Metroaseman julkisivu kuvaa yhteisöllistä kampusta

Skill Shapes -teoksen on suunnitellut Aallon alumni Emilia Ahonen.
Emilia Ahonen on helsinkiläinen kuvittaja ja graafinen suunnittelija, joka on valmistunut taiteen maisteriksi Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun koulutusohjelmasta vuonna 2015. Ahosen teosten aiheiksi nousevat uusiutuminen, muuntuminen, yllätyksellisyys ja leikki.

Värikkäät hahmot Aalto-yliopiston tulevan metroaseman pääsisäänkäynnillä Otaniemessä näyttävät lähes tanssivan. Niiden takana yhdistyy toisiinsa kolme erilaista, pastellinsävyistä muotoa. Graafinen suunnittelija Emilia Ahonen kertoo nostaneensa yliopiston opiskelijat ja monialaisuuden metroaseman julkisivua koristavan teoksen pääosaan.

– Skill Shapes -teoksen teemana on opiskelijoiden taitojen yhdistyminen Otaniemen kampuksella. Värikkäät hahmot edustavat opiskelijoita ja niiden taustalla olevat muodot Aallon aloja – taloutta, taidetta ja tekniikkaa. Muotojen yhdistyminen kielii yliopiston monialaisesta lähestymistavasta, Ahonen kertoo.

Aalto-yliopistosta taiteen maisteriksi valmistunut Ahonen halusi lähestyä kampuksen metroaseman teosta yhteisöllisyyden kautta.

– Teos viestii yhteistyöstä ja yliopiston yhteisöllisistä arvoista. Myös itselleni Aallossa opiskelussa antoisinta oli juuri se, kuinka opiskelijat kohtasivat erilaisissa monialaisissa ja kansainvälisissä yhteistyöprojekteissa. Kuva-aihe on kuitenkin muillekin tulkinnoille avoin, hän sanoo.

Ahoselle oli palkitsevaa suunnitella kaupunkitilassa vaikuttava, ei-kaupallinen teos.

– Pidän siitä, että kaupunkipinnoilla esiintyy muitakin kuin kaupallisia viestejä. Olin opiskelijavaihdossa Argentiinassa, missä seinämuraalit värittivät kaupunkia. Ne olivat kiehtova esimerkki estetiikan ja viestinnän yhteisvaikutuksesta kaupunkitilassa.

Ahosen teosluonnos voitti Aalto-yliopiston graafisen suunnittelun opiskelijoille järjestetyn kutsukilpailun vuonna 2015. Kilpailun työryhmässä on ollut mukana taiteellinen koordinaattori Tuula Isohanni ja graafisen suunnittelun professori Saku Heinänen Aalto-yliopistosta, sekä fasilitaattorina toiminut asiantuntija Ilona Törmikoski. Teos on toteutettu läheisessä yhteistyössä Verstas Arkkitehdit Oy:n kanssa.

Länsimetron liikennöinnin käynnistyessä ensi elokuussa tervehtii Skill Shapes -teos Aalto-yliopiston metroaseman käyttäjiä osoitteessa Biologinkuja 1.

Kuva: Aalto-yliopisto, Mikko Raskinen

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa