdotukset uusista jäsenistä palkinnon kansainväliseen palkintolautakuntaan.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.