Kolme uutta FiDiPro-professoria Aaltoon

Yhteisöllisyyden kasvava merkitys, koneoppimisen soveltaminen täsmälääketieteeseen ja verkkokaupan haaste vakiintuneille toimijoille aiheina.

Tekes rahoittaa kahtatoista uutta FiDiPro-tutkimusprojektia. Kansainväliset FiDiPro-professorit edistävät muun muassa teollisen internetin ja biotalouden osaamista Suomessa, big datan sovaltamista ja tutkivat verkkokaupan murrosta.

Aalto-yliopistossa tehtävää tutkimusta tulevat vahvistamaan huippututkijat Gang Xiong (FiDiPro Professor), Hiroshi Mamitsuka (FiDiPro Professor) ja Richard Cuthbertson (FiDiPro Fellow).

Uusia FiDiPro-professoreja ja FiDiPro Fellow’ta saavat Aalto-yliopiston lisäksi Tampereen teknillinen yliopisto sekä Oulun, Jyväskylän, Tampereen ja Helsingin yliopistot.

Aalto-yliopiston uudet FiDiPro-projektit:

Gang Xiong (FiDiPro Professor): Social Manufacturing

Projektin vastuullinen johtaja professori Ilkka Kauranen, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu, Department of Industrial Engineering and Management (DIEM). Hankkeen kesto 1.1.2015–31.12.2017.

Social manufacturing -projekti tutkii globaalisti, miten yhteisöllisyyden kasvava merkitys yritysten tuotantoprosesseissa muuttaa radikaalisti eri toimialoja ja miten Suomelle tärkeät toimialat voisivat hyötyä tulevista muutoksista. Kehittyvä ilmiö on jo mullistanut muun muassa kuljetus- ja majoitusteollisuuden: maailman nopeimmin kasvava taksiyhtiö, Uber, ei omista yhtään taksiaan, ja AirBnB kasvoi hetkessä maailman suurimmaksi hotelliketjuksi omistamatta yhtään huonetta.

Social Manufacturing -projekti pyrkii erityisesti nostamaan suomalaisia valmistavan teollisuuden ja energiajakelun yrityksiä maailman nopeimmin kasvavien yritysten joukkoon omilla toimialoillaan.

Hiroshi Mamitsuka (FiDiPro Professor): Machine Learning for Augmented Science and Knowledge Work

Projektin vastuullinen johtaja professori  Samuel Kaski, Aalto-yliopiston perustieteiden korkeakoulu/, Department of Information and Computer Science (ICS). Hankkeen kesto 1.1.2015–31.12.2018.

On yhä selvempää, että eri alojen yhteinen menestystekijä on kyky valjastaa isot, yhä kompleksisemmat tietoaineistot käyttöön, sekä muodostaa hypoteeseja ja päätelmiä toimien tueksi – tämä on koneoppimisen tutkimuksen lähtökohta.

Machine Learning for Augmented Science and Knowledge Work -hankkeen tavoitteena on laajentaa tämänhetkisten koneoppimisen huipputekniikoiden soveltuvuusaluetta. Tuloksia voidaan soveltaa täsmälääketieteeseen, tavoitteena ennustaa hoitojen tehokkuutta potilaskohtaisesti ja tunnistaa biologisia sairausindikaattoreita. Bioinformatiikan alalla hanke kehittää viljelykasvien risteytysmenetelmiä, jotka ovat keskeisen tärkeitä ilmastonmuutoksen ja haastavien ilmasto-olosuhteiden keskellä.

Hankkeessa kehitetään koneoppimiseen perustuvaa käyttöliittymää, jonka avulla käyttäjä pystyy paremmin löytämään aineistojen ydintekijät, ja joka antaa tietoja personoidusti, asiayhteyteen ja tehtävään sopivasti.

Richard Cuthbertson (FiDiPro Fellow): Red Queen Effect – Strategies for an Innovative Landscape

Projektin vastuulliset johtajat professori Lasse Mitronen (1-8/2015) ja professori Arto Lindblom  (9/2015-2017), Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, markkinoinnin laitos. Hankkeen kesto 1.1.2015–31.12.2017.

Teknologinen kehitys vaikuttaa kaupan toimijoiden kilpailukykyyn Suomessa. Erityisesti verkkokauppa mahdollistaa vakiintuneiden toimijoiden haastamisen uusin kilpailukeinoin. Verkkokaupan myötä markkinoille tulo on mahdollista ilman raskaita investointeja kivijalkakauppaan. Suomi ei ole enää syrjäinen saareke Euroopan nurkassa, jonka kaupan ala olisi suojattu kansainväliseltä kilpailulta.

Kaupan toimijoiden tulee sisällyttää teknologinen muutos osaksi strategiatyötä välttyäkseen joutumista muutoksen jalkoihin. Projektissa tutkitaan strategista suunnittelua ja toimeenpanoa voimakkaan teknologisen muutoksen aikana. Tutkimus toteutetaan toteutetaan analysoimalla ja vertailemalla kaupan alaa Suomessa ja Englannissa. Yhteistyökumppanina on Jyväskylän yliopisto.

FiDiPro - Finland Distinguished Professor -ohjelman avulla suomalaiset yliopistot ja tutkimusorganisaatiot voivat rekrytoida kansainvälisesti arvostettuja professoreita ja tutkijoita Suomeen 2-5 vuodeksi. Seuraava Tekesin FiDiPro-haku sulkeutuu helmikuussa 2015.

Tieteen huiput

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Jaan Metsaveer
Yhteistyö Julkaistu:

Meritekniikan onnistunut yliopistoyhteistyö Suomen ja Viron välillä

Aalto-yliopiston ja Tallinnan Teknillisen yliopiston koulutusyhteistyön tuloksena on 25 vuoden aikana valmistunut kymmeniä virolaista meritekniikan diplomi-insinööriä, joista viisi on suorittanut myös tekniikan tohtorin tutkinnon.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.