Uutiset

Korona-aika kasvatti Aallon opiskelijoiden hävikkiverkkokauppaa

Fiksu Ruoka Oy työllistää monia entisiä ja nykyisiä Aallon opiskelijoita. Lisäksi yritykselle on tehty useita diplomitöitä ja opiskelijaprojekteja.
Fiksuruoan tiimi
Fiksuruoan tiimi.

Aallon entisten ja nykyisten opiskelijoiden perustaman yrityksen, Fiksuruoan, tavoitteena on vähentää hävikkiä ostamalla valmistajilta ja maahantuojilta poisto- ja jäännöseriä sekä myymällä niitä kuluttajille verkkokaupan kautta tavanomaista edullisemmin. Korona-aikana yritys oli aivan uudenlaisen kasvuhaasteen edessä.

”Korona lisäsi poikkeuksellisen paljon kasvua ja kiirettä. Ihmiset olivat pääosin kotona ja heillä oli aikaa surffailla netissä. Vessapaperit myytiin loppuun muutamassa päivässä ja koko käyttötavarakategorian myynti viisinkertaistui. Peruskuivatuotteiden, kuten riisin, pastan ja säilykkeiden, myynti kasvoi vielä enemmän”, kertoo Fiksuruoan toimitusjohtaja, tuotantotalouden opiskelija Juhani Järvensivu.

Kasvaneet asiakas-, tilaus- ja toimitusmäärät ovat säilyneet koronakevään jälkeenkin.

”Korona pakotti monet kokeilemaan verkkokauppaa ja ihmisten käyttäytymismallit muuttuivat selvästi. Oli hienoa huomata, että pystyimme auttamaan monia ihmisiä, jotka halusivat pysyä mahdollisimman paljon kotona”, sanoo Fiksuruoan hankintajohtaja Julius Särkkälä.

Opiskelija yrittäjänä

Yrityksen yhteistyö Aallon kanssa on tiivistä: yrittäjät voivat yhdistää työn ja opiskelun esimerkiksi tekemällä diplomityönsä yritykselle. Julius Särkkälä on juuri valmistumassa Aallon tuotantotalouden ohjelmasta. Hän teki diplomityönsä Fiksuruoan toimittajasuhteiden syventämisestä yrityksen dataa jakamalla.

”Verkkokaupan myyntien avulla saamme paljon tietoa asiakkaista. Jaamme toimittajille tietoa siitä, minkälaiset asiakkaat ostavat heidän tuotteitaan. Tämän tiedon avulla he pystyvät suunnittelemaan omaa tuotevalikoimaansa paremmin.”

Datan avulla parannetaan samalla hävikkiverkkokaupan prosesseja ja asiakaskokemusta, ja sitä kautta voidaan kasvattaa myös yhteiskunnallista vaikuttavuutta. Data ei ole tunnistettavissa, vaan sen avulla voidaan esimerkiksi kertoa 25-vuotiaiden olevan kiinnostuneita tietystä tuotteesta. Fiksuruoalla on yhteensä yli 100 000 asiakasta, ja dataa on analysoitu koneoppimismenetelmien avulla.

”Koneoppimisen avulla datasta löytyy kiinnostavia käyttäytymismalleja, jotka pystymme välittämään toimittajille. Samalla opimme heiltä lisää. On ollut hienoa päästä yhdistämään ja soveltamaan luennoilla ja kursseilla käytyjä sisältöjä yrityksen toimintaan.”

Lisäksi Aallon opiskelijat ovat tehneet yritykselle useita projekteja.

”Opiskelijaprojekteja on ollut muun muassa hinnoitteluun ja segmentointiin liittyen. Jopa Ruotsin tuotantotalouden opiskelijat ovat tehneet projektin Fiksuruuan arvostamisesta, kun suomalainen tuotantotalouden opiskelija oli siellä vaihdossa”, kertoo Juhani Järvensivu.

Aallon kone- ja rakennustekniikan ohjelmasta valmistunut Rikhard Lindroos perusti Fiksuruoan kesällä 2016, ja Juhani Järvensivu aloitti toisena yrittäjänä ja yrityksen toimitusjohtajana keväällä 2017. Muita yrityksessä työskenteleviä aaltolaisia ovat tuotantotalouden maisterivaiheen opiskelija ja Fiksuruoan data- ja analytiikkajohtaja Henri Saksi, Julius Särkkälä sekä tuotantotaloudesta valmistunut ostaja Tea Tähtinen.

Lisätietoa:

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Karita ja Jani
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tohtoriksi työn ohessa – väitöstutkimus avasi ovet deep tech -yrityksen tuote- ja teknologiakehitykseen

Karita Kinnunen-Raudaskoski ja Jani Lehmonen ovat Aalto-yliopiston kemian tekniikan tohtoreita, joille päivätyön ohessa tehty väitöstutkimus tiesi myös yötöitä, mutta antoi sitäkin enemmän.
Aalto Digital Creatives main image
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Luovien alojen esihautomo-ohjelma Aalto Digital Creatives etsii osallistujia. Haku auki 5.9. asti.

Mukaan etsitään luovien alojen ammattilaisia, joiden yritysideoissa yhdistyy luovuus ja digitaalinen teknologia. Esihautomo-ohjelman neljäs hakukierros on auki 5.9.2023 asti.
Creative Demo Day presenters on stage
Kampus, Yhteistyö Julkaistu:

Aalto Digital Creatives ja Uniarts Hub -esihautomoiden yhteisessä Creative Demo Day -tapahtumassa annettiin näkyvyyttä luovien alojen uusille liikeideoille

Aalto-yliopiston ja Taideyliopiston luovien alojen esihautomo-ohjelmien kevään osallistujat esittelivät pitchaus-tapahtumassa liikeideansa yleisölle.
Opiskelijat kannettavien tietokoneiden äärellä. Kuva: Ari Toivonen
Opinnot Julkaistu:

Uusi Sustainable Entrepreneurship -maisteriohjelma kouluttaa kestävän liiketoiminnan seuraavan sukupolven johtajia

Kestävän yritystoiminnan osaajat ovat visionäärejä, jotka keskittyvät luomaan kannattavia yrityksiä, joista on hyötyä yhteiskunnalle ja ympäristölle.