Kohtaamispaikka ihmislähtöisten elinympäristöjen suunnittelulle

Living+ Hub on kohtaamis- ja yhteistyöpaikka ihmislähtöisistä elinympäristöistä kiinnostuneille toimijoille – niin tutkijoille kuin yksityisen ja julkisen sektorin edustajille.
Living+ Hub Opening staircase

Living+ Platformin tavoitteena on tukea poikkitieteellistä, ihmislähtöisiin elinympäristöihin liittyvää tutkimusta, joka on yksi Aallon strategista tutkimusalueista. Platformin toiminnan tukena on Living+ Hub, joka kokoaa yhteen eri alojen tutkijoita, opiskelijoita ja yliopiston yhteistyökumppaneita yrityksistä ja kaupungeista. Hubin tilat sisältävät eri kokoisia luentosaleja, toimistotiloja ja kokoushuoneita, joita voidaan hyödyntää niin opetus-, tutkimus- kuin verkostoitumistarkoituksiin. Toiminnan keskiössä on digitaalisten työkalujen käytön mahdollistava ABE-sali, joka on suunniteltu ja kehitetty erityisesti kaupunkisuunnittelun ja aluekehittämisen tueksi. Lisäksi tärkeä osa hubin toimintaa ovat co-working -tilat, joiden käyttö luo puitteet konkreettiselle tutkijoiden sekä yksityisen ja julkisen sektorin väliselle yhteistyölle.

Aalto Living+ Hub Opening 22 October 2019

Living+ Hub sijaitsee Aalto-yliopiston kampuksella Otaniemessä, entisessä ”Raksan talossa”. Living+ Platform ylläpitää hubia yhdessä Aalto-yliopistokiinteistöjen kanssa.

Uusien tilojen avajaisia vietettiin tiistaina 22.10.2019. Tilaisuuteen osallistui 120 henkilöä liki 30 eri organisaatiosta. Avajaisten ohjelma jakautui seminaariin ja avajaisjuhlallisuuksiin.

Seminaarissa Aalto-yliopiston tutkimuksesta vastaava vararehtori Ossi Naukkarinen, arkkitehtuurin laitoksen johtaja Pirjo Sanaksenaho ja rakennetun ympäristön laitoksen johtava tutkija, Living+ Platformin projektipäällikkö Aija Staffans sekä Aalto-yliopistokiinteistöjen toimitusjohtaja Antti Tuomela toivottivat vieraat tervetulleiksi ja johdattelivat päivän aiheeseen. Syventävät keynote-puheenvuorot ihmislähtöisten elinympäristöjen teemaan pitivät TU Delft:n professori Arjan van Timmeren ja Aalto-yliopiston professori Marketta Kyttä.

Seminaarin jälkeen Aalto-yliopiston kampuskehittämisen vararehtori Antti Ahlava ja EU:n Joint Research Centerin Philippe Duponteil avasivat Living+ Hubin uudet tilat.  Tutkijat pitchasivat vieraille Aallon asumiseen ja aktiiviseen elämäntapaan liittyvää tutkimusta. Lisäksi ABE-salissa ja CityScience Labissä demottiin kaupunkisuunnittelun digitaalisia työkaluja. Keskustelu kävi vilkkaana ja vieraat tuntuivat viihtyvän.

Kaupunkiakatemia - Urban Academy

Kaupunkiakatemia (ulkoinen linkki)

Kaupunkiakatemia on Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston, Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien kumppanuus ja yhteistyömuoto, jossa edistetään kaupunkisuunnittelun, kaupunkikehittämisen ja kaupunkitutkimuksen ja opetuksen vuorovaikutusta sekä tuetaan poikkitieteellisten tutkimus- ja kehityshankkeiden käynnistymistä.

Annamari Tolonen, Aalto yliopisto, 2018.

Aalto Living+ Hub

Toimipisteet

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa