Kokeilukoulu Otaniemeen

Espoo ja Aalto tavoittelevat uudentyyppisen koulun kehittämistä Otaniemeen. Tämä olisi pitkäaikainen järjestely espoolaisille.

Koulukokeilun toiminta pohjautuu Aalto-yliopiston arkkitehtuurin laitoksella kehitettyyn ajatukseen koulusta palveluna. Koulu käyttää yliopiston useiden eri rakennusten tiloja vuorovaikutuksessa yliopiston opiskelijoiden ja henkilöstön kanssa. Koulu avaa yhteistyömahdollisuuksia myös yritysten ja paikallisten asukkaiden suuntaan. Käyttäessään jaettuja resursseja muiden kanssa koulu tulee osaksi laajempaa kokonaisuutta ja avaa ovensa yhteiselle tekemiselle ja verkostoitumiselle. Samalla kampusalue vilkastuu.

Tavoitteena on, että koululla on tunnistettava keskusrakennus kohtauspaikkana. Koulun tilatarpeita ja toimintoja täydennetään hyödyntämällä lähiympäristön tila- ja muita resursseja sekä osaamista. Tilat ovat myös lähellä ensi vuoden elokuussa liikennöintinsä aloittavan metron pysäkkejä.

Ensimmäiseksi Otaniemeen siirtyvät Haukilahden lukion opiskelijat, joita on 350 aloitusvaiheessa 2016. Opiskelijoiden määrä voi kasvaa myöhemmin noin 700:aan.

Mahdollisuus tutustua uusimpaan teknologiaan

Tilat ovat muunneltavia ja käyttäjät saavat suunnitella ja muokata niitä tarpeidensa mukaan. Koulu pyrkii parempiin oppimistavoitteisiin teema- ja projektiluontoisen pedagogiikan avulla. Tavoitteena on myös edistää oppimista ja lisätä oppimisen iloa. Tiivis yhteistyö Espoon kaupungin ja Aalto-yliopiston välillä kanssa antaa mahdollisuuden, että oppimisympäristössä ja opetuksessa voidaan tutustua uusimpaan teknologiaan ja kokeilla sen tuomia mahdollisuuksia.

Projekti toteutetaan yhteistyössä arkkitehtuurin laitoksen kurssin kanssa. Tämän Co-School -hankkeen suunnitteluvaiheen kumppani kurssilla on Royal College of Art Lontoosta. Hanke liittyy myös EU-rahoittamaan Human Cities -projektiin. Koordinoijina toimivat yliopistolla vararehtori Antti Ahlava ja Espoon kaupungin puolelta sivistystoimen kehittämisjohtaja Kristiina Erkkilä. Koulu palveluna -ajatuksen kehittämistä ja tilojen suunnitteluun liittyvää opiskelijayhteistyötä kokeilun aikana johtaa arkkitehtuurin laitoksen professori Jarmo Suominen.

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!
Saastamoisen säätiön edustajat
Yhteistyö Julkaistu:

Saastamoisen säätiö toimii aktiivisesti edistääkseen tiedettä ja taidetta kansainvälisesti

Yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja tuen kohdistaminen nuorten hyväksi on säätiölle tärkeää.