Laatupalkinnon voittaneen opiskelijaryhmän rakentama työkalualusta suoraan F-Securen analyytikoiden käyttöön

Analyytikot voivat helpommin käsitellä, yhdistellä ja analysoida eri lähteistä tulevia tietomassoja.
Laatupalkinnon voittaneet opiskelijat. Kuva: Jukka Haapala, F-Secure

Tietotekniikan laitoksen ohjelmistoprojektikurssilla 7–9 opiskelijan ryhmät kehittävät ohjelmistoja oikeille asiakkaille käyttäen Scrum-prosessikehystä. Ohjelmistoprojektikurssilla oli tänä keväänä tarjolla kaikkiaan 42 projektia opiskelijaryhmille. Näistä opiskelijat valitsivat neljätoista yritysten, yhden Helsingin kaupungin sekä yhden Aalto-yliopiston sisäisen projektin.

– Opiskelijat valitsevat itse ryhmätyön aiheen tarjolla olevien aiheiden joukosta. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat muodostavat ryhmiä samansuuntaisten intressien pohjalta. Yleisesti yritysaiheet kiinnostavat opiskelijoita, sen lisäksi opiskelijat arvioivat asiakkaan sitoutuneisuutta sekä aihealueen ja toteutusteknologioiden kiinnostavuutta, kertoo yliopistonlehtori Jari Vanhanen.

Yrityksistä suurin osa tuli aihe-esitteen toimittamisen lisäksi kurssin luennolle esittelemään aihettaan ja tapaamaan opiskelijoita. Luennolla syntyi kilpailutilanteita, jolloin yritys sai valita mieleisensä opiskelijaryhmän. Valinta perustui opiskelijaryhmän yritykselle etukäteen lähettämään ryhmän yhteiseen ansioluetteloon ja kiinnostuneiden ryhmien kanssa keskusteluun esittelytilaisuuden päätteeksi. Jos yritys löytää kurssilta itselleen opiskelijaryhmän, se sitoutuu maksamaan osallistumisestaan 3000 euroa tietotekniikan laitokselle.

– Paljon rahasummaa arvokkaampaa meille on yrityksen edustajien kurssin aikana antama työpanos. Yritykset tapaavat opiskelijoita usein, ja jotkut opiskelijaryhmät jopa tekevät työtä asiakkaan tiloissa, lisää Vanhanen.

Kurssiin kuuluu kaksi välidemoa ja yksi loppudemo. Toisen välidemon jälkeen valitaan finalistit, kuusi opiskelijaryhmää, ja heistä kolme valitaan esittelemään omia töitään loppugaalassa kaikille kurssin osallistujille. Loppugaalassa on myös Accenturen tarjoama illallinen kaikille kurssin noin 120 osallistujalle.

- Accenture on tehnyt yhteistyötä kurssilla yli 15 vuoden ajan, ja joka vuosi he myöntävät parhaalle opiskelijaryhmälle laatupalkinnon, 2 000 euroa sekä mainetta ja kunniaa. Laatupalkinnon kriteereitä ovat muun muassa asiakastyytyväisyys ja ohjelmiston laadukkuus, lisää Vanhanen.

- Oli hienoa päästä taas seuraamaan kuinka projektiryhmät venyvät huippusuorituksiin. Kilpailu laatupalkinnosta tuntuu vuosi vuodelta vain kiristyvän. Erityisen vaikuttavaa oli nähdä, että projekteissa saatiin toteutettua jopa täysin tuotantokäyttökelpoisia järjestelmiä, vaikka lähtökohtana oli usein vain asiakkaan idean siemen, lisää ohjelmistopäällikkö Vesa Suikkola Accenturelta.

Laatupalkintoraadin muodostivat Vesa Suikkola ja Pekka Rihtniemi Accenturelta sekä Jari Vanhanen ja professori Casper Lassenius tietotekniikan laitokselta.

Aitiopaikalla

– Laatupalkinnon voittanut opiskelijaryhmä rakensi työkalualustan, jonka avulla F-Securen analyytikot voivat helpommin käsitellä, yhdistellä ja analysoida eri lähteistä tulevia valtavia tietomassoja tietoturvauhkien tunnistamiseksi. Tällä kertaa asiakas otti opiskelijoiden rakentaman työkalun välittömästi käyttöön, jatkaa Vanhanen.

Opiskelijaryhmästä kolme palkattiin projektin jälkeen F-Securelle kesäharjoittelijoiksi ja jatkokehittämään työkalua.

– Kurssille osallistuminen on ollut F-Securelle jo useana vuonna erinomainen tapa saada kontakti opiskelijoihin ja samalla kasvattaa potentiaalisia tulevia työntekijöitä. Projektien laadukas läpivienti ja tuloksellisuus on vaatinut niin opiskelijatiimeiltä kuin meiltä asiakkailta merkittävää panostusta. Palkintona on mahdollisesti tuotteistettava ohjelmiston lisäksi aitiopaikka seurata opiskelijatiimin kehitystä, kertoo Senior Manager Jukka Haapala F-Securelta lopuksi.

Laatupalkinnon voitti opiskelijaryhmä, jota luotsasi maisteriopiskelija Jouni Kuusisto, ja kandiopiskelijoina ryhmässä toimivat Ossi Arasalo, Markus Arlander, Juha Eskonen, Sami Jaktholm, Joni Turunen ja Tuomas Ylipiha.

Lisätietoja:

Yliopistonlehtori
Tietotekniikan laitos
Jari Vanhanen

Kuvaus laatupalkinnon voittaneesta työstä F-Securen sivuilla.

Opiskelijaprojektit tietotekniikan laitoksen sivuilla.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.