KTT Mervi Rajahongalle tunnustusta EDAMBA-väitöskirjakilpailussa

Tutkimuksen kohteena oli modulaarisuuskäsite ja sen soveltaminen palvelujen yhteydessä.

KTT Mervi Rajahongan väitöskirja ”Towards service modularity – service and business model development”  arvioitiin 10 parhaan väitöskirjan joukkoon European Doctoral Programmes Association in Management and Business Administration (EDAMBA) -väitöskirjakilpailussa. Mervi Rajahonka väitteli Kauppakorkeakoulussa 2013.

Vuosittainen EDAMBAn väitöskirjakilpailu on erittäin korkeatasoinen. EDAMBA on organisaatio, jonka tehtävänä on edistää eurooppalaisten kauppakorkeakoulujen tutkijakoulutusten välistä yhteistyötä. Organisaatioon kuuluu noin 60 jäsenyliopistoa ja -korkeakoulua eri puolilta Eurooppaa. Suomesta ainoastaan Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu ja Svenska Handelshögskolan ovat järjestön jäseniä.

Tutkimuskohteena palveluliiketoimintamallien modulaarisuus

Mervi Rajahongan tutkimuksen kohteena oli modulaarisuuskäsite ja sen soveltaminen palvelujen yhteydessä.

– Haasteena on tasapainon saavuttaminen palvelutuotannon tehokkuuden ja asiakkaiden erilaisten tarpeiden täyttämisen välillä, kertoo Mervi Rajahonka.

Käsitettä modulaarisuus on käytetty vuosikymmeniä tähän haasteeseen vastaamisessa, kun kyseessä ovat olleet tuotteet ja niiden valmistaminen.

– Tutkimukseni selkeytti palvelumodulaarisuuden ja siihen liittyvien käsitteiden suhteita ja auttoi analysoimaan palvelu-, palveluprosessi- ja organisaatiomodulaarisuutta eli palveluliiketoimintamallien modulaarisuutta, Mervi Rajahonka jatkaa.

Linkki väitöskirjaan: http://epub.lib.aalto.fi/fi/diss/?cmd=show&dissid=478
Lisätietoja kilpailusta: http://www.edamba.eu/r/default.asp?iId=GHMKJE

Rajahonka toimii tällä hetkellä sekä projektiasiantuntijana Kauppakorkeakoulun Pienyrityskeskuksessa että tutkijatohtorina Tieto- ja palvelutalouden laitoksella logistiikan aineessa.

Mervi Rajahongan väitöskirja on jo aiemmin vuonna 2013 palkittu Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry:n vuoden parhaana logistiikkatutkimuksena.

tutkimuksesta:

KTT Mervi Rajahonka
mervi.rajahonka(a)aalto.fi

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.