Uutiset

Lokaatioperusteinen tarinankerronnallinen applikaatio Polku toiselle sijalle Think Ink 2020 -innovaatiokilpailussa

Maisteriopiskelijat New Media Design and Production ja Visual Communication Design -linjoilta loivat applikaation Think Ink 2020 -kilpailuun.
Viidakon Väki by Johanna Lumme

Polku on lokaatioperusteinen, tarinankerronnallinen applikaatio, jonka takana ovat maisteriopiskelijat Johanna Lumme Visual Communication Design -linjalta, ja Robbert Groenendijk, Pekka Lammi ja Anna Puura New Media Design and Production -linjalta. Applikaatio palkittiin toisella sijalla Think Ink 2020 -innovaatiokilpailussa.

Media-alan tutkimussäätiön joka toinen vuosi järjestettävän Think Ink -innovaatiokilpailun tavoitteena on tuoda esille uusia, innovatiivisia konsepteja media-alalla. Tämän vuoden teemana oli ratkaisut digitaalisessa tarinankerronnassa ja konseptit mediassa ja oppimisessa.

Idea Polkuun syntyi, kun Robbert Groenendijk ja Johanna Lumme keskustelivat Lumpeen lastenkirjasarjasta Viidakon Väki, samalla pohtien uudenlaisia tapoja kertoa tarinoita. Viidakon Väki -kirjasarjassa hahmot muuttavat kaupunkiin ja sopeutuessaan uudenlaiseen tapaan elää, hauskoilta kommelluksilta ei vältytä. Groenendijk ja Lumme totesivat, että lokaatioperusteinen tarinankerronta voisi tehdä lukukokemuksesta entistä vaikuttavampaa. Aluksi tarkoituksena oli tehdä yksittäinen projekti, mutta lokaatioperusteisen tarinankerronnan teknologisen luonteen vuoksi tiimi päätti luoda yleisluonteisen alustan, jolla muutkin tarinankertojat voisivat julkaista töitään.

Kilpailun toisessa vaiheessa Polku sai säätiöltä 10 000 euroa idean jatkokehitystä varten. Näyttääkseen kuinka alusta toimisi, Lumme loi Viidakon Väestä mukautetun tarinan, joka vie lukijansa eri kohteisiin Helsingin keskustassa. Alustaa varten tiimi kutsui Anna Puuran ja Pekka Lammin mukaan suunnittelemaan ja kehittämään applikaatiota.

25 000 euron palkintosumma on projektin jatkoa varten. Tiimin tavoitteena on julkaista applikaatio ja kutsua lisää tarinankertojia liittymään alustalle.

Tiimi:
Konsepti: Johanna Lumme & Robbert Groenendijk
Tarina: Johanna Lumme
Kehitys/ohjelmointi: Pekka Lammi & Robbert Groenendijk
Suunnittelu: Anna Puura

Lue lisää Think Ink -innovaatiokilpailusta täältä.
Lue lisää Polku-applikaatiosta täältä.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Two of the awardees and their robotic arm all holding colorful mugs. Aalto Open Science Award, Honorary mention.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aalto-yliopiston avoimen tieteen palkinnon 2023 kolmas sija – Älykkään robotiikan ryhmän Robotic Manipulation of Deformable Objects -projekti

Haastattelimme Aallon ensimmäisen avoimen tieteen palkinnon kolmannen sijan saavuttaneita Älykkään robotiikan ryhmän jäseniä.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Mustavalkokuvassa hattupäinen mieshahmo katsoo eteenpäin kädet rinnan edessä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Jussi-palkintoja elokuvataiteen laitoksen alumneille

Kotimaisen elokuvan viime vuoden parhaimmistoa palkittiin.