Koe: Muutos -kurssi rauhan ja yhteisymmärryksen asialla

Miten luova suunnittelu voi auttaa rauhan rakentamisessa, ottaa kantaa ja auttaa ymmärtämään, tuomaan sovintoa?
CO-ACT
Kuva konseptista CO-ACT, jossa ideana on tuoda järjestöt ja potentiaaliset aktivistit yhteen samalle verkkoalustalle. Jassir Kuronen, Nik Nummi, Viktor Teodosin

Lehtori Tarja Niemisen Koe: Muutos -kurssilla paneuduttiin keväällä 2021 designaktivismiin, rauhanprosesseihin ja yhteisymmäryksen syntymiseen. Luovat suunnittelijat ovat liian usein jääneet toteuttavaan asemaan vaikka luovalla ajattelulla voidaan muuttaa maailmaa. Se, miten muotoilijat ja suunnittelijat osaavat ratkoa ongelmia ja kommunikoida vaikeista asioista on ratkaisevan tärkeää. Luovuus on myös yhteistyötä, jossa kumppanuuksien ja verkostojen rakentaminen on olennaista.

Kurssi on osa median laitoksen visuaalisen viestinnän muotoilun kandidaattiohjelman opintoja. Kurssin vierailevana tuutorina toimi vaikuttavan markkinoinnin toimisto Måndagin perustaja Arto Sivonen.

Kurssilla syntyi kuusi erilaista konseptia.

CO-ACT Jassir Kuronen, Nik Nummi, Viktor Teodosin

CO-ACT
Jassir Kuronen, Nik Nummi, Viktor Teodosin

CO-ACT on alusta, joka kerää yhteen hyväntekeväisyysjärjestöjen eri toimintamahdollisuudet ja näin auttaa löytämään itselle sopivimman aktivismin muodon. CO-ACT madaltaa toimintaan ryhtymisen kynnystä, on tehokas viestintäkanava ja tuo esille myös pienempiä, vähemmän tunnettuja järjestöjä. Samalla se on materiaalipankki, josta voi ladata julisteita, esitteitä ja muuta apua käytännön toimintaan.

KLONG! Eki Masalin, Laura Soini, Norma Lauritsalo

KLONG!
Eki Masalin, Laura Soini, Norma Lauritsalo

KLONG! kannustaa rauhoittumaan hetkeksi, irtaantumaan somesta ja digilaitteista ja ajattelemaan jotakin läheistä ihmistä. KLONG! on uudenlainen kirjepaperi, ympäristöystävällisestä selluloosasta valmistettu laatta, johon voi ”painaa” oman viestin. Nimi tulee postiluukun äänestä, kolahduksesta kun posti putoaa luukusta ja ilahduttaa vastaanottajaa.

Selko-kollektiivi Milena Rinne, Juulia Jokinen

Selko-kollektiivi
Milena Rinne, Juulia Jokinen

Selko-kollektiivi tuo tieteentekijät ja suunnittelijat yhteen. Ymmärrettävän ja saavutettavan tiedeviestinnän sekä tieteeseen liittyvän kuvaston päivittämisen avulla tiedettä tuodaan lähemmäs yleisöjä, tavoitteena polarisaation vähentäminen.

Liittolaisuus Viivi Kuisma, Linnea Lindgren, Hanna-Katri Eskelinen

Liittolaisuus
Viivi Kuisma, Linnea Lindgren, Hanna-Katri Eskelinen

Liittolainen on ihminen, joka käyttää omaa etuoikeuttaan epäoikeudenmukaisessa asemassa olevien ihmisryhmien äänien esille tuomiseen, viemättä heiltä tilaa. Liittolaisuus-zinesarja käsittelee tasa-arvon edistämisen teemoja. Jokaisessa zine-numerossa on oma työryhmä, jota asia henkilökohtaisesti koskettaa ja jokainen numero syntyy workshop-työskentelyn tuloksena. Zinen levittäminen (ja rahoittaminen) on liittolaisten vastuulla.

Happy Body Stickers Minttu Leinonen, Jasmin Huttunen, Lauri Kortelainen

Happy Body Stickers
Minttu Leinonen, Jasmin Huttunen, Lauri Kortelainen

Hyvän mielen kampanja levittää kehopositiivisuutta ja kyseenalaistaa yleiset kauneusihanteet. Kuka tahansa voi valmistaa Happy body -tarroja kampanjan nettisivulla ja jakaa niitä haluamissaan paikoissa: virtuaalisesti somessa mutta myös fyysisesti kaupungilla, vaatekauppojen sovituskopeissa, marketin karkkihyllyllä jne. Kumppaniyhteistyön avulla on mahdollista järjestää ”tarranäyttelyjä” erilaisissa tiloissa.

Mimesis-kollektiivi

Ideana on uudelleenmäärittää lempeyden avulla nykyään varsin negatiivisesti latautuneet meemit ja viedä ne uuteen ympäristöön. Tavoitteena on löytää uusia viestintäkeinoja, joilla liennyttää jakautunutta keskustelukulttuuria. Lempeiden somemeemien lisäksi myös julistekampanja.

Charlotte Henriksson, Kauppiksen opiskelija
Opinnot Julkaistu:

Alppihiihdossa tarvitaan lihasvoimaa, nopeutta, kestävyyttä ja henkistä kanttia

Alppihiihtäjä Charlotte Henriksson opiskelee ensimmäistä vuottaan Kauppakorkeakoulussa.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Opinnot Julkaistu:

Tutustu Uniten opiskelijaedustajiin Eliakseen, Idaan, Lasseen ja Luísaan

Unite!-yliopistoallianssilla on oma opiskelijayhdistyksensä, SURE!
Pöydällä kipsimallin tekovälineitä
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Käsikirja johdattaa keramiikan maailmaan

Keramiikan käsikirja johdattaa lukijan kaikkiin saven kanssa työskentelyyn liittyviin aiheisiin tekstien, kuvien, kuvituksien, animaatioiden ja videoiden avulla.