Maa- ja vesitekniikan tuelta 500 000 euroa vesitekniikan tutkimukseen

Maa- ja vesitekniikan tuki on myöntänyt vuonna 2014 n. 500 000 euroa apurahoja Aalto-yliopiston insinööritieteiden korkeakoulun vesitekniikalle.

Tukea ovat saaneet seuraavat vesitekniikan tutkimusryhmän tutkimushankkeet:

Professori Harri Koivusalo

Kuluttajakemikaalien käyttäytyminen vesistössä ja tekopohjavesilaitoksen raakaveden kontaminaatioriskin arviointi, 17 100 euroa

Valunnan ja kiintoaineen kulkeutumisen mallintaminen suometsissä, 120 000 euroa

Eroosio ja kiintoaineen kulkeutumismekanismit ojitetuilla metsäalueilla, 44 200 euroa

Professori Riku Vahala

Biologisten jätevedenkäsittelyprosessien datapohjainen mallinnus tilastollisin monimuuttujamenetelmin, 38 000 euroa

Edulliset adsorbentit veden ja jäteveden käsittelyssä, 20 900 euroa

Edistyneet prosessinohjausmenetelmät jätevedenpuhdistamoiden käytön optimoinnissa, 25 000 euroa

Orgaanisen aineen vaikutus nitrifikaation reaktionopeuksiin talousvesiverkoston biofilmissä, 58 400 euroa

Vedenpuhdistuslaitoksen orgaanisen aineksen poiston tehostaminen kalvosuodatuksella, 128 600 euroa

Haitta-aineiden poistuminen alhaisissa lämpötiloissa jätevedenpuhdistusprosesseissa, 45 000 euroa

Maa- ja vesitekniikan tuki ry on vuonna 1949 perustettu aatteellinen yhdistys, joka tukee vesitekniikkaa ja siihen liittyvää ympäristötekniikkaa ja maaperän suojelua myöntämällä apurahoja. Viime vuosina tukea on saanut runsaat 200 hanketta vuosittain.

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.
Event poster with a young researcher looking down with lighst and code reflected around her.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Unite! Research Week 14.-18.lokakuussa, Grenoble-Autrans

Verkostoitumistapahtuma tohtoriopiskelijoille Unite!-verkoston yliopistoista.