Melina Nummi edistää opiskelijoiden liikkuvuutta Unite-yliopistoverkostossa

Melina Nummi on kansainvälisen liikkuvuuden suunnittelija Aalto-yliopistossa. Hän työskentelee myös Unite-yliopistoverkostossa kehittäen opiskelijoiden liikkuvuutta ja rakentaen yliopistojen yhteisiä liikkuvuuspalveluita. Haastattelimme Melinaa Let's Unite! -sarjassa, joka esittelee Unite-yhteisöä.
Photo of Melina Nummi.

Let's Unite! - tutustu Melina Nummeen

Melinan kiinnostus kansainvälistymisen mahdollistamiseen kaikille tulee hänen omasta taustastaan, sillä hän on opiskellut ja työskennellyt Suomen ulkopuolella melko monta vuotta ennen Aallossa aloittamista. Ja ehkä siksi, se ei ole vain jotain, mitä hän tekee työkseen, vaan myös jotain, joka tavalla tai toisella on osana jokapäiväistä elämää - esimerkiksi vapaaehtoistyön kautta erilaisissa kansainvälistymiseen liittyvissä hankkeissa. Lisäksi Melina pitää  vaeltamisesta ja viettää paljon aikaa luonnossa. Hänelle paras tapa ladata akkuja on viettää muutama päivä keskellä ei mitään, nukkua teltassa ja pitää elektroniset laitteet suljettuina.

Mistä Uniten hankkeesta olet erityisen innostunut juuri nyt?

Olen erittäin innoissani virtuaalivaihdon käynnistämisestä! Uskon, että Unite-yliopistoilla on niin paljon potentiaalia luoda innovatiivisia kursseja, kun yhdistämme asiantuntemuksemme ja tietotaitomme ja saamme opiskelijamme tekemään yhteistyötä toistensa kanssa verkossa. Tämä olisi myös osallistavampaa ja varmistaisi, että jokainen elämäntilanteestaan ​​riippumatta saisi mahdollisuuden saada tutkintoonsa kansainvälisyyttä ja uusia näkökulmia. Toivon kovasti, että tämä innostaisi myös opiskelijoita aloittamaan virtuaalisten yhteistyöprojektien luomisen myös itse.

Mielestäni virtuaalivaihtojen luominen on tärkeää Unitelle, koska se mahdollistaa toimintaamme osallistuvien opiskelijoiden määrän lisäämisen. Näillä kursseilla voidaan myös luoda oppimissisältöjä, joilla verkoston yliopistot pääsevät tarjoamaan opiskelijoillemme taitoja, jotka vastaavat Euroopan työmarkkinoiden nopeasti muuttuviin vaatimuksiin.

Yhteistoiminnalliset virtuaalikurssit ovat yksi työkalu lisää, jonka avulla opiskelijat voivat yhdessä kehittää ratkaisuja yhteiskuntamme haasteisiin. Opiskelu ja yhdessä työskentely verkossa säästää aikaa ja matkustamisen vaivaa.

Mitä mielenkiintoista sinun työryhmissäsi on meneillä?

Työstämme parhaillaan Uniten työharjoittelukonseptia sekä työskentelemme virtuaalivaihtojen edistämiseksi.  Toivottavasti pääsemme pian aloittamaan pilotoinnin yhdellä tai kahdella virtuaalivaihtokurssilla, ja sitten voimme kertoa lisää.

Mitä hyötyä Unitessa työskentelystä tai opiskelusta on?

Unite-yliopistot ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään, jo ennen Eurooppalaiset yliopistot -aloitetta, ja näin on helpompi alkaa rakentaa jotain innovatiivista ja uutta. Unite-yliopistot ovat hyviä tukemaan innovaatioita ja start-uppeja, ja tämä on mielestäni myös yksi niistä asioista, joilla erotumme joukosta. Mutta on tärkeää yhdessä toisiimme paremmin tutustuen pohtia, kuinka erotumme kaikista muista eurooppalaisista yliopistoverkostoista.

Lisätietoja
Uniten liikkuvuuspalveluiden (Joint Mobility Center) tehtävänä on edistää opiskelijoiden liikkuvuutta työkaluilla ja toimintatavoilla, jotka tehostavat, yksinkertaistavat ja tukevat opiskelijoiden liikkuvuutta. Työryhmän päätehtävänä on harmonisoida liikkuvuudesta vastaavien työskentelyä, jotta niin lyhyiden kuin pitkienkin vaihtojen prosessi olisi sujuva sekä henkilökunnalle että opiskelijoille.

Työryhmä "Mobility4All Students" pyrkii luomaan yliopistojen välisen yhteisen kampuksen, joka mahdollistaa helpon liikkuvuuden kaikille opiskelijoille ja henkilökunnalle.

Alla olevassa videossa Melina kertoo, miltä hän uskoo korkeakoulutuksen näyttävän 10 vuoden päästä. Video on englanninkielinen.

Yliopistoverkosto Unite!

Unite! on yksi Euroopan komission rahoittamista Eurooppalaiset yliopistot -verkostoista, jonka jäsen Aalto-yliopisto on yhdessä kahdeksan muun korkeatasoisen eurooppalaisen yliopiston kanssa. Unite! pyrkii merkittävästi vahvistamaan opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta sekä edistämään eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua, osallisuutta ja kilpailukykyä.

Tutustu Uniteen
Unite! logo

White Aalto logo with exclamation mark standing in the middle of Otaniemi campus in the summertime
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-korkeakoulusäätiö laskee liikkeeseen kaksi joukkovelkakirjalainaa yhteismäärältään 150 miljoonaa euroa

Joukkovelkakirjalainoista saatavat varat käytetään pääasiassa kiinteistöinvestointien rahoittamiseksi otettujen lainojen jälleenrahoitukseen sekä lisäksi yleisiin tarpeisiin.
kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.