Koneen Säätiöltä 800 000 euron lahjoitus Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun alalle

Lahjoituksellaan säätiö haluaa tukea erityisesti taiteen tutkimusta ja taiteellista tutkimusta. Taustalla on toive turvata oppialojen moninaisuutta ja tutkimuksen vapautta koulutusaloilla, jotka ovat kärsineet rahoitusleikkauksista ja koulutuspolitiikan priorisoinneista.
Aalto_glass_challenge_2018_Jaea Chang_Glass_Lake_Photo_Anne_Kinnunen_KDQ0207.jpg
Jaea Chang: Glass Lake. Kuva: Anne Kinnunen

Säätiön lahjoitus on osa kampanjaa, jossa valtio myöntää yliopistoille vastinrahaa suhteessa niiden keräämään yksityiseen pääomaan.

Yliopistojen kanssa yli vuoden kestäneen dialogin aikana säätiötä kiinnosti, mitä oppialoja perusrahoituksen heikkeneminen ja jatkuva priorisoiminen työntää syrjään. Prosessin aikana syntyi käsitys siitä, että taiteiden tutkimuksen ja taiteellisen tutkimuksen tilanne on Suomessa erityisen tuen tarpeessa.

Perusrahoituksen väheneminen on merkinnyt yliopistoissa sitä, että humanistisissa ja taideaineissa työskennellään erittäin pienillä opetus- ja henkilöstöresursseilla. Sipilän hallituksen vuonna 2016 tekemät leikkaukset perusrahoituksessa näkyvät yliopistojen arjessa.

“Akateemisen vapauden hengessä halusimme tietää, vieläkö yliopistoissa voi tutkia asioita, jotka ovat osa yliopiston sivistystehtävää, mutta eivät kenties juuri tällä hetkellä se kuumin tutkimusala”, kertoo Koneen Säätiön johtaja Ulla Tuomarla.

“Meistä ymmärrys taiteesta ja kulttuurista on oleellinen osa yliopistojen sivistävää tehtävää. Taide ja kulttuuri ovat tärkeä osa inhimillistä hyvinvointia. Lisäksi perustutkimuksen monialaisuuden ylläpitäminen on tärkeää, sillä kukaan ei osaa ennustaa, mitä milloinkin tarvitaan. Lahjoitus viidelle suomalaiselle yliopistolle on toivoaksemme säätiön itsensä näköinen: vahvasti taiteisiin ja humanismiin uskova sekä moninaisuutta ylläpitävä”, Tuomarla toteaa.

”Olemme todella iloisia tästä lahjoituksesta! Taidealat, erityisesti taiteen tutkimus sekä taiteellinen tutkimus ovat aloja, jotka ansaitsevat tämän tuen. Luovien alojen osaajat kuten muotoilijat, arkkitehdit ja taiteilijat ovat mestareita kohtaamaan nykyajan monimutkaisuutta, katsomaan asioita kokonaisvaltaisesti ja luomaan innostavia tulevaisuuden visioita. Nämä taidot saattavat vielä nousta arvoon arvaamattomaan ja ansaitsevat nykyistä enemmän arvostusta ja tilaa. Olen kiitollinen siitä, että Koneen Säätiö tunnistaa taiteen ja sen tutkimuksen merkityksen ja auttaa Aalto-yliopistoa osaltaan edistämään niitä”, sanoo Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen.

Aallon strategian ja Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun omien tutkimuksen painoalojen perusteella taiteellinen tutkimus vahvistuu ja saa uusia sisältöjä kestävään kehitykseen ja digitaalisuuteen liittyvillä aloilla. Kestävän kehityksen esille nostaminen taiteellisen tutkimuksen menetelmin avaa ajankohtaisen globaalin kysymyksen laajasti yhteiskuntaan ja talouteen. Tavoitteena on Koneen Säätiön tuella vahvistaa tätä taiteellisen tutkimuksen kokonaisuutta.

Lisätiedot:
Tuomas Auvinen
Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani

Kuvakaappaus kahden puhelimen näytöstä, joihin on kirjoitettu tekstiä.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.