KotiCharge -sähköautojen latauspisteen pilotti käynnistyy Otaniemen kampuksella

Uudenlaisen latausratkaisun pilotointi tarjoaa Aalto-yliopiston pysäköintiluvan haltijoille spot-hinnoitteluun perustuvan sähköautojen latauksen sekä osallistumisen uuden teknologian ja palveluiden kehittämiseen. KotiCharge -latauspiste sijaitsee Sähkömiehentie 4:n pysäköintipaikalla.
EV Charging point
Latauspiste Sähkömiehentie 4:n pysäköintipaikalla. Kuva: Antti Säynäjoki / ACRE

A Gridissä toimiva, sähköautojen latausratkaisuja kehittävä start-up yritys KotiCharge on kehittänyt latausratkaisun, jossa 11 kW lataustehoa sähköautoille voidaan tarjota moottorinlämmitystolpissa ilman merkittäviä järjestelmäuudistuksia.

Pilotin tavoitteena on todentaa KotiCharge-latausratkaisun toimivuus. Siihen sisältyy ydinteknologian, latausnopeuden sekä kuormanhallinnan toiminnanvarmennukset. Yliopiston sähköasiantuntijat sekä KotiCharge varmistavat latausratkaisun turvallisuuden ja perustoiminnallisuuden ennen pilotin aloittamista. Pilotin kesto on yksi vuosi.

Ratkaisun kuormanhallinta mahdollistaa teknisesti latauslaitteiden ja moottorinlämmittimien älykkään käytön samassa verkossa. Ratkaisussa käytetään Type2-latausliittimiä ja järjestelmä tukee spot-perusteista sähkön hinnoittelua. Asennusten resurssitehokkuus ja älykkäät lataus- ja laskutusratkaisut mahdollistavat sekä merkittävästi pienemmät investointikustannukset kiinteistön omistajalle että edullisemman lataushinnan käyttäjille.

Charging point
Latauspisteen sijainti merkittynä kartalle punaisella.

Uusi latauspiste nyt testattavana

Uusi latauspiste sijaitsee Aalto Works -korttelissa, Sähkömiehentie 4:n pysäköintipaikalla. Pilotti tarjoaa Aalto-yliopiston pysäköintiluvan haltijoille sähkön spot-hinnoitteluun perustuvan sähköautojen latauksen sekä osallistumismahdollisuuden uuden teknologian ja palveluiden kehittämiseen.

Latausratkaisu tukee spot-hinnoittelua ja lataussähkön hinta on pilotin alkaessa Nordpoolin spot-hinta + 0,10 euroa / kWh. Hinnoittelua päivitetään tarpeen mukaan pilotin edetessä. Latauspisteen käyttöä varten tulee rekisteröidä käyttäjätili KotiCharge -sovellukseen, joka on tällä hetkellä saatavilla Google Play -kaupasta ja App Storesta. Tämän jälkeen käyttäjä voi sovelluksen kautta valita laturin, aloittaa ja päättää latausistunnon sekä maksaa siitä.

Lisätietoja antaa:

KotiCharge [email protected]
ACRE [email protected]

Renault Zoe electric vehicle

Autoilu ja pysäköinti Otaniemessä

Kulkureitit ja pysäköintipaikat Otaniemessä

Palvelut
Sähköauto latauksessa

Sähköautojen lataushinnasto Otaniemen kampuksella (ulkoinen linkki)

Tältä sivulta voit tarkistaa sähköautojen lataushinnaston yliopiston latauspisteissä.

Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.
Yliopiston lukuvuoden avajaistilaisuus 3.9.2023. Kuva: Mikko Raskinen
Yhteistyö Julkaistu:

Alumni, ovatko yhteystietosi ajan tasalla?

Kesällä 2024 Aalto-yliopisto toteuttaa tekstiviestikampanjan, jossa pyydetään alumneja päivittämään yhteystietonsa.
Two students fly a kite. Photo: Aleksi Poutanen
Opinnot Julkaistu:

Miten valmistaa opiskelijoita ammattilaisiksi epävarmassa tulevaisuudessa?

Valmistuneet tarvitsevat monenlaisia taitoja tulevaisuuden työelämässä.
Kampus, Yhteistyö, Yliopisto Julkaistu:

HR palvelupisteen kesätauko ja uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen

HR palvelupiste on kesätauolla 28.6 - 5.8.2024. Uudet aukioloajat 6.8.2024 alkaen ovat tiistai - torstai klo 12.00 - 15.00. Huom! aukioloajat muuttuvat 6.8.2024 alkaen.