Mika Anttosesta Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden alumni 2016

Yritysjohtaja Mika Anttonen tunnetaan ennakkoluulottomasta työstään energia-alalla ilmastomuutoksen hillitsemiseksi.
Mika Anttonen on Insinööritieteiden korkeakoulun ensimmäinen Vuoden alumni.

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun dekaani Gary Marquis nimitti St1:n hallituksen puheenjohtajan Mika Anttosen Insinööritieteiden korkeakoulun Vuoden 2016 alumniksi 16 marraskuuta järjestetyssä sidosryhmille järjestetyssä Dean’s Circle -tilaisuudessa. Anttonen on korkeakoulun ensimmäinen Vuoden alumni.

Mika Anttonen on uusiutuvan energian puolestapuhuja ja hän on tehnyt merkittäviä investointeja etsiessään öljyä korvaavia vähäpäästöisiä energiamuotoja. Keskellä Otaniemeä porataan parhaillaan seitsemän kilometrin syvyyteen ulottuvia kaivoja tavoitteena tuottaa tulevaisuudessa geotermistä kaukolämpöä. Mikäli hanke onnistuu, se on ainutlaatuinen maailmassa. Anttonen tutkii myös bioetanolin tuotantoa sahanpurusta.

”Tehokkain keino ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi on parantaa kehittyvissä maissa asuvien naisten asemaa”, Anttonen toteaa. ”Jokainen uusi asukas maapallolla kuluttaa elämänsä aikana tietyn määrän energiaa. Kun naisten koulutustaso nousee, se vaikuttaa hyvinvointiin ja laskee syntyvyyden vähenemisen kautta maailman väkilukua ja energiankulutusta.”

”Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulussa tutkimuksen avainalueet linkittyvät keskeisiin yhteiskunnallisiin haasteisiin, kuten ilmastonmuutokseen ja energian saatavuuteen. Koulutamme muutoksentekijöitä, joilla on tietoa ja kykyä muuttaa maailmaa hyvinvoinnin lisäämiseksi. Mika Anttonen on erinomainen esimerkki siitä, miten yhteiskunnallisiin haasteisiin voidaan tarttua ennakkoluulottomalla asenteella ja rohkeudella”, sanoo dekaani Gary Marquis.

”Anttonen on toteuttanut toiminnassaan myös Aalto-yliopiston arvoja: intohimoa etsiä uutta ja rohkeutta vaikuttaa ja menestyä”, Marquis lisää.

Mika Anttonen (1966) valmistui energiatekniikan diplomi-insinööriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 1992. Jo opintojensa aikana Anttonen aloitti työt raakaöljyn välittäjänä Neste Oyj:n palveluksessa, jossa hän eteni urallaan nopeasti. Vuonna 1996 hän siirtyi yrittäjäksi ja partneriksi Greenergy Baltic osakeyhtiöön. Nykyisin Anttonen omistaa enemmistön polttoaineiden jakeluyritys St1 Nordic Oy:stä ja Ruotsissa toimivasta öljynjalostusyritys St1 Group Oy:stä. Hän on molempien yritysryhmien hallituksen puheenjohtaja.

Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulu nimittää Vuoden alumnin tukeakseen korkeakoulun sidosryhmätyötä ja edistääkseen keskustelua yhteiskunnallisesti vaikuttavien alumnien ja korkeakoulun välillä.

St1 on pohjoismainen energiakonserni, jonka visiona on olla CO2-hyvän energian valmistaja ja myyjä. Yritys tutkii ja kehittää taloudellisesti kannattavia ja ympäristön kannalta kestäviä energiaratkaisuja. St1 koostuu kahdesta sisarkonsernista: St1 Nordic keskittyy polttonesteiden markkinointiin Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa sekä uusiutuvan energian ratkaisuihin, kuten jätepohjaisiin edistyneisiin etanolipolttonesteisiin ja teolliseen tuulivoimaan. Konsernilla on kaikkiaan 1450 St1- ja Shell-huoltoasemaa Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Sisarkonserni St1 Group keskittyy puolestaan öljynjalostukseen. St1:n pääkonttori on Helsingissä ja yrityksen palveluksessa on 700 henkilöä.

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.