Kolme Aallon opiskelijaa valittiin Huawein Seeds for the Future -ohjelmaan

Opiskelijat tutustuvat Kiinassa tieto- ja viestintäteknologian uusimpiin innovaatioihin ja saavat pikakurssin maan kielestä ja kulttuurista.

Aalto-yliopiston opiskelijat Olli Rauramo, Susanna Nevalainen ja Krista Naumanen on valittu Huawein kansainväliseen Seeds for the Future korkeakouluohjelmaan yhdessä seitsemän muun viittä eri suomalaisyliopistoa edustavan opiskelijan kanssa.

Opiskelijoiden valinnassa painotettiin ansioluettelon, kielitaidon ja suositusten lisäksi hakijan omassa hakemuskirjeessään osoittamaa motivaatiota alaa ja ohjelmaa kohtaan.

”Minua kiehtoi se, että tämä on enemmän kuin perinteinen yritysvierailu – pääsemme tutustumaan teknologiatrendeihin laajemminkin sekä näkemään Kiinaa ja sen kulttuuria paikallisten opastuksella”, Krista Naumanen iloitsee.

Ihminen edellä

Suomalaisopiskelijat lentävät Kiinaan lokakuun alussa ja viettävät ensimmäisen viikon tutustuen kiinan kieleen ja kulttuuriin maan pääkaupungissa Pekingissä. Toisen viikon ryhmä viettää Shenzhenissä Huawein pääkonttorilla perehtyen tieto- ja viestintäteknologian uusimpiin innovaatioihin yhtiön omien ICT-eksperttien johdolla. Valittujen julkistamistilaisuudessa puhunut liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner painotti innovaatioiden tärkeyttä Suomen ja EU:n tulevaisuudelle, sekä julkisella että yksityisellä sektorilla.

”5G-teknologia tarjoaa molemmille hyötyjä muun muassa asioiden internetin, e-oppimisen, liikkumisen automatisoinnin ja e-terveydenhuollon saralla”, hän korostaa.

ICT on yhä tiiviimpi osa arkea, bisnestä ja koko yhteiskuntaa. Aaltolaiset korostavat, että teknologian kehityksessä ihminen on silti etusijalla.

Vaikka järjestelmistä tulee koko ajan monimutkaisempia, niiden käyttö on silti helpompaa.

”Itse opiskelen ihmisen ja koneen yhteistyötä, ja meillä käytettävyyden parantaminen on tosi iso asia. Eli vaikka järjestelmistä tulee koko ajan monimutkaisempia, niiden käyttö on silti helpompaa. Mitä vähemmän käyttäjän tarvitsee laitteistosta tietää, sen parempi”, Susanne Nevalainen kiteyttää.

”Palveluja kehitetään ihmisiä varten, ja siksikin on hienoa päästä matkalle ja oppia ymmärtämään erilaisia ihmisiä”, Olli Rauramo sanoo.

Seeds for the Future -opiskelijaohjelma on aloitettu vuonna 2008 ja se on Huawein mittavin yksittäinen ohjelmainvestointi. Ohjelmaan on osallistunut jo yli 2 000 yliopisto-opiskelijaa ympäri maailman, ja pelkästään Euroopasta ohjelmaan on päässyt viimeisen kuuden vuoden aikana satoja opiskelijoita peräti 27 eri maasta. Vuonna 2016 ohjelmaan odotetaan osallistuvan 80 eri opiskelijaryhmää yli 70 maasta. Suomi on ohjelmassa mukana tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Opiskelijoita tutkimassa kirjaston hyllyjen sisältöä
Opinnot Julkaistu:
Two African women working on a project
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Yrittäjyyden sisällyttäminen metsä- ja maatalouskoulutukseen on ratkaisevan tärkeää Afrikalle

Apulaisprofessori Patrick Shulist kehittää yrittäjyyskoulutusta yhdessä afrikkalaisten kumppaneiden kanssa.