Korona-aika kasvatti Aallon opiskelijoiden hävikkiverkkokauppaa

Fiksu Ruoka Oy työllistää monia entisiä ja nykyisiä Aallon opiskelijoita. Lisäksi yritykselle on tehty useita diplomitöitä ja opiskelijaprojekteja.
Fiksuruoan tiimi
Fiksuruoan tiimi.

Aallon entisten ja nykyisten opiskelijoiden perustaman yrityksen, Fiksuruoan, tavoitteena on vähentää hävikkiä ostamalla valmistajilta ja maahantuojilta poisto- ja jäännöseriä sekä myymällä niitä kuluttajille verkkokaupan kautta tavanomaista edullisemmin. Korona-aikana yritys oli aivan uudenlaisen kasvuhaasteen edessä.

”Korona lisäsi poikkeuksellisen paljon kasvua ja kiirettä. Ihmiset olivat pääosin kotona ja heillä oli aikaa surffailla netissä. Vessapaperit myytiin loppuun muutamassa päivässä ja koko käyttötavarakategorian myynti viisinkertaistui. Peruskuivatuotteiden, kuten riisin, pastan ja säilykkeiden, myynti kasvoi vielä enemmän”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja, tuotantotalouden opiskelija Juhani Järvensivu.

Kasvaneet asiakas-, tilaus- ja toimitusmäärät ovat säilyneet koronakevään jälkeenkin.

”Korona pakotti monet kokeilemaan verkkokauppaa ja ihmisten käyttäytymismallit muuttuivat selvästi. Oli hienoa huomata, että pystyimme auttamaan monia ihmisiä, jotka halusivat pysyä mahdollisimman paljon kotona”, sanoo Fiksuruoan hankintajohtaja Julius Särkkälä.

Opiskelija yrittäjänä

Yrityksen yhteistyö Aallon kanssa on tiivistä: yrittäjät voivat yhdistää työn ja opiskelun esimerkiksi tekemällä diplomityönsä yritykselle. Julius Särkkälä on juuri valmistumassa Aallon tuotantotalouden ohjelmasta. Hän teki diplomityönsä Fiksuruoan toimittajasuhteiden syventämisestä yrityksen dataa jakamalla.

”Verkkokaupan myyntien avulla saamme paljon tietoa asiakkaista. Jaamme toimittajille tietoa siitä, minkälaiset asiakkaat ostavat heidän tuotteitaan. Tämän tiedon avulla he pystyvät suunnittelemaan omaa tuotevalikoimaansa paremmin.”

Datan avulla parannetaan samalla hävikkiverkkokaupan prosesseja ja asiakaskokemusta, ja sitä kautta voidaan kasvattaa myös yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Data ei ole tunnistettavissa, vaan sen avulla voidaan esimerkiksi kertoa 25-vuotiaiden olevan kiinnostuneita tietystä tuotteesta. Fiksuruoalla on yhteensä yli 100 000 asiakasta, ja dataa on analysoitu koneoppimismenetelmien avulla.

”Koneoppimisen avulla datasta löytyy kiinnostavia käyttäytymismalleja, jotka pystymme välittämään toimittajille. Samalla opimme heiltä lisää. On ollut hienoa päästä yhdistämään ja soveltamaan luennoilla ja kursseilla käytyjä sisältöjä yrityksen toimintaan.”

Lisäksi Aallon opiskelijat ovat tehneet yritykselle useita projekteja.

”Opiskelijaprojekteja on ollut muun muassa hinnoitteluun ja segmentointiin liittyen. Jopa Ruotsin tuotantotalouden opiskelijat ovat tehneet projektin Fiksuruuan arvostamisesta, kun suomalainen tuotantotalouden opiskelija oli siellä vaihdossa”, kertoo Juhani Järvensivu.

Aallon kone- ja rakennustekniikan ohjelmasta valmistunut Rikhard Lindroos perusti Fiksuruoan kesällä 2016, ja Juhani Järvensivu aloitti toisena yrittäjänä ja yrityksen toimitusjohtajana keväällä 2017. Muita yrityksessä työskenteleviä aaltolaisia ovat tuotantotalouden maisterivaiheen opiskelija ja Fiksuruoan data- ja analytiikkajohtaja Henri Saksi, Julius Särkkälä sekä tuotantotaloudesta valmistunut ostaja Tea Tähtinen.

Lisätietoa:

Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.
Ohto Pentikäinen
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Alumni Ohto Pentikäinen: Ongelmia voi kuka tahansa keksiä, mutta ne, jotka osaavat ratkaista niitä luovasti, ovat kuumaa valuuttaa paremman bisneksen rakentamisessa

Alumnimme Ohto Pentikäinen on lapsuudesta saakka ollut yrittäjähenkinen. Yläasteella hän perusti välipalakioskin ja lukiossa virallisesti ensimmäisen firmansa. Opintojen ohella montaa projektia ja firmaa pyörittänyt Ohto painottaa yrittäjyyden olevan hänelle ensisijaisesti työkalu, jonka avulla ratkaista ongelmia.
Poikkeustilanne-kuvitus
Kampus, Poikkeustilanteet, Yliopisto Julkaistu:

Vesikatko Dipolissa 22.2. klo 8-15

Suunniteltu vesikatko alkaa klo 8.00 ja sen arvioitu päättymisaika on klo 15.00.
Profile data workflow
Poikkeustilanteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Aallon tutkimusportaalin ja Aalto.fi:n integraatio-ongelmat ratkaistu

Akatemisten profiilitietojen synkronoinnissa Tutkimusportaalin ja Aalto.fi:n välillä on ollut haasteita. Integraatio-ongelmat on nyt saatu ratkaistua ja akateemiset profiilit - muun muassa profiilikuvat, julkaisut ja akateemiset ansiot - integroituvat saumattomasti Tutkimusportaalista Aalto.fi:hin