Kivun katsominen voi sattua – ja sen merkit näkyvät aivoissa

Aivotutkimuksen tulokset auttavat tunnistamaan CRPS-potilaita ja kehittämään hoitoja kipuoireyhtymästä kärsiville.

Käden liikkeitä katsoessa CRPS-potilaiden käsikipu voimistuu ja heidän aivonsa aktivoituvat poikkeuksellisesti. Kuva: Jaakko Hotta, Aalto-yliopisto.

Jotkut ihmiset kertovat kokevansa kipua jo silloin, kun he katsovat kipua tuottavia tapahtumia. Tämä pätee etenkin potilaisiin, jotka kärsivät monimuotoisen alueellisen kipuoireyhtymän (Complex Regional Pain Syndrome eli CRPS) aiheuttamasta liikekivusta. Näillä potilailla jo pelkästään toisen ihmisen liikkeiden katsominen voimistaa kipua.

Tavallisesti kun ihmisiin sattuu, kipeän alueen hermot lähettävät aivoihin kipuviestejä, joita käsitellään useilla aivoalueilla ja näin muodostuu varsinainen kipukokemus. Aalto-yliopiston tutkijat havaitsivat, että liikkeen katsomisesta aiheutuvan kivun aikana CRPS-potilaiden aivot aktivoituvat epänormaalisti useilla sellaisilla alueilla, jotka reagoivat myös tavanomaiseen kipuun. Potilaiden aivotoiminnassa oli siis piirteitä tavanomaisesta kivusta.

– CRPS on hyvin monimutkainen sairaus. Sen patofysiologiaa ei täysin ymmärretä, eikä sille ole kunnollisia biomarkkereita. Löydöksemme saattaa auttaa diagnostiikan ja hoitojen kehittämisessä, kertoo Aalto-yliopiston tohtorikoulutettava, neurologi Jaakko Hotta.

Tutkimuksessa analysoitiin toiminnallisia magneettikuvia kolmellatoista käsikipuiselta CRPS-potilaalta ja kolmellatoista terveeltä henkilöltä. Magneettikuvat oli mitattu koehenkilöiden katsoessa videoita, joissa oli käden liikkeitä, kuten esimerkiksi stressipallon puristamista kovalla voimalla.

CRPS-potilailla aivojen aktivaatiokuviot olivat poikkeavia ja luokitteluanalyysi erotteli näiden kuvioiden perusteella potilaat terveistä. Tulokset osoittavat, että CRPS vaikuttaa aivoalueisiin, jotka ovat tärkeitä kivun prosessoinnissa ja liikekontrollissa.

Tutkimus julkaistiin American Pain Societyn julkaisemassa Journal of Pain -lehdessä.

Lisätietoja:
Jaakko Hotta, tohtorikoulutettava/neurologi
Aalto-yliopisto, Perustieteiden korkeakoulu
Puh. +358 50 57 12640

Tutkimusartikkeli: Jaakko Hotta, Jukka Saari, Miika Koskinen, Yevhen Hlushchuk, Nina Forss, Riitta Hari: Abnormal brain responses to action observation in complex regional pain syndrome. Journal of Pain 2016. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.jpain.2016.10.017

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.