Lisättyä todellisuutta, startupeja ja täsmämetsänhoitoa

Laserkeilauksen huippuyksikkö on edistänyt tieteen ja taiteen kohtaamisia ja luonut yhteiskuntaa ja taloutta kehittävää teknologiaa.
reppukeilain
Huippuyksikön tutkijat ovat edistäneet muun muassa liikkuvan kartoituksen mahdollistavan reppulaserkeilaimen kehitystä. Kuva: Laserkeilauksen huippuyksikkö

Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskuksen (FGI) johtama laserkeilauksen huippuyksikkö toimi vuosina 2014 - 2019. Huippuyksikössä olivat mukana lisäksi Helsingin ja Oulun yliopistot sekä Aalto-yliopisto. Suomen Akatemian huippuyksikkö koulutti 30 uutta professoria 12 eri yliopistoon tai tutkimuslaitokseen, 24 tohtoria ja saman verran maistereita. Huippuyksikkö julkaisi yli 400 tieteellistä julkaisua – monet palkittuja ja alansa viitatuimpia.

Huippuyksikön tutkijat ovat edistäneet merkittävästi alan teknologiaa, kuten laserkeilauksen elektroniikkaa, uusia laserkeilausmenetelmiä ja -järjestelmiä sekä liikkuvan kartoituksen mahdollistavan reppulaserkeilaimen kehitystä. Tutkijat kehittivät ja testasivat myös autonomiseen ajamiseen perustuvia ja mini-UAV-pohjaisia laserkeilausmenetelmiä, joiden avulla on muun muassa edistetty rakennetun ympäristön virtualisointia ja mallintamista sekä täsmämetsätalouden ratkaisuja.

“Huippuyksikkö on merkittävästi edistänyt metsäteollisuuden Tehokas puuhuolto 2025 -visiota, jossa tavoitellaan 30 prosenttia tehokkaampaa puun arvoketjua”, kertoo yksikköä johtanut Juha Hyyppä Paikkatietokeskuksesta.

Huippuyksikkö on myös tehnyt pioneerityötä tieteen ja tutkimusdatan avoimuuden edistämisessä. Vuonna 2019 professori Hannu Hyypän vetämä Aalto-yliopiston ja Paikkatietokeskuksen yhteinen MeMo-tutkimusryhmä sai ensimmäisen kansallisen avoimen tieteen palkinnon.

MeMo on muun muassa luonut Ylen urheilutoimitukselle 3D-mallit Lahden perinteisiltä hiihtoreiteiltä, tehnyt Svenska Ylen kanssa Helsingin Juhlaviikoille Lapinlahden sairaalaan sijoittuvan maailman ensimmäisen virtuaalikuunnelman, rikastuttanut näyttelyitä ja teatteria lisätyllä todellisuudella ja ollut useasti mukana lasten taidefestivaali Kutituksessa. Aalto-yliopisto on myös mallintanut Espoon kulttuurikeskusta helpottaakseen taideinstallaatioiden rakentamista sekä tehnyt 3D-mallinnuksia monista muista kulttuurikohteista.

Lisätty todellisuus Marika Ahlavuo
Tiedetuottaja Marika Ahlavuo on yksi palkitun MeMon jäsenistä. Kuva: Aalto-yliopisto

Räppiä tieteestä

Huippuyksikössä on syntynyt myös lukuisia talouden ja kaupan alan julkaisuja sekä kymmenen startup-yritystä, jotka työllistävät nykyisin jo lähes sata henkeä.

“Huippuyksikön yhteiskunnalliset ja tieteelliset vaikutukset kantavat vielä kauas, jopa vuosien tai vuosikymmenten päähän”, Juha Hyyppä toteaa.

Yksi ainutlaatuisista saavutuksista on myös Helsingin yliopistossa tehty väitöskirja, ja etenkin väitöskirjan aihepiirin tunnetuksi tehnyt, huippuyksikön rahoittama musiikkivideo. Arvostettu Science-tiedelehti järjestää vuosittain Dance your Ph.D. -kilpailun, jossa palkitaan parhaat videot, jotka onnistuvat luovalla tavalla viestimään tieteestä. Tämän vuoden kilpailun fysiikan sarjan voittaja oli metsätieteiden tohtori Samuli Junttilan tekemä musiikkivideo: Idän Proffa – Keilaa puita feat. Linda Ilves, jossa Junttila viestii ilmastonmuutokseen liittyvästä tutkimuksestaan räpin avulla. Junttila toi palkinnon Suomeen ensimmäistä kertaa.

Osastonjohtaja Juha Hyyppä, [email protected]

Mittauksen ja mallinnuksen professori Hannu Hyyppä, [email protected]

Tiedetuottaja Marika Ahlavuo, puh 050 512 2509, [email protected]

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.