Miljoona euroa säteilyilmaisimien tutkimukseen

Suomen Akatemian rahoittamissa hankkeissa kehitetään erityisherkkiä kuvantamis- ja anturiteknologioita.
Tutkija Ville Jokinen Micronovassa materiaalinäyte kädessään, kuva Aino Huovio

Aalto-yliopiston tutkimushankkeissa kehitetään silmän sarveiskalvon kuvantamistekniikkaa, erityisherkkää magneettikentän mittaustekniikkaa sekä germanium-pohjaisia erittäin herkkiä infrapuna-antureita. Kolme hanketta saivat yli puolet (53 prosenttia) haussa olleesta Suomen Akatemian kahden miljoonan euron rahoituksesta.

Professori Zachary Taylorin tutkimusryhmä kehittää uutta kuvantamismenetelmää, jolla voitaisiin havaita sarveiskalvon siirteen hylkiminen täsmällisesti ja ajoissa. Alimillimetriaaltoihin, terahertsispektroskopiaan ja valokerroskuvaukseen perustuva menetelmä voisi havaita liiallisen nesteen kertymisen, joka enteilee hylkimisreaktiota.

”Nykyiset diagnosointimenetelmät havaitsevat hylkimisen liian myöhään, mikä voi johtaa siirteen tuhoutumiseen. Tämän teknologian ansiosta sarveiskalvosiirre voidaan pelastaa ja näin säilyttää potilaan näöntarkkuus”, Taylor sanoo.

Vanhemman yliopistonlehtorin Gheorghe-Sorin Paraoanunhankkeessa rakennetaan erityisherkkiä magneettikentän ilmaisimia, joissa hyödynnetään yhtä keinotekoista atomia.

”Pienen magneettikentän havaitsemisesta voi olla hyötyä muun muassa aivotutkimuksessa, geologiassa, maanjäristysten ennustamisessa ja öljyn etsinnässä. Keinotekoisen atomin valmistaminen ja hallinta voi myös vaikuttaa fysiikan perustutkimukseen, esimerkiksi aksionin eli hypoteettisen alkeishiukkasen havaitsemiseen.”

Professori Hele Savinin tutkimuksessa kehitetään yhdessä australialaisen New South Walesin yliopiston kanssa uudenlaisia erittäin herkkiä infrapuna-antureita muun muassa lääketieteellisen tutkimuksen käyttöön. Hanke yhdistää Aallon mustaan piihin liittyvää osaamista ja New South Walesin yliopistossa kehitettyä laserprosessointia.

Rahoitetut hankkeet ovat osa Suomen Akatemian RADDESS-akatemiaohjelmaa, jossa edistetään terveyteen ja turvallisuuteen liittyvien säteilyilmaisimien kansainvälistä tutkimusyhteistyötä. Ohjelmassa rahoitetaan hankkeita, jotka luovat uudenlaisia, laitelähtöisiä ja toiminnallisia säteilyilmaisinkokonaisuuksia.

Suomen Akatemian rahoituspäätökset

Kuva: Aalto-yliopisto, Aino Huovio

sanasto-somekuva-twitter.png
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Kurssikirjojen kirjoittaja ja tiedekirjailija – tiesitkö, että olet oikeutettu lainauskorvaukseen?

Kaikki tekijät, jotka ovat kirjoittaneet tekstiä teokseen, jota lainataan kirjastoista, ovat oikeutettuja lainauskorvaukseen.
Aalto ARTS Booksin osasto Helsingin kirjamessuilla 2021.

Aalto ARTS Books Helsingin kirjamessuilla 2022

Aalto ARTS Books on mukana Helsingin kirjamessuilla 27.–30.10.2022 osastolla 6b71 ja Tiedetorilla.
people exploring the walk-in closet that provides solutions for a sustainable fashion and textiles future
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

”Tulevaisuuden vaatekaappi” – kestäviä ratkaisuja muoti- ja tekstiiliteollisuudelle

Näyttely esittelee Aalto-yliopiston tutkijoiden ja opiskelijoiden visioita kestävästä tekstiili- ja muotialan tulevaisuudesta
Opiskelijoita työskentelemässä. Kuva: Mikko Raskinen

Naisyrittäjät pelkäävät sotaa enemmän kuin miehet

Naisyrittäjät pelkäävät Ukrainassa käytävää sotaa enemmän kuin miespuoliset kollegansa, käy ilmi Kauppakorkeakoulun tuoreesta tutkimuksesta.