Millennium-teknologiapalkinnon sai aurinkokennoteknologian pioneeri Martin Green

Greenin kehittämä PERC-teknologia ehkäisee ilmastonmuutosta tarjoamalla edullisia energiaratkaisuja.
Martin Green
Professori Martin Green sai vuoden 2022 Millennium-teknologiapalkinnon. Kuva: TAF.

Vuoden 2022 Millennium-teknologiapalkinto on myönnetty 25.10. australialaisen New South Walesin yliopiston professorille Martin Greenille. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö luovutti miljoonan euron arvoisen palkinnon Greenille PERC-kennon (Passivated Emitter and Rear Cell) kehittämisestä palkintoseremoniassa Helsingissä. Aalto-yliopiston professori Päivi Törmä toimii palkinnon kansainvälisen palkintolautakunnan puheenjohtajana.

PERC-kenno lanseerattiin vuonna 1983, minkä jälkeen siitä on tullut tehokkain ja kaupallisesti menestyksekkäin piipohjaisten aurinkokennojen teknologia aurinkopaneeleihin ja energian massatuotantoon. PERC-teknologia kattaa lähes 90 prosenttia aurinkokennojen nykymarkkinasta.

Green kehitti PERC-kennon yhdessä tiiminsä kanssa parantamalla tavallisten piipohjaisten aurinkokennojen ylä- ja alapinnan laatua. PERC-teknologia kasvatti aurinkokennon konversiotehokkuutta 25 prosenttiin 2000-luvun alussa, mikä on yli 50 prosentin suhteellinen parannus verrattuna 1980-luvun alun 16,5 prosenttiin.

Innovaatio on vähentänyt merkittävästi aurinkopaneelien käyttökustannuksia ja tehnyt siten aurinkosähköstä fossiilisia vaihtoehtoja edullisempaa. Lisäksi PERC-kennot voivat tuottaa energiaa koteihin ilman yhteyttä sähköverkkoon, mikä mahdollistaa luotettavan sähkön saannin esimerkiksi syrjäseuduilla.

Professori Green sanoi: ”On suuri kunnia tulla valituksi Millennium-teknologiapalkinnon saajaksi. Tämä on merkittävä tunnustus työstäni aurinkosähkötekniikan saralla, mutta samalla tunnustus myös opiskelijoideni ja kollegoideni sekä alan laajemman tutkimusyhteisön ja kaupallisten toimijoiden saavutuksille.”

”Ilmastonmuutoksen torjuminen edellyttää maailmalta toimia. Uskon, että palkinnon myötä pystyn yhä uskottavammin puhumaan näiden toimien puolesta. Fossiilisten polttoaineiden käytöstä on siirryttävä uusiutuvaan energiaan, jotta voimme pitää planeettamme olosuhteet suotuisina niin ihmissivilisaatiolle kuin muillekin lajeille. Vihreän siirtymän vauhti on kiihtymässä, ja maailma tulee siirtymään aurinko- ja tuulisähköön jo tulevan vuosikymmenen aikana. Uskon, että meneillään on valtava, historiallisesti merkittävä muutos.”

Tällä hetkellä Green ja hänen tiiminsä kehittävät yhdistelmäkennotekniikkaa. Tavoitteena on saavuttaa 40 prosentin konversiotehokkuus esimerkiksi kennoja päällekkäin pinoamalla.

”Työni tuottamat kustannussäästöt ovat tulleet juuri oikeaan aikaan vaiheessa, jossa ilmastonmuutosta hillitsevien toimien kiireellisyys on käynyt ehdottoman selväksi.”

”PERC-teknologia ehkäisee ilmastonmuutosta tarjoamalla kustannuksiltaan edullisia energiaratkaisuja. Aurinkokennojen jatkotutkimusta tarvitaan edelleen, jotta voimme edelleen vähentää kalliiden ja harvinaisten mineraalien, kuten hopean, käyttöä kennojen valmistuksessa,” sanoi Millennium-teknologiapalkinnon kansainvälisen palkintolautakunnan puheenjohtaja, Aalto-yliopiston professori Päivi Törmä.

Myös Aalto-yliopistossa tutkitaan ja valmistetaan PERC-aurinkokennoja professori Hele Savinin ryhmässä. Hele Savinin mukaan: ”PERC-teknologia on mahdollistanut kuuluisan Shockley-Queisser-rajan hätyyttelyn. Tästä hyvänä esimerkkinä on Aalto-yliopistossa vastikään saavutettu sadan prosentin kvanttihyötysuhteen ylitys lyhyillä aallonpituuksilla.”

Millennium-teknologiapalkinto on suomalainen tunnustus ihmisten elämänlaatua ja kestävää kehitystä edistävän teknologian kehittäjille. Palkinnon myöntää joka toinen vuosi riippumaton säätiö Tekniikan Akatemia TAF. Palkittavan innovaation valitsee Tekniikan Akatemian hallitus kansainvälisen palkintolautakunnan ehdotuksesta.

Aalto-yliopisto kuuluu Tekniikan Akatemian strategisiin kumppaneihin, jotka voivat tehdä ehdotuksia uusista jäsenistä palkinnon kansainväliseen palkintolautakuntaan.

Lisätietoja:

Millennium-teknologiapalkinto Katso Millennium Innovation Forum, Millennium Graduate Student Contest ja professori Greenin luento 26.10.

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Mikkelin kampuksen alumnit juhlistivat International Business -ohjelman 35-vuotista olemassaoloa

Yli 200 BBA-/BScBA-ohjelman alumnia saapui juhliin Kauppakorkeakoululle Otaniemeen.
Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Lahjoittajatarina - Yrjö Sotamaa: ”Yliopiston tukeminen on meidän oman tulevaisuutemme rakentamista”

Professori emeritus on yhä aktiivinen muotoilun vaikuttaja niin kotimaassa kuin kansainvälisellä kentällä. Hän on nykyään myös Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun kuukausilahjoittaja.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.