Kuvitteellisesta tohtorista kaiken maailman dosentti

Kemian tekniikan korkeakoulun täydessä luentosalissa kuultiin viime viikolla Teemu Kerpun, yli 50 vuotta eläneen teekkarijäynän, dosentuurin näyteluento.
Teekkarijäynä Teemu Kerpun edustaja pitää dosentturiluentoa / Kuva: Helena Seppälä
Teemu Kerpun dosentuuriluennon tieteellisestä arvioinnista vastasi apulaisprofessori Mari Lundström ja pedagogisesta arvioinnista yliopiston lehtori, dosentti Kirsi Yliniemi. Tilaisuuden avasi provosti Kristiina Mäkelä.

Tekniikan tohtori e.o.i.c. Teemu Kerppu ei äärimmäiseen ujouteensa vedoten ole koskaan pitänyt julkisia esityksiä eikä tämäkään tilaisuus ollut poikkeus. Kerppu oli valtuuttanut ikiteekkarijärjestö Tosikoiden edustajanpitämään dosentuuriluennon puolestaan. Yleispoliittinen salaurheiluseura Tosikot on noin tusinan vuoriteekkarin vuonna 1967 perustama seura. Tosikoissa on useita tohtoreita ja vuoriteollisuusalan nyt jo eläköityneitä professoreja ja toimitusjohtajia.

Teemu Kerppu (latinaksi Kerbus Sorbus) ilmestyi Aaltoa edeltävän Teknillisen korkeakoulun (TKK) vuoriteollisuuden laitoksen läsnäolo- ja tenttilistoihin vuoden 1965 paikkeilla. Näköhavaintoa hänestä ei kuitenkaan koskaan tehty.

Diplomityönsä Kerppu teki vuonna 1971 aiheesta Vuoriteollisuusolosuhteiden vaikutus teekkari-insinööritransformaation mekanismiin. Siitä lähtien hän pyrki empiirisillä tutkimuksillaan kartoittamaan teekkarihengen joukkotiivistymisen esiintymistä ja selvittämään, miten altis tekniikan taitaja saa olla lähiympäristön vaikutuksille.

Kerppu aloitteli lisensiaattityötä kosmologiasta, mutta väittelikin saman tien tekniikan tohtoriksi. Olemattomasta insinööristä tuli kuvitteellinen tohtori vuonna 2007. Hänen väitöskirjaansa aihe oli Elinkaaren kattavat käyttäytymisohjeet. Väitöskirja on eräänlainen kronikka, jossa dokumentoidaan Tosikoiden opiskeluaikaa ja sen jälkeistä elämää. Kerppu itse ei osallistunut väitöstilaisuuteen, vaan oli valtuuttanut Tosikoiden edustajan puolustamaan väitöskirjaansa.

Vuonna 2008 tohtori Kerppu promovoitiin – jälleen kerran poissa olevana – nimikkeellä tekniikan tohtori e.o.i.c. (Extra ordinem ioci causa, Poikkeussääntöihin perustuen huvin vuoksi).

Kaiken järkevän ajatusmaailman ylittävä esitelmä

Kerpun dosentuuriluennon aiheena oli Tosikoiden ja maasäteilyn energiavarastointi vuosikymmenien valinkauhassa. Luennon avasi provosti Kristiina Mäkelä. Hän totesi kuulijoille, että energiavarastointi on Aalto-yliopistossa hyvin tärkeä tutkimusteema. Maasäteilystä ei Aallossa kuitenkaan ole osaamista, joten Kerpun hakema dosentuuri täydentäisi tältä osin energiavarastoinnin osaamispohjaa.

Luennolla kuultiin maasäteilyn hyväksikäytöstä ja kierrätyksestä tulevaisuuden tutkimuksessa eli astrologiassa, maanjäristysten ennakoinnissa ja niiden energioiden hyväksikäytössä sekä avaruusromun talteenotossa. Näihin kaikkiin liittyy luonnollisena osana käänteentekevä energian talteenotto ja kierrätysfunktio, joka ratkaisee paitsi ympäristö- myös kosmopoliittiset ongelmat vuosituhansiksi eteenpäin. Luennossaan Kerppu käsitteli myös Tosikoita. Hän kertoi Tosikoiden olevan teekkarijäynä, ainutlaatuinen vaan ei yhdenkertainen. Tosikkous on myös kyky ajatella, mutta toisinpäin kuin muut – ylösalaisin.

”Tämä oli kaiken järkevän ajatusmaailman ylittävä esitelmä”, totesi luennon lopuksi sen tieteellisestä arvioinnista vastannut apulaisprofessori Mari Lundström. Yliopiston lehtori, dosentti Kirsi Yliniemi suoritti luennon pedagogisen arvioinnin. Hän sanoi, että Kerppu selkeästi osaa luennoida kuten kelpo dosentti eli lähettää paikalle jonkun muun tekemään sen puolestaan. Muun muassa näihin myönteisiin arvioihin perustuen provosti Mäkelä totesi, että tekniikan tohtori e.o.i.c. Kerppu on suorittanut dosentuuriin vaadittavat epätieteelliset ansiot ja nimitti hänet kaiken maailman dosentiksi arvioinnilla ’hyvin hyvä’.

Tekniikan tohtori e.o.i.c Teemu Kerpun dosentuuriluento on julkaistu Tekniikka&Talous -lehdessä.

Youtube: Teemu Kerpun näyteluento dosentuuriin: Imaginäärisen materian elinkaarianalyysi

Teksti ja kuva: Helena Seppälä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: