Metallialan yritykset tarvitsevat työntekijöitä ja maisteriohjelma opiskelijoita – mikä ratkaisuksi?

”Hauskinta tässä yhteistyössä on se, että kaikki voittavat”, sanoo metallurgian professori Ari Jokilaakso.
Department of Chemistry and Materials Science

Aalto-yliopisto, Satakunnan ammattikorkeakoulu SAMK, Satakunnan metallinjalostusyritykset ja Porin kaupunki ovat aloittaneet yhteistyön, jonka avulla Aalto saa lisää motivoituneita metallialan maisteriopiskelijoita ja Satakunnan yritykset korkeasti koulutettuja osaajia. Yhteistyö myös lisää SAMKin houkuttelevuutta opiskelupaikkana.

Käytännössä yhteistyö tarkoittaa sitä, että SAMKissa alkaa syksyllä 2020 energia- ja ympäristötekniikan opiskelijoille räätälöity opintokokonaisuus.  Sen suoritettuaan opiskelijoilla on paremmat mahdollisuudet tulla hyväksytyksi Kemian tekniikan korkeakoulun Sustainable Metals Processing -pääaineeseen. Räätälöidyt opinnot antavat sellaista osaamista, jonka avulla opiskelijat pystyvät menestymään opinnoissa Aalto-yliopistossa. Opintokokonaisuus on suunniteltu niin, että se tarjoaa samoja valmiuksia, joita kemian tekniikan kandidaattikoulutuksessakin on.

”Ammattikorkeakoulusta on mahdollista hakea suoraan Aallon maisteriohjelmiin. Olemme kuitenkin huomanneet, että kaikilla ammattikorkeakoulusta valmistuneilla ei välttämättä ole riittävää matemaattista osaamista pärjätäkseen opinnoissa”, sanoo metallurgian professori Ari Jokilaakso.

Lisää hakijoita Aaltoon

Ari Jokilaaksolle yhteistyöstä satakuntalaisten toimijoiden kanssa on tullut sydämenasia. Hän on toiveikas, että tulevaisuudessa maisteriohjelman pääaine saisi satakuntalaisista hyviä opiskelijoita.

”Metallialan opetus ei ole houkuttelut opiskelijoita riittävästi, koska nuorilla on mielikuva saastuttavasta teollisuudesta, vaikka todellisuudessa kyseessä on tulevaisuuden ala, joka pelastaa maailman.”

Esimerkiksi sähköautojen vuoksi tarvitsemme enemmän eri metalleja. Siksi metallien tuotantoa on kehitettävä, että tarvitsemiamme metalleja riittää lisääntyvän kysynnän tarpeisiin. Lisäksi kaikki metallituotteet olisi kierrätettävä takaisin metallien tuotantoon, joka on jatkossa myös tehtävä ilman fossiilisia energialähteitä. Kiertotalouden mahdollistamiseksi tarvitaan korkeasti koulutettuja osaajia.

Kesätyö omalta kotipaikkakunnalta

SAMKin opiskelijoille tarjoutuu mahdollisuus korkeakouluopintoihin niin, että side ja yhteys omaan kotipaikkakuntaan säilyy. Yhteistyössä mukana olevat yritykset ovat sitoutuneet tarjoamaan opiskelijoille kesätöitä ja diplomityöpaikkoja. Vähimmillään opiskelu toisi opiskelijan Otaniemeen 1,5 vuodeksi, kun viimeisen puolen vuoden hän voisi tehdä diplomityötä kotipaikkakunnallaan.

”Paluumuutto Satakuntaan voi muussa tapauksessa olla haastavaa, jos opiskeluaikana on jo perustanut perheen. Puolisolle ei välttämättä löydy niin helposti töitä.”

Satakunnan alueen metallialan yritykset kärsivät korkeasti koulutetun työvoiman pulasta. Palkkaamalla opiskelijoita kesätöihin ne saavat heidät sitoutettua yritykseen jo hyvin aikaisessa vaiheessa. Ala on merkittävä työllistäjä Suomessa, sillä metallinjalostusteollisuus vastaa 12 – 15 % Suomen viennistä.

Ensimmäiset SAMKilaiset insinöörit voivat hakea Aallon maisteriohjelmaan jo seuraavalla hakukierroksella. Ari Jokilaakso iloitsee, jos hakijamäärä nousee 5 – 10 pyrkijällä.

”Infotilaisuudessa oli yli 20 kiinnostunutta opiskelijaa, joten näyttää lupaavalta.”

Aallon, Porin kaupungin ja SAMKin lisäksi yhteistyössä ovat mukana Outotec, Nornickel, Aurubis, Boliden Harjavalta, Cupori ja Luvata.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!