Mikko Kosonen Aalto-yliopiston hallitukseen

Puheenjohtaja Matti Alahuhta jättää hallituksen. Uusi puheenjohtaja valitaan tammikuun kokouksessa.

Aalto-yliopiston akateemisten asiain komitea on nimittänyt Sitran yliasiamiehen, KTT Mikko Kososen (s. 1957) Aalto-yliopiston hallituksen jäseneksi 1. tammikuuta 2016 alkaen. Erovuorossa oli kolme hallituksen jäsentä. Matti Alahuhta ilmoitti, ettei ole enää käytettävissä Aalto-yliopiston hallitukseen. Kaksi muuta erovuoroista jäsentä, Anne Brunila ja Liqiu Meng, valittiin jatkamaan tehtävässään.

Mikko Kosonen on toiminut Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran yliasiamiehenä vuodesta 2008. Sitä ennen hän toimi Nokiassa eri tehtävissä, muun muassa yrityssuunnittelujohtajana sekä johdon neuvonantajana. Hän on valmistunut kauppatieteiden tohtoriksi Helsingin kauppakorkeakoulusta ja kirjoittanut muun muassa useita strategia-aiheisia kirjoja.

– Odotan innolla työskentelyä Aalto-yliopiston hallituksessa. Aallolla on kaikki mahdollisuudet menestyä niin kotimaassa kuin kansainvälisillä kentillä. Toivon, että oma osaamiseni ja taustani auttavat viemään yliopistoa kohti tavoitteitaan, sanoo Mikko Kosonen.

Matti Alahuhta on toiminut Aalto-yliopiston hallituksen puheenjohtajana lähes seitsemän ja puoli vuotta Aalto-korkeakoulusäätiön perustamisesta lähtien vuodesta 2008.

– Aalto-yliopisto on käynyt tänä aikana läpi merkittävän kehityksen kansainvälisesti kiinnostavaksi yliopistoksi. Matti Alahuhta on toiminut ratkaisevan tärkeässä roolissa tässä rakennustyössä. Haluamme akateemisten asiain komitean ja koko Aalto-yhteisön puolesta kiittää häntä lämpimästi tinkimättömästä työstä yliopiston hyväksi, toteaa Aalto-yliopiston akateemisten asiain komitean puheenjohtaja, provosti Ilkka Niemelä.

– Haluan omasta puolestani kiittää Matti Alahuhtaa saumattomasta yhteistyöstä. Hallituksen lisäarvo yliopiston kehittämisessä on ollut hänen aikanaan mittava, sanoo Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri.

– Olen erittäin iloinen, että saamme Mikko Kososen hallitukseen. Hän on näkemyksellinen ja laajasti verkottunut johtaja, jolla on vankka kokemus yliopistojakin haastavasta digitaalisesta murroksesta, Teeri jatkaa.

Aalto-yliopiston hallituksen muodostavat 1.1.2016 alkaen professori Anne Brunila, professori Bengt Holmström, yliasiamies Mikko Kosonen, professori Saku Mantere, professori Liqiu Meng, johtaja Susanna Pettersson sekä professori Colin Whitehouse. Hallitus valitsee keskuudestaan uuden puheenjohtajan ensimmäisessä kokouksessaan tammikuussa 2016. Hallituksen jäsenten toimikausi on kolmen vuoden pituinen.

Lisätietoja:
Ilkka Niemelä
Provosti, akateemisten asiain komitean puheenjohtaja
puh. 050 511 3013

Kuva: Sitra, kuvaaja: Sami Kulju

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.