Kolme Aalto-yliopiston professoria Academia Europaea -järjestön jäseniksi

Uusiksi jäseniksi valittiin professorit Risto Nieminen, Zhipei Sun ja Päivi Törmä.
Prof. Risto Nieminen, Zhipei Sun and Päivi Törmä
Aalto-professori ja akateemikko Risto Nieminen (vas), professori Zhipei Sun ja akatemiaprofessori Päivi Törmä. Kuva: Aalto-yliopisto (kuvaajat: Kukka-Maria Rosenlund, Anni Hanen-Kajander ja Mikko Raskinen)

Kolme Aalto-yliopiston professoria on valittu Academia Europaean uusiksi jäseniksi. Uudet jäsenet ovat:

• Akateemikko ja Aalto-professori (soveltava fysiikka) Risto Nieminen
  • Professori (fotoniikka) Zhipei Sun
  • Akatemiaprofessori (fysiikka) Päivi Törmä.

Academia Europaea on akatemiana toimiva kansalaisjärjestö. Sen jäsenet ovat tutkijoita, jotka pyrkivät edistämään oppimista, koulutusta ja tutkimusta. Vuonna 1988 perustetulla akatemialla on yli 4 500 jäsentä, joihin kuuluu johtavia asiantuntijoita fysiikan ja tekniikan, biologian ja lääketieteen, matematiikan, humanististen tieteiden, yhteiskunta- ja kognitiivisten tieteiden, taloustieteen ja oikeustieteen alalta. Suomesta jäseniä on noin 80.

"Haluan vilpittömästi kiittää kansainvälisiä kollegoitani, jotka tukivat nimitystäni ja valintaani jäseneksi", sanoo professori Zhipei Sun. Valituksi tuleminen on hänelle suuri kunnia.

"Erityisesti nykyisessä pandemiatilanteessa on tärkeää, että tiede ja teknologia voivat vastata yhteiskunnallisiin haasteisiin, joita kohtaamme", hän jatkaa.

Entä millaisia ​​asioita he odottavat jäsenyydeltä eniten?

”Odotan innolla mahdollisuutta pitää yhteyttä tutkijoihin omalta alaltani sekä fysiikan ulkopuolelta. Tieteellisen maailmankuvan edistäminen ja sen tuomat hyödyt yhteiskunnalle edellyttävät sitä, että ylitämme kaikki alojen väliset rajat", kertoo akatemiaprofessori Päivi Törmä.

Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Vili Lehdonvirta: Digitaalinen maailma ei ole erillinen ulottuvuus jossain bittiavaruudessa

Vili Lehdonvirta on aloittanut professorina Aallon tietotekniikan laitoksella. Hän jatkaa puolikkaalla työajalla Oxfordin yliopiston Internet-instituutissa.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Sinipaitainen silmälasipäinen mies istuu ja katsoo kameraan hymyillen