Leena Korkiala-Tanttu Vuoden 2018 rakennusalan diplomi-insinööri

Professori Korkiala-Tanttu on erikoistunut infrarakenteiden, kuten teiden ja rautateiden, geotekniikkaan. Hän on tutkinut jo pitkään myös ydinjätteiden loppusijoitusta.
”Alalle kaivataan lisää tohtoreita”, toteaa professori Leena Korkiala-Tanttu. Kuva Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL

Suomen Rakennusinsinöörien Liitto RIL on valinnut vuoden 2018 rakennusalan diplomi-insinööriksi georakentamisen professorin, Leena Korkiala-Tantun rakennustekniikan laitokselta.

RILin hallituksen mukaan Korkiala-Tanttu on aktiivinen, merkittävä esikuva ja henkilö, joka rakentaa yhteistyötä akateemisen ja yritysmaailman välille. Hänellä on erittäin monipuolinen tausta, ja hän tuntee hyvin koko suunnittelu- ja rakennusprosessin. Korkiala-Tantulla on ilmiömäinen kyky yhdistää korkeatasoinen tieteellinen osaaminen käytännönläheiseen insinööriosaamiseen. Hänellä on merkittäviä tieteellisiä ansioita, jotka tukevat tulevaisuuden rakennetun ympäristön kehittämistä.

Leena Korkiala-Tantun toimii georakentamisen professorina Aalto-yliopiston Insinööritieteiden korkeakoulussa. Hänellä on erittäin pitkä kokemus alalta sekä tutkimuksen että suunnittelun parista. Korkiala-Tanttu on erikoistunut infrarakenteiden, kuten teiden ja rautateiden, geotekniikkaan. Hän on tutkinut jo pitkään myös ydinjätteiden loppusijoitusta.

Rakennusalalle kaivataan lisää tohtoreita

Professoria on kiitetty myös positiivisesta ja energisestä suhtautumisesta nuoriin. Hän on kannustanut nuoria infrarakentamisen pariin ja toiminut esimerkkinä erityisesti alaa opiskeleville naisille.

”Rakennusalalla on miesvaltaisuuden perinne. Edelleen on havaittavissa, että naisten määrä urakointipuolella on selvästi vähäisempi kuin suunnittelussa. Tällä hetkellä työllisyystilanne on erittäin hyvä ja nuorilla naisilla näyttäisi olevan samanlaiset mahdollisuudet edetä omissa tehtävissään kuin miespuolisilla kollegoillaan” rohkaisee Korkiala-Tanttu.

Professori on huolissaan etenkin suomalaisten tohtoreiden vähäisestä määrästä alalla.

”Tutkimuksen tuoma lisäarvo nähtäisiin alalla paremmin, jos yrityksissä olisi nykyistä enemmän tohtoritutkinnon suorittaneita henkilöitä. Kansainvälisissä ympyröissä tutkinnolla on merkitystä Suomea enemmän. Tohtorien positiivinen vaikutus alan ja yrityksen kehittämisessä jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä on ymmärretty myös suomalaisessa teollisuudessa.”

Rakennusala on jatkuvassa muutoksessa uusien teknologioiden työntyessä alalle.

”Uusia, aiemmin tuntemattomia työtehtäviä syntyy erityisesti tietomallintamisen ympärille. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa tällä hetkellä haetuimpia rakennusalan työtehtäviä ei ole ollut olemassa vuosituhannen vaihtuessa. Tämä ilmiö korostaa elinikäisen oppimisen tarvetta ja laaja-alaista näkemystä, jota tohtorikoulutus edustaa”, Korkiala-Tanttu muistuttaa.

Tunnustus luovutettiin RILin kevätkokouksen yhteydessä perjantaina 27.4.2018 Tampereella.

Lisäinfoa Vuoden rakennusalan diplomi-insinööri-tunnustuksesta.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.