Miljoonarahoitus uuden aivotutkimusmenetelmän kehittämiseen Aalto-yliopistossa

Aivokuvantaminen on tuottanut runsaasti tietoa mm. siitä, kuinka ihmisaivot käsittelevät aisti-informaatiota.

Professori Lauri Parkkonen on saanut Euroopan tutkimusneuvostolta 1,5 miljoonan euron Starting Grant –rahoituksen ihmisaivojen toiminnan mittaamiseen uudenlaisella anturitekniikalla pään ulkopuolelta.

Toiminnallisen magneettikuvantamisen (fMRI) avulla saadaan alueellisesti tarkkaa tietoa vähintään sekuntien pituisesta aivojen aktivoitumisesta, kun taas elektro- ja magnetoenkefalografian (EEG/MEG) avulla voidaan seurata erityisesti aivokuoren lyhytkestoisia vasteita millisekunnin tarkkuudella. Kaikkia yllä mainittuja menetelmiä käytetään kajoamattomassa aivojen toiminnan tutkimisessa.

Hankkeessa on tarkoitus kehittää uudenlainen MEG-järjestelmä, jossa aivojen sähköisen toiminnan tuottamat neuromagneettiset kentät mitataan huomattavasti lähempänä pään pintaa kuin nykyisillä MEG-laitteistoilla on mahdollista.

”Olemme osoittaneet laskennallisilla malleilla, että antureiden saaminen lähes pään pinnalle paitsi helpottaa heikkojen aivosignaalien havaitsemista myös oleellisesti parantaa menetelmän paikkatarkkuutta ja siten samanaikaisten, lähekkäisten aivoaktivaatioiden erottelua. Tämä korkean resoluution MEG-järjestelmä (high-resolution MEG, HRMEG) voisikin mahdollistaa aivokuoren toiminnan seurannan pään ulkopuolelta ennennäkemättömän tarkasti”, kertoo Lauri Parkkonen.

”Voidaksemme mitata aivokuoren korkeataajuisia vasteita, joita aivot synnyttävät mm. monimutkaisten kognitiivisten tehtävien aikana mutta joita koherentisti tuottavat alueet ovat pieniä, tarvitsemme tällaisen uuden menetelmän”, hän jatkaa.

Hankkeessa tutkitaan myös transkraniaalisen magneettisimulaation (TMS) ja HRMEG-menetelmän yhdistämistä, joka mahdollistaisi aivojen sähköisen stimulaation vaikutusten seurannan aiempaa selvästi tarkemmin.

Euroopan tutkimusneuvoston (European Research Council ERC, Starting Grant –rahoitus myönnetään nuorelle lupaavalle tutkijalle.

Lisätietoja:

Professori Lauri Parkkonen, TkT

Uutisia Lauri Parkkosesta:
Lauri Parkkosen matka professoriksi alkoi nuorena

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla