Kuusi Aalto-yliopiston alumnia palkittiin taiteen valtionpalkinnolla

Taiteen edistämiskeskus palkitsi 27.11.2018 taiteen valtionpalkinnoilla 16 taiteilijaa. Kuusi palkituista on Aalto-yliopiston alumneja.
sasha_huber_saa_valtionpalkinnon_kuva_taike_rasmus_hartikainen

Taiteen edistämiskeskus palkitsi 27.11.2018 taiteen valtionpalkinnoilla 16 taiteilijaa. Kuusi heistä on Aalto-yliopiston alumneja.

• Arkkitehtuurin valtionpalkinto: arkkitehdit Trevor Harris ja Hennu Kjisik
  • Elokuvataiteen valtionpalkinto: elokuvaohjaaja Zaida Bergroth
  • Kuvataiteen valtionpalkinto: kuvataiteilija Sasha Huber
  • Sarjakuvataiteen valtionpalkinto: kuvataiteilija ja sarjakuvantekijä Kati Rapia
  • Valokuvataiteen valtionpalkinto: valokuvataiteilija Susanna Majuri

Eurooppa-, kulttuuri- ja urheiluministeri Sampo Terho jakoi palkinnot 27. marraskuuta taidetoimikuntien 50-vuotisjuhlassa, Taike-Gaalassa Helsingissä.

”Taide uudistaa yhteiskuntaa, toteuttaa elämyksiä ja lisää taloudellista kasvua”, ministeri Terho sanoi. ”Taiteellisen luomistyön tekevät taiteilijat. Valtionpalkinnot ovat yksi tapa kunnioittaa heidän työtään.”

Valokuva: Rasmus Hartikainen/ Taiteen edistämiskeskus

Lue Taiken tiedote

Alumneillemme myönnettyjen palkintojen myöntämisperusteet:

Arkkitehtuurin valtionpalkinto

Arkkitehdit Trevor Harris (s. 1949) ja Hennu Kjisik (s. 1948) ovat rikastuttaneet suomalaista ja kansainvälistä arkkitehtuurikenttää jo vuosikymmenten ajan. Yhteisessä toimistossa on syntynyt korkeatasoisia toteutuksia ja arkkitehtuurikilpailujen voittoja, kuten Hakaniemenrannan ideakilpailu tänä vuonna, mutta myös näyttelyitä, seminaareja, kansainvälistä kehitysyhteistyötä ja alan tutkimusta. Professoreina toimiessaan Harris ja Kjisik ovat jakaneet tietouttaan ja innostustaan uusille sukupolville ja korostaneet arkkitehdin korkeaa ammattietiikkaa.

Elokuvataiteen valtionpalkinto

Elokuvaohjaaja Zaida Bergroth (s. 1977) on tehnyt taiteellisesti tinkimättömiä, omaäänisiä elokuvia, jotka jättävät jäljen katsojaan. Elokuvia yhdistää omaksi itseksi kasvamisen teema. Bergroth on ansioitunut erityisesti perheen sisäisten jännitteiden ja perhesuhteiden kuvaajana, mikä näkyy myös hänen viimeisimmässä elokuvassaan Miami. Vahva sisarusdraama tarjoaa naisnäyttelijöille rikkinäisten mutta vahvojen naisten rooleja, joihin elokuvakatsoja samastuu samalla, kun elokuvan käänteet yllättävät.

Kuvataiteen valtionpalkinto

Kuvataiteilija Sasha Huber Saarikon (s. 1975) taide hakee johdonmukaisesti oikeudenmukaisuutta ja historian oikaisuja. Hänen kolonialismin historiaa purkavat teoksensa ovat vahvoja eettisten vaatimusten ja esteettisen ilmaisun yhdistelmiä, jotka puhuttelevat kansainvälisiä yleisöjä. Huber käyttää taiteessaan monia ilmaisumuotoja: performanssia, valokuvaa, liikkuvaa kuvaa, kuvanveistoa, tekstidokumentaatiota ja ääntä. Teoksia leimaa kollektiivinen ajattelu ja kollektiiviset teot, jotka vahvistavat kulttuurista ja poliittista moniarvoisuutta.

Sarjakuvataiteen valtionpalkinto

Kuvataiteilija, sarjakuvantekijä Kati Rapia (s. 1972) on tinkimätön, persoonallinen ja omaääninen kertoja ja monen kuvallisen ilmaisutavan mestari. Hän luo näyttelytiloihin sarjakuvan kollaasimaista estetiikkaa, ja hänen sarjakuvateoksensa tekevät sekä tarinan että kuvamaailman osalta tarkkoja huomiota maailmasta. Tuoreimpana esimerkkinä on sarjakuvateos Pyrstötähti. Se on poikkeuksellinen teos suomalaisen nykysarjakuvan kentässä ja taidokas esimerkki historian kertomisen mahdollisuuksista yhdistäessään erilaisia lähteitä uudella tavalla.

Valokuvataiteen valtionpalkinto

Valokuvataiteilija Susanna Majurin (s. 1978) kuvissa toistuvat tietyt teemat kuten vesi, pohjoinen maisema ja ihminen, mutta samalla kuvat ovat omaperäisiä ja visuaalisesti vietteleviä. Todellista ja unenomaista yhdistävät valokuvat kertovat katkelmia tarinoista, tunteista ja mielentiloista. Vuoden 2004 debyyttinäyttelystään lähtien Majurin töitä on ollut esillä kotimaassa ja ulkomailla. Hänen erityinen kuvakielensä ja värinkäyttönsä ovat vaikuttaneet nuoremman sukupolven valokuvataiteilijoiden visuaaliseen ajatteluun.

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.
Aalto-yliopiston valaistu logo. Juhlavieraita logon takana tarkastelemassa radioantennia.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Metsähovin radio-observatorion 50-vuotisjuhla - kurkkaa kuvia tapahtumasta

Aalto-yliopiston Metsähovin radio-observatorio täytti tänä vuonna 50 vuotta. Observatorion syntymäpäivänä, torstaina 11. huhtikuuta, juhlavieraat kokoontuivat observatoriolle juhlistamaan menneitä vuosikymmeniä radioastronomisen tutkimuksen parissa.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla