Kunniatohtori yllätettiin promootiopäivänä

Hollantilainen professori Hans Niemantsverdriet sai tekniikan korkeakoulujen yhteisessä tohtoripromootiossa kunniatohtorin arvonimen.
Hans Niemantsverdriet Professori, Eindhoven University of Technology, Hollanti

Hän työskentelee fysikaalisen kemian ja pintakemian professorina Eindhoven University of Technologyssa, Hollannissa.

- Kunniatohtorin arvon saaminen niinkin arvostetulta taholta kuin Aalto-yliopisto, on poikkeuksellisen iso kunnia. Olin erittäin onnellinen ja otettu, kun kuulin uutisesta, Niemantsverdriet kertoo.

Niemantsverdriet toimii Aalto-yliopiston kemian tekniikan korkeakoulun tieteellisen tutkimusryhmän puheenjohtajana. Hänellä on ollut merkittävä rooli korkeakoulun kehittämisessä ja sen strategisen toimintasuunnitelman muotoutumisessa.

Hänen perheensä ja kollegansa olivat myös iloisia Niemantsverdrietin puolesta. Hän nimittäin koki yllätyksen jo saapuessaan Suomeen, sillä hänen kolme tytärtään ja heidän ystävänsä olivat matkustaneet salaa paikanpäälle yllättääkseen hänet.

- Yllätys oli täydellinen, sillä tyttäreni olivat sopineet järjestävän tahon kanssa osallistumisesta kaikkiin juhlallisuuksiin, jopa illalliselle. Oli todella hienoa jakaa yksi elämäni kohokohdista perheeni kanssa, Niemantsverdriet iloitsee.

Yllätykset eivät päättyneet tähän, sillä promootioaktiin osallistuivat myös Niemantsverdrietin kolme läheistä kollegaa, sekä muun muassa hänen oman yliopistonsa rehtori ja yksi vararehtoreista. Lisäksi myös Alankomaiden Helsingin suurlähettiläs, Henk Swarttouw, osallistui seremoniaan.

- Ja kaikki tämä huomio tällaisen tavallisen professorin vuoksi. Olen todella kiitollinen, Niemantsverdriet hehkuttaa.

Katso lisää kuvia promootiosta Aallon Facebookista (facebook.com)

Tekniikan korkeakoulut juhlistivat 80-vuotista promootiotaivalta 10.10.2014 Otaniemessä. Promootioaktissa promovoitiin 346 tekniikan tohtoria ja kymmenen kunniatohtoria. Tekniikan korkeakoulut järjestivät yhteisen tohtoripromootion nyt toista kertaa. Järjestäjinä olivat Insinööritieteiden korkeakoulu, Kemian tekniikan korkeakoulu, Perustieteiden korkeakoulu ja Sähkötekniikan korkeakoulu.

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

kukka-asetelma

Yli 60 kauppatieteiden kandidaattiopiskelijaa palkittiin stipendillä

Ilkka Kontulan säätiön henkilökohtaisen apurahan suuruus on 1 000 euroa.