Uutiset

Max Sjöblom voitti pelialan opinnäytekilpailun

Tietotekniikan laitoksella informaatiotieteitä opiskellut Sjöblom käsitteli työssään e-urheilun seuraamisen motiiveja.
E-urheilu voi houkutella isoja yleisöjä. Kuva: Sam Churchill/Flickr.

Max Sjöblom voitti opinnäytekilpailun yliopistosarjan työllään “Watching others play: a uses and gratifications approach to video game streaming motives”. Siinä hän selvitti eSportsin tai suomalaisittain e-urheilun, eli käytännössä videopelien pelaamisen, katsomiseen liittyviä motiiveja ja käyttötarkoituksia ja yhtäläisyyksiä perinteisen urheilun seuraamisen kanssa.

– Vaikka pelit ovat hyvin kaukana perinteisestä hikiurheilusta, syyt niiden katsomiseen ovat pitkälti samoja. Tutkimuksessamme katsojat arvostivat erityisesti pelaajien taituruutta ja draamaa. Vaikka videopelejä usein pidetäänkin väkivaltaisena, niin tuloksemme näyttävät, että katsojat eivät päinvastoin koe eSportsia aggressiivisena mediamuotona, vaikka sen koetulla aggressiivisuudella on myönteinen vaikutus katsomisaktiivisuuteen, Sjöblom selittää.

– Voittajatyössä yhdistyivät ajankohtaisuus ja valitun aiheen monipuolinen hallinta, palkintoraadin puheenjohtaja apulaisprofessori Olli Sotamaa Tampereen yliopistolta toteaa.

Pelialan vuosittaiset opinnäytepalkinnot jaettiin nyt neljännen kerran. Palkinnon jakavat yhteistyössä pelitutkijoiden verkosto DiGRA Finland sekä suomalaisen pelialan kattojärjestö Neogames.

Lue lisää

Elektroninen urheilu on viihdeteollisuuden nopein kasvaja

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Annukka Santasalo-Aarnio and Samuel Cross received the 2020 Award for Achievements in Teaching.
Palkitut Julkaistu:

Vuoden 2020 saavutukset ja dekaanin palkinnot esiteltiin Insinööritieteiden korkeakoulun dekaanin kahveilla

Opetustekopalkinnin saivat energiatekniikan tutkijat Annukka Santasalo-Aarnio ja Samuel Cross uraauurtavasta ongelmalähtöisen oppimisen kehittämisestä.
Valtteri Lahtinen sailing on Lake Päijänne.
Palkitut Julkaistu:

Valtteri Lahtisen artikkeli valittiin matematiikan alan huippujulkaisuksi

Tutkimuksessa käytettyä matematiikkaa voidaan hyödyntää esimerkiksi suprajohtavien kvanttipiirien suunnittelussa, kehittämisessä ja häviöiden mallintamisessa sekä kvanttilaskennan logiikan mallien analysoimisessa. Myös Lahtisen harrastuksilla on yhtymäkohtia hänen tutkimukseensa.
vaaleahiuksinen nainen mustavalkoisessa asussaan katsoo hymyillen suoraan kameraan
Palkitut, Tutkimus ja taide, Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Vuosikatselmus 2020: Vuoden alumni on elokuvaohjaaja Zaida Bergroth

Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun vuosikatselmuksessa palkittiin menestyksen tekijöitä sekä käynnistettiin taideteollisen korkeakoulutuksen 150-vuotisjuhlavuosi.
Doctoral hats, 2016
Palkitut Julkaistu:

Perustieteiden korkeakoulun parhaat väitöskirjat 2020 on palkittu

Väitöskirjapalkintojen kriteerejä ovat akateeminen laatu, vaikuttavuus ja uutuusarvo.