Kokemuksellista tilasuunnittelua nuorten Unelmafoorumille

Tila- ja palvelusuunnittelun maisteriopiskelijat loivat rohkaisevia kokemuksia nuorille.
Rannekkeet tekivät tapahtumaan festarimaisen tunnelman. Kuva: Anna Berg.

Lasten ja nuorten säätiön järjestämä Unelmafoorumi kokosi noin tuhat nuorta ja sata opettajaa yläkouluista ympäri Suomen Nokian kampukselle, Espoon Karaporttiin 24.5. Tapahtuman tavoitteena oli vahvistaa nuorten uskoa tulevaan ja kannustaa nuoria tavoittelemaan unelmiaan. Aalto-yliopiston maisteriopiskelijat Laura Brotherus ja Mari Laajasalo toteuttivat tapahtuman tila- ja palvelusuunnittelun osana opintojaan.

“Meillä oli kattoteemana tapahtuman festarimaisuus. Tämän ikäiset nuoret eivät vielä pääse osallistumaan festareille, joten kokemus on jännittävä.” Brotherus kertoo. Suunnittelijoiden tavoitteena oli korostaa tapahtuman sanoman mukaisesti optimismia, huumoria ja yhteisöllisyyttä. Tila- ja palvelusuunnitteluun kuului muun muassa liikkumisen opasteiden suunnittelu, sekä toiminnallisten pisteiden luominen. ”Halusimme luoda yhdessä tekemisen mahdollisuuksia ja helposti lähestyttäviä, matalan kynnyksen toimintoja niin, että nuoret voisivat hypätä mukaan ja kokemuksena olisi: ‘Mä pystyn tähän!’.” Laajasalo kertoo. “Tilasuunnittelussa otettiin myös sosiaalisen median käyttö huomioon luomalla tietoisesti taustoja selfieille” Brotherus summaa.

Brotherus ja Laajasalo Unelmafoorumin ilmapallohuoneessa. Kuva: Anna Berg.

Unelmafoorumin tilasuunnittelussa käytettiin tänä vuonna ensimmäistä kertaa Aalto-yliopiston opiskelijoita. Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Tuula Colliander oli vaikuttunut yhteistyön tuloksista. “Kokemuksellisen suunnittelun avullaan paikka ja tapahtuman sanoma saatiin elämään aivan uudella tasolla edellisvuosiin verrattuna – herätteitä ja kohtaamisia oli paljon enemmän. Olin erityisen vaikuttunut opiskelijoiden perehtymisestä säätiön arvoihin ja niiden esilletuomisesta suunnittelussa. Sillä oli valtava lisäarvo meille” Colliander kertoo.

Lisätietoja:

Antti Pirinen, Tila- ja palvelumuotoilun lehtori
[email protected], p. 040 530 0828

Pirita Posti, Aalto ARTS yrityssuhdepäällikkö
[email protected], p. 050 364 6381

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Kaksi tummiin pukeutunutta miestä istuu suunnittelemiensa huonekalujen keskellä
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Aaltolaisten muotoilua esillä Milanon huonekalumessuilla

Italialaisen muotoilijan ja japanilaisen arkkitehdin suomalaisesta kulttuurista inspiroitunutta yhteistyötä nähdään Salone del Mobile -messuilla Milanossa huhtikuussa. INTERDEPENDENCE-näyttelyssä on esillä myös muita projekteja Aallosta.
Front and back covers of book called Unfolding Public Art. Text in red, book covers in sand colour.
Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: