Uutiset

Kurssipalaute tuo opiskelijoiden äänen kuuluviin kurssien ja koulutusohjelmien kehittämisessä

Opiskelija saa Kauppakorkeakoulussa palautteen antamisesta 1–2 kurssipistettä.
Kaksi opiskelijaa juttelee keskenään. Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto
Kuva: Unto Rautio / Aalto-yliopisto

Kauppakorkeakoulussa on pyritty nostamaan kurssipalautteiden määrää eri tavoin. Opettajat kertovat opiskelijoille saamastaan palautteesta ja sen pohjalta tehdyistä kehittämistoimista, ja he myös antavat opiskelijoille vastapalautetta saamaansa palautteeseen. Opettajia kannustetaan niin ikään jakamaan edelliseltä kurssilta saatu palaute seuraavan vastaavan kurssin alussa.

Opettajien antama vastapalaute ja tehdyt kehittämistoimet korostavat kurssipalautteen merkitystä ja tärkeyttä: niiden kautta opiskelijat näkevät, että heidän ajatuksensa tulevat kuulluiksi ja että palautetta hyödynnetään kursseja ja koko ohjelmaa kehitettäessä. Kurssipisteiden saaminen palautteen antamisesta puolestaan vahvistaa palautteen merkitystä osana kurssin tehtäviä.

Nyt, kun kurssipalautteelle on alettu antaa vielä aiempaa enemmän painoarvoa, on opettajia myös ohjeistettu palautteen käsittelyssä. Oppimispalveluissa on tuotettu opettajille tätä varten tiedostopohja, ja myös kehotettu jakamaan opiskelijoille kooste palautteesta esimerkiksi MyCourses-järjestelmässä.

Kaikkia kursseja tulee kehittää jatkuvasti

Opiskelijoiden on hyödyllistä nähdä, mitä muut kurssilaiset ovat vastanneet palautekyselyssä.

”Voi olla, että yhdelle opiskelijalle epäolennaiselta tuntunut sisältö onkin ollut kurssin parasta antia suurimmalle osalle muista opiskelijoista. Opiskelijoiden on myös tärkeää saada tietää, mihin toimiin opettaja ryhtyy saamansa palautteen perusteella ja kuulla, miksi jotain asiaa ei voida muuttaa, jos sitä ei voida muuttaa. Kaikkia kursseja tulee kehittää jatkuvasti ja parhaiten se onnistuu yhdessä opiskelijoiden kanssa”, sanoo kehityspäällikkö Perttu Kähäri.

Tänä päivänä Kauppakorkeakoulun opettajat antavat opiskelijoille 12 pistettä palautekyselyyn vastaamisesta. Näin on toimittu jo aiemminkin joissain aineissa, mutta nyt tämä käytäntö on otettu laajempaan käyttöön. Koska kurssipisteiden ansaitsemisen on oltava opiskelijoille selkeää ja läpinäkyvää, on heitä hyvä muistuttaa tarjolla olevista pisteistä, kun palautekysely aukeaa.

”Tutkintojen yleisten tavoitteiden mukaan opiskelijoilla tulee valmistuessaan olla hyvät vuorovaikutustaidot sekä valmiudet jatkuvaan parantamiseen ja oman alansa kehittämiseen. Kyky antaa rakentavaa palautetta ja palautteen merkityksen ymmärtäminen on yksi korkeakoulutuksen poikkileikkaava teema. Tämä antaa perusteet pisteitä kerryttävän kurssipalautteen ottamiseen osaksi kurssitehtäviä”, sanoo opetuksesta ja oppimisesta vastaava varadekaani Tomas Falk.

Lisätietoja:
varadekaani Tomas Falk
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

four band members posing on a small stage in colourful and shiny clothes
Palkitut, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Muotisuunnittelija, valokuvaaja ja bändi yhdistivät voimansa ja loivat maagisen kesäutopian

Muotisuunnittelija Justus Kantakoski ja valokuvaaja Mortti Saarnia, olivat tänä vuonna EMMA-ehdokkaita Suistamon Sähkö -yhtyeen musiikkivideon kanssa.
Kuvituskuva Lean-sivustolle.
Opinnot Julkaistu:

Laaja-alaisuutta osaamiseen

Executive in Residence Taavi Heikkilä kysyy, pitäisikö yliopistojenkin lähestyä laaja-alaisuutta vielä rohkeammin ja uudesta näkökulmasta.
Erilaisia värikkäitä digitaalisesti tulostettuja tekstiilikuoseja lomittain vaalealla tasolla
Palkitut, Opinnot Julkaistu:

Millaisia ovat digitaalisen tekstiilitulostamisen mahdollisuudet?

Teknologinen kehitys avaa jatkuvasti uusia mahdollisuuksia tekstiilitulostamiseen.
Student Eeli Susan
Opinnot Julkaistu:

Opiskelija Eeli Susan: Signal Processing and Data Science -pääaine on täydellinen yhdistelmä teoriaa ja käytäntöä

Eelin mielestä maisteriohjelman laaja kurssivalikoima mahdollistaa opintojen räätälöinnin oman kiinnostuksen mukaan.