Mielipiteitä jakavaa kvanttilaskentaa opetetaan jo Suomessa

Ainutlaatuisella kurssilla opetellaan ohjelmointia D-Wave -kvanttitietokoneelle, joka hyödyntää Aallossa kehitettyä jäähdytysteknologiaa.

Vaikka tutkijat ympäri maailman eivät vielä ole yksimielisiä siitä, onko kanadalaisen D-Wave Systemsin kvanttilaskin aito kvanttitietokone vai ei, koneen toimintaa ja ohjelmointia pääsee pian opiskelemaan Suomessa. Tieteen tietotekniikan keskus CSC:ssä lokakuussa järjestettävän työpajan tarjoava D-Wave Systems on parhaillaan ainoa kvanttitietokoneita myyvä yhtiö maailmassa. Työpaja on tiettävästi ensimmäisiä Euroopassa.

Kvanttiteknologioiden odotetaan mullistavan maailmaa samalla tavoin kuin aikanaan vaikkapa transistorin keksiminen. Suomessa muun muassa CSC:llä ja Aalto-yliopistossa ollaan hyvin kiinnostuneita kvanttiteknologioiden tuomista mahdollisuuksista.

”Kvanttilaskenta on kypsynyt sille tasolle, että osa asiakkaistamme haluaa päästä käsiksi teknologiaan. Toivottavasti kurssi avaa paljon uusia mahdollisuuksia tutkimusyhteistyölle ja yhteistyöprojekteille”, sanoo CSC:n tutkimuksen palveluiden johtaja Pekka Lehtovuori.

”Aalto-yliopistossa alan tutkimuksessa on jo puolen vuosisadan tutkimustraditio. D-Wave -kvanttilaskin on hyvä esimerkki alan pioneerityöstä”, sanoo professori Christian Flindt, joka johtaa Aalto-yliopiston strategista tutkimuskeskittymää, Centre for Quantum Engineeringia (CQE).

Tulevaisuuden teknologiaa tällä vuosikymmenellä

Kvanttitietokoneet mahdollistavat teoriassa tietyntyyppisten ongelmien moninkertaisesti nopeamman ratkaisun verrattuna perinteisiin tietokoneisiin. Kvanttitietokone on parhaimmillaan esimerkiksi todellisissa optimointiin liittyvissä kysymyksissä tai vaikkapa molekyylibiologiassa, kun yritetään selvittää proteiinin laskostunutta rakennetta. Esimerkkinä kvanttiratkaisimelle sopivasta ongelmasta mainitaan usein nopeimman tai lyhimmän reitin löytäminen lukuisten mahdollisten reittien joukosta.

Kun perinteinen tietokoneen laskenta perustuu klassisiin bitteihin, käyttää kvanttitietokone laskennassaan kvanttibittejä eli kubitteja. Kone on hyvin herkkä ulkoisille häiriöille, kuten tärinälle tai lämmölle.

Rajoitteistaan huolimatta teknologia luo täysin uusia mahdollisuuksia monisyisten kysymysten ratkaisemiseen.

”D-Wave 2X -kvanttitietokone on pala 2020-luvun teknologiaa. Kvanttitietokoneet tarjoavat lupauksen uudesta lähestymistavasta ratkoa jopa nykyisille supertietokoneille haastavia tieteellisen mallintamisen ongelmia”, kertoo CSC:n vanhempi suurteholaskennan asiantuntija Pekka Manninen.

Suomi vahvasti mukana kvanttiteknologioiden kehityksessä

CSC järjestää kurssin yhteistyössä Aallon Centre for Quantum Engineeringin kanssa. Aalto-yliopiston kvanttiteknologioiden tiedeyhteisö on kahden huippuyksikön voimin kansallisesti ainutlaatuinen ja yhteistyössä VTT:n ja CSC:n kanssa kansainvälisesti merkittävä osaamiskeskittymä.

Suomi on maailmanlaajuisesti tunnettu muun muassa saavutuksistaan suprajohtavien komponenttien, sensoreiden ja detektorien sekä laskennallisten menetelmien ja uusien materiaalien tutkimuksessa ja kehittämisessä.

”D-Wave -kvanttitietokone hyödyntää Aalto-yliopistossa alun perin tutkimuksen tarpeisiin kehitettyä jäähdytysteknologiaa. Se osoittaa, että Suomella on pitkäaikaista tutkimuspanostusta tällä alalla”, sanoo Christian Flindt.

Luennoilla ja työpajoissa opiskelijat tutustuvat D-Wave-kvanttitietokoneen perusteisiin sekä saavat hyviä esimerkkejä muun muassa kvanttialgoritmien käyttöön. Kurssi on tarkoitettu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita kvanttitietokoneista, niiden nykytilasta ja tulevaisuudennäkymistä.

Lisätietoja:

Pekka Manninen
Vanhempi sovellusasiantuntija
CSC – Tieteen tietotekniikan keskus Oy

Minna Günes
Koordinaattori
Centre for Quantum Engineering
Aalto-yliopisto

Programming the D-Wave 2X Quantum Computer -kurssi 12.–13.10.2016
Centre for Quantum Engineering

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024