Mikko Möttönen valittiin vuoden 2021 innovaatioprofessoriksi

Tunnustuspalkinnon jakavat yhteistyössä Business Finland, Teknologiateollisuus ja innovaatiokonsulttiyhtiö Spinverse.
Professor Mikko Möttönen
Kuva: IQM

Tuomaristo valitsi vuoden 2021 innovaatioprofessoriksi Aallon ja VTT:n professorin Mikko Möttösen sekä teknologiajohtajiksi UPM:n Jyrki Ovaskan (EVP, CTO) ja Supermetricsin Duleepa Wijayawardhanan (CTO). Tunnustuspalkinnot julkistettiin ja jaettiin 16.2.2021 järjestetyssä CTO Forumissa, jossa tämän vuoden teemana oli kestävä ja digitaalinen kasvu.

Innovaatioprofessorin tunnustuspalkinnon jakavat yhteistyössä Business Finland, Teknologiateollisuus ja innovaatiokonsulttiyhtiö Spinverse, tavoitteenaan kasvattaa yritysmaailman kanssa työskentelevien professorien tekemän työn arvostusta Suomen kilpailukyvyn edistämisessä.

Ensimmäiseksi innovaatioprofessoriksi nimetty Mikko Möttönen on yksi maailman johtavista kvantti-informaation tutkijoista, joka on tehnyt merkittävää työtä sekä kvanttifysiikan teoreettisessa että kokeellisessa tutkimuksessa. Möttösen Aallossa johtama Kvanttilaskennan ja -laitteiden tutkimusryhmä on osa kansallista huippuyksikköä Quantum Technology Finland QTF. Hänen tutkimuksessaan hyödynnetään kansallista OtaNano-tutkimusinfrastruktuuria.

Tutkimuksen läpimurrot ovat mahdollistaneet kvanttilaskentaa käyttävien kaupallisten sovellusten kehittämisen. Teollisuuden puolella Möttönen on yksi IQM Finland Oy:n neljästä perustajasta, ja hän toimii myös yrityksen päätiedemiehenä. Yhtiö kehittää kaupallisia kvanttitietokoneita Espoon Otaniemessä ja on onnistuneesti kerännyt yli 70 miljoonaa euroa julkista ja yksityistä rahoitusta heinäkuusta 2019 lähtien. Yritys valittiin hiljattain myös toimittamaan Suomen ensimmäinen kvanttitietokone.

Möttönen oli otettu palkinnostaan ja sanoi: ”Elämme juuri nyt historian suurimman teknologiamurroksen alkua. Olen liikuttunut tästä palkinnosta ja siitä, kuinka moni haluaa kantaa kortensa kekoon kvanttiteknologian kehityksessä”.

Tuomaristo arvioi innovaatioprofessorin valinnassa Möttösen hankkeiden saamaa rahoituksen määrää, yhteistyötä teollisuuden kanssa sekä miten paljon hänen tutkimuksensa pohjalta on syntynyt uutta liiketoimintaa sekä työpaikkoja. Möttösen saavutukset kaikissa osiossa olivat huomattavat.

Business Finlandin pääjohtaja Nina Kopola oli innostunut uudesta palkintokategoriasta: ”Yritysten ja yliopistojen yhteistyö onnistuu parhaiten yritysten vetämissä ekosysteemeissä, kun professoreilla on tälle toiminnalle organisaationsa vahva tuki. On tärkeää, että saamme Suomessa synnytettyä enemmän tämänkaltaista yhteistyötä.”

Tuomariston puheenjohtaja, Teknologiateollisuuden Jaakko Hirvola, totesi seuraavaa: ”Sarjansa voittaneissa innovaatioprofessorissa ja teknologiajohtajissa henkilöityy teollisuuden ja palvelujen vahva digivihreä kehitys, jonka mahdollistavat rohkeat TKI-investoinnit, pitkäjänteinen kehitystyö, osaaminen ja teollisuutta tukeva huippututkimus. Kun toimintaympäristö on kilpailukykyinen ja investointeihin kannustava, yritykset investoivat ja kasvavat rohkeasti.”

Voittajan lisäksi finalistit innovaatioprofessorin kategoriassa olivat Lappeenrannan teknillisen korkeakoulun Juha Pyrhönen sekä Helsingin yliopiston Marjo Yliperttula.

”Tämän vuoden voittajat ja ehdokkaat edustavat hienosti innovaatiokenttäämme uudistuvasta perusteollisuudesta yliopisto-spinoffeihin. Toivomme, että heidän esimerkkinsä innoittaa myös muita investoimaan rohkeasti innovaatioon läpi koronakriisin”, kiteyttää yhdennettätoista kertaa voittajia valitsemassa ollut Spinversen perustaja Pekka Koponen.

Vuonna 2021 tuomariston puheenjohtajana toimii johtaja Jaakko Hirvola Teknologiateollisuudesta. Muut jäsenet ovat Nina Kopola, Tomas Hedenborg, Jorma Turunen, sekä vuoden 2020 voittajat Jani Vilenius ja Aki Mäkivirta.

Lisätietoja:

Linkki alkuperäiseen tiedotteeseen

Mikko Möttönen
Professori
Aalto-yliopisto

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Metallikuutio, jota kädet koskettaa