Maistereita ja tohtoreita promovoidaan taiteen ja tekniikan alan promootioissa

Osallistu luennoille ja seuraa tilaisuuksia suorina verkkolähetyksinä 13. ja 14. kesäkuuta klo 13 alkaen.
Vuoden 2016 promootion promoottori Matti Kaivola asettaa tohtorinhattua promovoitavan tohtorin päähän. Kuva Mikko Raskinen Aalto-yliopisto
Vuoden 2016 tekniikan promootiossa promoottorina toimi professori Matti Kaivola (oik.). Kuva Mikko Raskinen / Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu järjestää juhlallisen maisteri- ja tohtoripromootion torstaina 13. kesäkuuta Kandidaattikeskuksessa ja Väreessä Otaniemessä. Tekniikan alan juhlallista tohtoripromootiota vietetään perjantaina 14. kesäkuuta Dipolissa.

Voit seurata molempien promootioiden päivätilaisuuksia suorana verkkolähetyksenä kello 13–16. Sama verkkolinkki toimii molemmissa tilaisuuksissa.

Taiteen promootiossa kahdeksan kunniatohtoria sekä 55 maisteria ja tohtoria toivotetaan tervetulleiksi akateemiseen yhteisöön. Kunniatohtorit ovat taiteilija Eija-Liisa Ahtila, professori Jacob Buur, professori emerita Helena Hyvönen, maisema-arkkitehti Leena Iisakkila, toimitusjohtaja Kari Korkman, professori Irit Rogoff, taiteellinen johtaja Gerfried Stocker ja päätoimittaja Daniel Thawley.

Tekniikan alan juhlassa promovoidaan tiedeyhteisön jäseniksi seitsemän kunniatohtoria, 155 tohtoria sekä riemutohtoreita eli tohtoreita, joiden promootiosta on kulunut 50 vuotta. Kunniatohtorit ovat teknologiajohtaja Matti Kauhanen, pääjohtaja Arvo Kokkonen, professori Enrique J. Lavernia, johtaja Marja Makarow, kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä, toimitusjohtaja Jussi Pesonen ja tutkimusjohtaja Markku Tilli.

Kunniatohtorit esittäytyvät luennoilla

Neljä kunniatohtoria pitää luennon 12. ja 13.6. Luennot ovat englanninkielisiä ja yleisölle avoimia.

Tervetuloa!

Gerfried Stocker
Keskiviikko 12.6. klo 10–12, A Grid (Jeti), Otakaari 5

Irit Rogoff: Concerning the Curatorial
Keskiviikko 12.6. klo 14–16, Väre (Q202), Otaniementie 14

Enrique J. Lavernia: High Entropy Metals: Physical and Mechanical Behavior
Torstai 13.6. klo 13, luentosali 1, Kemistintie 1

Jussi Pesonen: Forest industry for future
Torstai 13.6. klo 15, luentosali 1, Kemistintie 1

Taiteen professorikulkue näkyy kampuksella

Molemmissa promootioissa promootioaktia edeltää ja sen päättää perinteinen professorikulkue. Aaltolaiset voivat seurata taiteen promootion professorikulkuetta paikan päällä torstaina 13. kesäkuuta kello 12.45–13.15 Kandidaattikeskuksen X-siivestä U2-saliin, Otakaari 1.

Promootiopäivän päätapahtuma on promootioakti, jossa uudet tohtorit ja maisterit vihitään tiedeyhteisön jäseniksi. Vihkimisen symbolina toimii tohtorinhattu. Päivätilaisuuden jälkeen juhla jatkuu promootioillallisten ja tanssien merkeissä.

Taiteen promootion juhlamenojen ohjaajana toimii professori Lily Díaz-Kommonen ja tekniikan juhlamenojen ohjaajana professori Ari Sihvola.

Promootiot ovat osa Aalto-yliopiston seremoniaviikkoa, jonka aikana juhlitaan kaikkia lukuvuonna 2018–2019 yliopistosta valmistuneita.

Lisätiedot:

Tatu Pohjola, promootioiden seremoniamestari
050 576 0125 [email protected]

Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
KY United -jalkapallojoukkue, 2024. Kuva: Eemil Kari
Yliopisto Julkaistu:

Jalkapallojoukkue KY United kohtaa sensaatiomaisesti Käpylän Pallon edustusjoukkueen tiistaina 16.4.2024

KY United saa vastaansa Suomen toiseksi korkeimmalla sarjatasolla pelaavan KäPan Suomen Cupin 3. kierroksella.
Olli Ikkala ja Esa Saarinen
Yliopisto Julkaistu:

Olli Ikkala ja Esa Saarinen löysivät barokkimusiikista ja luennoimisesta yhteisen sävelen

Kohdatessaan Olli Ikkala ja Esa Saarinen keskustelivat uruista ja luentojen tunnelmasta.