Kolme tieteen huippua kunniatohtoreiksi Perustieteiden korkeakoulun tutkimusaloilta

Aalto-yliopiston tekniikan korkeakoulujen tohtoripromootiossa promovoidaan kymmenen merkittävää tieteen ja yhteiskunnan vaikuttajaa.

Tulevista kunniatohtoreista kolme, professori Sumio Iijima, professori Claudia Tesche ja professori Esko Ukkonen nimetään Perustieteiden korkeakoulun tutkimusaloilta.

Professori Sumio Iijima työskentelee Meijon ja Nagoyan yliopistoissa sekä NEC-tutkimuskeskuksessa Japanissa. Hän on ansioitunut erityisesti hiilinanoputkien tutkijana. Hänen työnsä 1990-luvun alussa johti läpimurtoon, jonka seurauksena nanorakenteisten hiilimateriaalien tutkimus ja sovellukset ovat nousseet nanotieteen ja -teknologian keihäänkärjeksi. Professori Ijima on saanut useita kansainvälisiä tunnustuksia. Hän on mm. National Academy of Sciences (USA), Japan Academyn, Norjan tiedeakatemian ja Chinese Academy of Sciences jäsen. Hän on saanut mm. nanotieteen Balzan (2007) ja Kavli-palkinnon (2008). Iijimalla on vahva yhteys Aalto-yliopistoon. Hän on tehnyt ja tekee edelleen tiiviisti yhteistyötä erityisesti nanomateriaalien tutkimusryhmän kanssa

Professori Claudia Tesche toimii professorina ja magneettistimulaatiolaboratorion johtajana University of New Mexicon psykologian laitoksella Yhdysvalloissa. Hän väitteli fysiikan tohtoriksi Kalifornian yliopistossa, Berkeleyssä, aiheenaan SQUID-sensorien kohina ja optimointi. Hän jatkoi SQUID-anturien tutkimusta IBM T.J. Watson -tutkimuslaboratoriossa. Yhdessä edesmenneen akateemikko Olli V. Lounasmaan kanssa Tesche aloitti IBM:n ja Teknillisen korkeakoulun (TKK) välisen yhteistyöprojektin, jonka avulla suomalaiset aivotutkijat saivat useiksi vuosiksi etumatkan maailman muihin MEG-menetelmää käyttäviin tutkijoihin nähden. Projekti edisti myös myöhempää MEG-laitteistojen kehitystyötä sekä Suomessa että maailmalla. Tesche toimi kahdeksan vuoden ajan TKK:n kylmälaboratorion aivotutkimusyksikössä senioritutkijana ja vierailevana professorina. Hän on saanut useita tunnustuksia, mm. American Physical Societyn Fellow-jäsenyyden.

Professori Esko Ukkonen toimii Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksella. Hänen tutkimusalansa on algoritmiikka ja sen sovellukset erityisesti bioinformatiikassa. Hän on ollut keskeisessä asemassa nostamassa näiden alojen tutkimusta kansainväliseen kärkeen. Oman laajan tieteellisen tuotantonsa lisäksi Ukkonen on ansioitunut tutkijoiden kouluttajana. Hän on ollut avainhenkilönä mukana perustamassa Helsingin yliopiston ja Teknillisen korkeakoulun (TKK) yhteistä tietojenkäsittelyalan tutkijakoulua Helsinki Graduate School in Computer Science and Engineering. Ukkonen on myös osallistunut HIIT-tutkimusyksikön käynnistämiseen ja siellä hän on johtanut Basic Research Unit -ryhmää. Hän on johtanut myös Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteistä Algoritmisen data-analyysin huippuyksikköä. Ukkonen on toiminut useiden TKK:ssa ja Aalto-yliopistossa laadittujen väitöskirjojen esitarkastajana tai vastaväittäjänä.

Promootioakti

Perjantaina 10.10.2014 kello 13.15 - n. 16.30 A-salissa, Otakaari 1, Otaniemi, Espoo

Promootioakti, on seurattavissa suorana verkkolähetyksenä. Linkki päivitetään http://promootio.aalto.fi/fi/

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Suomen paviljongissa Venetsian 60. kansainvälisessä taidebiennaalissa nähdään näyttely The pleasures we choose. Näyttely on esillä 24.11.2024 asti.
Kuvassa Tuli ja Savu -runouslehden ilmettä
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Vuoden Huiput-palkintoja visuaalisen viestinnän muotoilijoille

Visuaalisen viestinnän muotoilun opiskelijat ja professori palkittiin Vuoden Huiput -gaalassa, jossa juhlittiin parasta suomalaista luovaa suunnittelua.
Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle

Lahjoitus on kohdennettu teollisen internetin ja digitaalisten kaksosten tutkimukseen ja opetukseen.