Uutiset

Lokaatioperusteinen tarinankerronnallinen applikaatio Polku toiselle sijalle Think Ink 2020 -innovaatiokilpailussa

Maisteriopiskelijat New Media Design and Production ja Visual Communication Design -linjoilta loivat applikaation Think Ink 2020 -kilpailuun.
Viidakon Väki by Johanna Lumme

Polku on lokaatioperusteinen, tarinankerronnallinen applikaatio, jonka takana ovat maisteriopiskelijat Johanna Lumme Visual Communication Design -linjalta, ja Robbert Groenendijk, Pekka Lammi ja Anna Puura New Media Design and Production -linjalta. Applikaatio palkittiin toisella sijalla Think Ink 2020 -innovaatiokilpailussa.

Media-alan tutkimussäätiön joka toinen vuosi järjestettävän Think Ink -innovaatiokilpailun tavoitteena on tuoda esille uusia, innovatiivisia konsepteja media-alalla. Tämän vuoden teemana oli ratkaisut digitaalisessa tarinankerronnassa ja konseptit mediassa ja oppimisessa.

Idea Polkuun syntyi, kun Robbert Groenendijk ja Johanna Lumme keskustelivat Lumpeen lastenkirjasarjasta Viidakon Väki, samalla pohtien uudenlaisia tapoja kertoa tarinoita. Viidakon Väki -kirjasarjassa hahmot muuttavat kaupunkiin ja sopeutuessaan uudenlaiseen tapaan elää, hauskoilta kommelluksilta ei vältytä. Groenendijk ja Lumme totesivat, että lokaatioperusteinen tarinankerronta voisi tehdä lukukokemuksesta entistä vaikuttavampaa. Aluksi tarkoituksena oli tehdä yksittäinen projekti, mutta lokaatioperusteisen tarinankerronnan teknologisen luonteen vuoksi tiimi päätti luoda yleisluonteisen alustan, jolla muutkin tarinankertojat voisivat julkaista töitään.

Kilpailun toisessa vaiheessa Polku sai säätiöltä 10 000 euroa idean jatkokehitystä varten. Näyttääkseen kuinka alusta toimisi, Lumme loi Viidakon Väestä mukautetun tarinan, joka vie lukijansa eri kohteisiin Helsingin keskustassa. Alustaa varten tiimi kutsui Anna Puuran ja Pekka Lammin mukaan suunnittelemaan ja kehittämään applikaatiota.

25 000 euron palkintosumma on projektin jatkoa varten. Tiimin tavoitteena on julkaista applikaatio ja kutsua lisää tarinankertojia liittymään alustalle.

Tiimi:
Konsepti: Johanna Lumme & Robbert Groenendijk
Tarina: Johanna Lumme
Kehitys/ohjelmointi: Pekka Lammi & Robbert Groenendijk
Suunnittelu: Anna Puura

Lue lisää Think Ink -innovaatiokilpailusta täältä.
Lue lisää Polku-applikaatiosta täältä.

 

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Economicum
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Helsinki GSE:n Tilannehuoneen raportti: Poikkeusolojen kuntavaalit näkyivät erityisesti matalasti koulutettujen ja pienituloisten alhaisessa äänestysaktiivisuudessa

Kesäkuussa toimitetuissa korona-ajan kuntavaaleissa äänestämisen epätasa-arvo syveni poikkeuksellisen voimakkaasti.
Sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumnin Mikko J. Salmisen hymy oli herkässä, kun Otakaaren katoilta Otaniemestä löytyi hänen aikanaan teekkareiden käytössä ollut Telesten lautasantenni. Kuva: Aalto-yliopisto / Ira Matilainen
Palkitut, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vuoden alumni Mikko J. Salminen kannustaa monialaiseen opiskeluun

Mikko J. Salminen valittiin Aalto-yliopiston sähkötekniikan korkeakoulun vuoden alumniksi 2021. Valinta julkistettiin Sähköinsinöörikillan satavuotisjuhlassa lauantaina 23. lokakuuta.
Janne Laine sits on a tall black chair, dressed in a tuxedo, wearing the Dean of School of Cheminal Engineering ceremonial link necklace, smiling. Background is white and slightly wavy.
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Vararehtori Janne Laineen muotokuva julkistettiin

Muotokuvan on kuvannut Aallon alumni Erica Nyholm.
Games Now!
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Games Now! – Avoin luentosarja pelialan kehityksestä

Games Now! on avoin luentosarja pelialan vallitsevista aiheista ja tulevista trendeistä.