Uutiset

Kurssipalaute tuo opiskelijoiden äänen kuuluviin kurssien ja koulutusohjelmien kehittämisessä

Opiskelija saa Kauppakorkeakoulussa palautteen antamisesta 1–2 kurssipistettä.
Kaksi opiskelijaa juttelee keskenään. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto
Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

Kauppakorkeakoulussa on pyritty nostamaan kurssipalautteiden määrää eri tavoin. Opettajat kertovat opiskelijoille saamastaan palautteesta ja sen pohjalta tehdyistä kehittämistoimista, ja he myös antavat opiskelijoille vastapalautetta saamaansa palautteeseen. Opettajia kannustetaan niin ikään jakamaan edelliseltä kurssilta saatu palaute seuraavan vastaavan kurssin alussa.

Opettajien antama vastapalaute ja tehdyt kehittämistoimet korostavat kurssipalautteen merkitystä ja tärkeyttä: niiden kautta opiskelijat näkevät, että heidän ajatuksensa tulevat kuulluiksi ja että palautetta hyödynnetään kursseja ja koko ohjelmaa kehitettäessä. Kurssipisteiden saaminen palautteen antamisesta puolestaan vahvistaa palautteen merkitystä osana kurssin tehtäviä.

Nyt, kun kurssipalautteelle on alettu antaa vielä aiempaa enemmän painoarvoa, on opettajia myös ohjeistettu palautteen käsittelyssä. Oppimispalveluissa on tuotettu opettajille tätä varten tiedostopohja, ja myös kehotettu jakamaan opiskelijoille kooste palautteesta esimerkiksi MyCourses-järjestelmässä.

Kaikkia kursseja tulee kehittää jatkuvasti

Opiskelijoiden on hyödyllistä nähdä, mitä muut kurssilaiset ovat vastanneet palautekyselyssä.

”Voi olla, että yhdelle opiskelijalle epäolennaiselta tuntunut sisältö onkin ollut kurssin parasta antia suurimmalle osalle muista opiskelijoista. Opiskelijoiden on myös tärkeää saada tietää, mihin toimiin opettaja ryhtyy saamansa palautteen perusteella ja kuulla, miksi jotain asiaa ei voida muuttaa, jos sitä ei voida muuttaa. Kaikkia kursseja tulee kehittää jatkuvasti ja parhaiten se onnistuu yhdessä opiskelijoiden kanssa”, sanoo kehityspäällikkö Perttu Kähäri.

Tänä päivänä Kauppakorkeakoulun opettajat antavat opiskelijoille 12 pistettä palautekyselyyn vastaamisesta. Näin on toimittu jo aiemminkin joissain aineissa, mutta nyt tämä käytäntö on otettu laajempaan käyttöön. Koska kurssipisteiden ansaitsemisen on oltava opiskelijoille selkeää ja läpinäkyvää, on heitä hyvä muistuttaa tarjolla olevista pisteistä, kun palautekysely aukeaa.

”Tutkintojen yleisten tavoitteiden mukaan opiskelijoilla tulee valmistuessaan olla hyvät vuorovaikutustaidot sekä valmiudet jatkuvaan parantamiseen ja oman alansa kehittämiseen. Kyky antaa rakentavaa palautetta ja palautteen merkityksen ymmärtäminen on yksi korkeakoulutuksen poikkileikkaava teema. Tämä antaa perusteet pisteitä kerryttävän kurssipalautteen ottamiseen osaksi kurssitehtäviä”, sanoo opetuksesta ja oppimisesta vastaava varadekaani Tomas Falk.

Lisätietoja:
varadekaani Tomas Falk
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

Opiskelija Design Factorylla.
Opinnot Julkaistu:

Ennätysmäärä hakemuksia englanninkielisiin kandidaattiohjelmiin

Aalto-yliopisto sai ohjelmiinsa kaikkiaan 7 362 hakemusta.
@aaltowellbeing on Instagram
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Seuraa meitä Instagramissa: @aaltowellbeing!

Tervetuloa mukaan: @aaltowellbeing. Nähdään Instagramissa!
Opiskelija Reetta Kälvälä, kuva: Markus Toivonen
Opinnot Julkaistu:

Opiskelija Reetta Kälvälä haluaa kehittää parempia syöpähoitoja tekniikan avulla

Bioinformaatioteknologiaa opiskelevan Reetan mielestä yliopisto tuntuu lukiota helpommalta, koska opiskelua voi ajoittaa omien aikataulujen mukaan.
NWB Finland packaging
Opinnot Julkaistu:

Kurssiyhteistyö Aalto-yliopiston VCD-opiskelijoiden kanssa tuo uusia ideoita NWB Finlandiin

Aalto-yliopiston Visual Communication Design -opiskelijat kehittävät ja suunnittelevat NWB Finlandille lähdevesituotteiden pakkaus- ja brändikonsepteja.