Uutiset

Luentotallenteet valittiin vuoden opetusteoksi

Kemian tekniikan korkeakoulussa juhlistettiin jälleen loistavaa opetusta, tutkimusta ja palvelua.
Lauri Partanen ja Riikka Puurunen

Kemian tekniikan korkeakoulun väki kokoontui 12. joulukuuta jo perinteeksi muodostuneille dekaanin glögeille nauttimaan hyvästä seurasta ja jännittämään vuoden opetus-, tutkimus- ja palvelutekojen julkistusta.

Vuoden 2019 opetusteoksi valittiin luentojen verkkotallenteet. Niiden ansiosta opiskelijoilla on mahdollista opiskella tärkeitä kokonaisuuksia joustavasti ja omassa tahdissa, ajasta ja paikasta riippumatta. Tämä helpottaa opiskelijoiden stressiä ja mahdollistaa kurssien suorittamisen, vaikka sairauspoissaolot tai muut syyt estäisivät varsinaisille luennoille osallistumisen. Palkinnon opetusteosta saivat yliopistonlehtori Lauri Partanen ja professori Riikka Puurunen, jotka hyödyntävät ennakkoluulottomasti ja luovasti uusia opetusmetodeja YouTubesta blogeihin ja tietovisoihin.

Akatemiatutkija Pekka Peljo on onnistunut monipuolistamaan ja laajentamaan erinomaisella työllään tutkimusrahoitustaan. Kuva: Kitty Norros / Aalto-yliopisto

Vuoden 2019 tutkimusteoksi valittiin tapa, jolla akatemiatutkija Pekka Peljo on onnistunut monipuolistamaan ja laajentamaan erinomaisella työllään tutkimusrahoitustaan. Vuosina 2018–2019 Peljo on saanut kaikkiaan 1,4 miljoonaa euroa ulkopuolista rahoitusta muun muassa EU:sta, Suomen Akatemialta ja Jenni ja Antti Wihurin säätiöltä.

HR-koordinaattori Sanni Mero

Vuoden 2019 palveluteko on ammattimaiset palvelut ja apu, joita biotuote- ja biotekniikan laitoksen HR-koordinaattori Sanni Mero tarjoaa kaikille BIO2:n työntekijöille, hymyssä suin ja mahtavalla asenteella.

Tapani Vuorinen
Tapani Vuorinen vastaanotti palkinnon Marjo Kettuselta ja Kristiina Kruusilta. Pirjo Kääriäinen on parhaillaan New Yorkissa.

Lisäksi dekaani Kristiina Kruus palkitsi tilaisuudessa Pirjo Kääriäisen ja Tapani Vuorisen ainutlaatuisesta näkyvyydestä ja yhteistyöstä. Voimakaksikon luoma Chemarts on loistava esimerkki todellisesta monialaisesta tutkimuksesta ja opetuksesta, ja se on näkynyt ja saanut valtavasti positiivista huomiota kotimaassa ja kansainvälisesti, Linnan juhlista Dutch Design Weekille ja Slushiin. Chemarts on myös todellista ryhmätyötä, johon osallistuu kymmeniä aaltolaisia Kemian tekniikan korkeakoulusta ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta.

Jukka Hassinen

Vuoden 2019 mahdollistajan erityismaininnan sai FinnCERES-lippulaivan projektipäällikkö Jukka Hassinen, joka koordinoi lippulaivan toimintaa ehtymättömällä energialla ja antaumuksella ja löytää ikuisena optimistina positiivisen puolen jokaisesta haasteesta.

Kuvat: Kitty Norros

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

People with laptops having a meeting around a table.
Opinnot Julkaistu:

Aallon uusi First time manager -koulutus tarjoaa kattavat eväät aloittelevalle esihenkilölle

Koulutus pureutuu siihen, millaisia asioita ensimmäistä kertaa vastuutehtävässä työskentelevän henkilön tulisi osata.
RDM & Open Science training
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkimusdatan hallinnan ja avoimen tieteen koulutukset keväällä 2023

Kaikille avoimien koulutusten ilmoittautuminen on avattu.
Microscopic image of giant gas vesicles.
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat tehokkaan varjoaineen kuorruttamalla kuplia proteiinilla

Bakteerien solunsisäisten kelluntakuplien inspiroimat tutkijat kehittivät samanlaisen tekniikan pienten kaasuvesikkelien kuorruttamiseen sienistä saatavalla proteiinilla. Lopputuloksena syntyvät kuplat ovat turvallisia ja erittäin stabiileja, minkä ansiosta niitä voidaan käyttää esimerkiksi ultraäänitutkimuksen varjoaineena.
The Future-led Learning Podcast is hosted by Riikka Evans. Photograph: Janne Illman.
Yliopisto Julkaistu:

Mietityttävätkö ryhmätyöt opetuksessa? Kuuntele podcastjakso

Future-led learning podcastin uusi kausi vie meidät hyvin käytännön tasolle. Kauden teemoihin kuuluvat ajankohtaiset teemat akateeminen ohjaus, inkluusio opetuksessa, yhteisopetus ja kestävä kehitys. Ensimmäisessä jaksossa pureudutaan toimivan ryhmätyön saloihin ja mitä opettaja voi myötävaikuttaa ryhmän toimintaan.