Uutiset

Lokaatioperusteinen tarinankerronnallinen applikaatio Polku toiselle sijalle Think Ink 2020 -innovaatiokilpailussa

Maisteriopiskelijat New Media Design and Production ja Visual Communication Design -linjoilta loivat applikaation Think Ink 2020 -kilpailuun.
Viidakon Väki by Johanna Lumme

Polku on lokaatioperusteinen, tarinankerronnallinen applikaatio, jonka takana ovat maisteriopiskelijat Johanna Lumme Visual Communication Design -linjalta, ja Robbert Groenendijk, Pekka Lammi ja Anna Puura New Media Design and Production -linjalta. Applikaatio palkittiin toisella sijalla Think Ink 2020 -innovaatiokilpailussa.

Media-alan tutkimussäätiön joka toinen vuosi järjestettävän Think Ink -innovaatiokilpailun tavoitteena on tuoda esille uusia, innovatiivisia konsepteja media-alalla. Tämän vuoden teemana oli ratkaisut digitaalisessa tarinankerronnassa ja konseptit mediassa ja oppimisessa.

Idea Polkuun syntyi, kun Robbert Groenendijk ja Johanna Lumme keskustelivat Lumpeen lastenkirjasarjasta Viidakon Väki, samalla pohtien uudenlaisia tapoja kertoa tarinoita. Viidakon Väki -kirjasarjassa hahmot muuttavat kaupunkiin ja sopeutuessaan uudenlaiseen tapaan elää, hauskoilta kommelluksilta ei vältytä. Groenendijk ja Lumme totesivat, että lokaatioperusteinen tarinankerronta voisi tehdä lukukokemuksesta entistä vaikuttavampaa. Aluksi tarkoituksena oli tehdä yksittäinen projekti, mutta lokaatioperusteisen tarinankerronnan teknologisen luonteen vuoksi tiimi päätti luoda yleisluonteisen alustan, jolla muutkin tarinankertojat voisivat julkaista töitään.

Kilpailun toisessa vaiheessa Polku sai säätiöltä 10 000 euroa idean jatkokehitystä varten. Näyttääkseen kuinka alusta toimisi, Lumme loi Viidakon Väestä mukautetun tarinan, joka vie lukijansa eri kohteisiin Helsingin keskustassa. Alustaa varten tiimi kutsui Anna Puuran ja Pekka Lammin mukaan suunnittelemaan ja kehittämään applikaatiota.

25 000 euron palkintosumma on projektin jatkoa varten. Tiimin tavoitteena on julkaista applikaatio ja kutsua lisää tarinankertojia liittymään alustalle.

Tiimi:
Konsepti: Johanna Lumme & Robbert Groenendijk
Tarina: Johanna Lumme
Kehitys/ohjelmointi: Pekka Lammi & Robbert Groenendijk
Suunnittelu: Anna Puura

Lue lisää Think Ink -innovaatiokilpailusta täältä.
Lue lisää Polku-applikaatiosta täältä.

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Professori Ville Alopaeus.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutustu professoreihimme: Ville Alopaeus

Ville Alopaeus on toiminut kemian tekniikan professorina Aalto-yliopistossa vuodesta 2008. Erotusoperaatioita ja prosessien mallitusta tutkiva Alopaeus pyrkii edistämään siirtymää kohti uusiutuvaa energia- ja materiaaliympäristöä.
Mies katsoo kuvaruutua, josta hän katsoo takaisin virtuaalinen Kekkonen.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aikamatkalla 70-luvulle voi tavata virtuaali-Kekkosen – 3D-virtualisoinnin pioneerit tuovat kulttuuriaarteet esiin uudella tapaa

Tamminiemen retrojoulunavauksessa voi myös luoda joulutunnelmaa legendaarisen presidentin työhuoneeseen.
Aalto University School of Business, a student ascending, public art of Risto Suomi on the wall, photo Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Poissaolot töistä on suurin syy siihen, että naisia on toimitusjohtajina miehiä vähemmän

Naiset ovat aliedustettuina toimitusjohtajan tehtävissä, koska he viettävät enemmän aikaa työmarkkinoiden ulkopuolella niinä vuosina, joina heidän uransa on nousussa. Naiset myös hakeutuvat miehiä vähemmän myynnin ja tuotannon tehtäviin, joista toimitusjohtajia tyypillisesti rekrytoidaan.
MJ on stage giving a talk
Yliopisto Julkaistu:

Myungji ”MJ” Suh: Aallon Slush-osastolla kaikessa on kyse siitä, miten voimme muuttaa maailmaa

"Olet yrittäjähenkinen, kun näet ongelman mahdollisuutena sen sijaan, että pitäisit sitä uhkana, jota vältellä. Myös ”can do” -asenne on yrittäjätaito."