Magneettikuvaus korvaa TT-kuvauksen sädehoidon suunnittelussa

Eturauhassyövän sädehoito voidaan suunnitella magneettikuvauksen perusteella, ilmenee tuoreesta väitöstutkimuksesta.

Aalto-yliopistossa väittelevä DI Juha Korhonen tutki väitöstyössään magneettikuvauksen pohjalta suunniteltua sädehoitoa. Työ osoittaa, että magneettikuvausta voidaan hyödyntää entistä laajemmin sädehoidon suunnittelun apuvälineenä. Uusi tekniikka tarkentaa ja tehostaa potilaiden sädehoitoa. Väitöstutkimuksessa keskityttiin eturauhassyöpään, joka on miesten yleisin syöpä. Tekniikka on jo käytössä Helsingin yliopistollisen keskussairaalan syöpäkeskuksessa.

Suomi on terveysteknologian edelläkävijä

Magneettikuvauksen käyttämistä sädehoidon apuvälineenä kehitetään vauhdilla Suomessa, ja sen käyttö yleistyy sairaaloissa.

Väitöstutkimuksessa kehitetty uusi tekniikka auttaa määrittämään sädehoidon kohdealueen aiempaa tarkemmin. Aiemmin potilaan hoito on suunniteltu sekä TT eli viipalekuvauksen että magneettikuvan avulla, koska magneettikuvaa ei ole voitu käyttää suunnitteluprosessin kaikissa vaiheissa. Hoidon suunnittelu on vaatinut näiden kahden kuvan yhdistämistä, mutta uuden tekniikan myötä TT-kuvaus voidaan jättää pois.

– Magneettikuvien erinomainen pehmytkudosten erotuskyky auttaa kohdealueen määrityksessä esimerkiksi eturauhassyövässä. Magneettikuvan käyttäminen koko sädehoidon suunnitteluprosessissa parantaa kohdealueen määrittelyn tarkkuutta entisestään, kun kahden kuvan välistä kohdennusta ei enää tarvita. Tekniikan avulla pienennämme potilaan terveiden kudosten säteilykuormaa. Säästämme myös sairaalan resursseja, kun aiemmin TT-kuvaukseen käytetty hoitajien työaika ja koneaika jäävät muuhun käyttöön, Korhonen toteaa.

Väitöstutkimuksen pohjalta HYKS Syöpäkeskuksessa kehitetään magneettikuvauspohjaisen sädehoidon metodeja. Uudelle tekniikalle on kysyntää, koska magneettikuvauksen käyttö sädehoidon suunnittelussa lisääntyy.

– Markkinoille on tulossa sädehoitolaite, johon on yhdistetty magneettikuvaus. Laitteen kehitystyötä tehdään Suomessa, Korhonen kertoo.

Väitöstilaisuus

Väitöskirja ”Magneettikuvauspohjainen sädehoito” tarkastetaan Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulussa torstaina 30.4.2015 klo 12, salissa S1, Otakaari 5, Espoo. Vastaväittäjänä toimii professori Peter Greer Newcastlen yliopistosta Australiasta.

Lisätietoja:

Juha Korhonen
HYKS Syöpäkeskus

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.