Luennot kyberturvallisuudesta käynnistyivät Otaniemessä

Seuraava luento järjestetään 9. helmikuuta. Luentosarjan huipentaa paneelikeskustelu toukokuussa.

Keskustelu kyberturvallisuudesta jatkuu vilkkaana. Luentosarjan ensimmäisellä luennolla käsiteltiin luottamusta ja turvallisuutta, jotka kulkevat käsi kädessä.

– Viime kevään positiivisen palautteen ansiosta päätimme järjestää uuden yleisöluentosarjan. Kyberturvallisuus on erottamaton ja keskeinen osa yhteiskuntaamme, yrityksiä ja elämäntapaamme, toteaa kyberturvallisuuden professori Jarno Limnéll.

Luennon pääpuhujina olivat liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner sekä kansanedustaja Jyrki J. Kasvi.

– Tekninen kehitys muuttaa meidän kaikkien arkea. Digitalisaation ansiosta jokaisesta liiketoiminnasta on mahdollista tehdä globaalia ja kansainvälistä. Välttämätön edellytys on luottamus ja tietoturva, josta jo itsestään on tullut liiketoimintaa ja kilpailutekijä, muistuttaa ministeri Berner.

Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut tiiviissä yhteistyössä elinkeinoelämän kanssa tietoturvastrategiaa, joka valmistuu helmikuun loppuun mennessä. Strategiassa visioidaan, että maailman luotetuin digitaalinen liiketoiminta tulee Suomesta.

Tietoturvan pitää olla käytettävää

Kansanedustaja Jyrki J. Kasvi muistutti, ettei kyberturvallisuus ole uusi asia ja löysi esimerkin jo vuodelta 1982.

– Kyberuhat voivat olla globaaleja, mutta samalla myös syvällä arjessamme kuten kotimme automaatiojärjestelmissä.

Kansanedustaja löytää suurimmat haasteet tietoturvan käytettävyydestä. Esineiden internetin ja kyberturvallisuuden parantaminen edellyttää langattoman viestinnän, automaation ja käytettävyyden osaamista.

Tallenne 19.1.2016 järjestetystä luennosta on katseltavissa kokonaisuudessaan comnet.aalto.fi/video.
Keskustelua voi jatkaa Twitterissä #aaltokyber.

Aalto-yliopisto järjestää Kyberturvallisuus koskettaa meitä jokaista -luentosarjan, joka on kaikille avoin, eikä vaadi ennakkoilmoittautumista. Luentosarjassa paneudutaan kyberturvallisuuden teemoihin eri näkökulmista viidellä luennolla. Seuraava luento “The current situation in European Cyber Security” järjestetään tiistaina 9. helmikuuta klo 17–19.

Lisätietoa:
Professori Jarno Limnéll
Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulu
Twitter: @JarnoLim

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.