Kestävän kehityksen raportti: Aalto-yliopiston vahvuutena monitieteinen kestävyyshaasteiden ratkaiseminen

Tieteellä, teknologialla ja taiteella on keskeinen rooli maapallon kestävyysongelmien ratkaisemisessa. Aalto-yliopiston vahvuutena on monitieteellinen tapa lähestyä ihmiskunnan suurimpia ongelmia, kuten ympäristökriisejä. Kestävän kehityksen raportti kokoaa vuoden 2021 tärkeimpiä kestävyystoimia Aalto-yliopistossa.
Students in Aalto Design Factory

Aallon suurin kestävyysvaikuttavuus syntyy monitieteellisestä tutkimuksesta, opetuksesta ja tutkimustamme soveltavista kestävän kehityksen ratkaisuista.

”Ihmiskunnan suurimpien ympäristökriisien ratkaisemisen aikaikkuna kapenee koko ajan. Sekä Aallolla että muilla yliopistoilla on keskeinen rooli näiden kriisien ratkaisemisessa. Meidän on yhdistettävä voimamme entistä tehokkaammin yli tiedekunta-, yliopisto-, ja organisaatiorajojen”, sanoo Aalto-yliopiston kestävyysasioita johtava Jussi Impiö.

Aallon kestävän kehityksen raportti 2021 kokoaa yhteen yliopiston tärkeimpiä kestävyystoimia tutkimuksen, opetuksen, kampuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden osalta.

Aallolla ja muilla yliopistoilla on keskeinen rooli ihmiskunnan suurimpien kriisien ratkaisemisessa.

Jussi Impiö, Head of Sustainability

Kestävä yhteiskunta ei synny pelkästään tieteellisillä harppauksilla ja teknologisilla innovaatioilla, vaan tarvitaan vakautta ja toimiva talous.

Tiede ja taide auttavat meitä ymmärtämään monimutkaista maailmaa ja haastamaan ajattelutapojamme. Yhdessä ne luovat uutta tietoa ja uusia näkökulmia. Näitä tarvitsemme enemmän kuin koskaan aiemmin, jotta kykenemme ratkaisemaan monimutkaisia maailmanlaajuisia haasteita.

”Innovaatioiden on oltava ihmisille ymmärrettäviä ja hyväksyttäviä, ja taide ja muotoilu auttavat meitä tässä”, Impiö sanoo.

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

YK viettää Maailman luovuuden ja innovaatioiden päivää 21. huhtikuuta. Kokosimme vinkkejä luovuuden oppimiseen.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus selvitti ilmastonmuutoksen vaikutusta tundralla: lämpeneminen voi lisätä hiilen vapautumista hälyttävästi

Ilman ja maaperän lämpeneminen sekä maaperän kuivuminen lisäsi hiilen vapautumista tundran ekosysteemistä.
People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Vuoden 2023 kunniatohtorit
Palkinnot ja tunnustukset, Mediatiedotteet Julkaistu:

Viisi uutta tekniikan kunniatohtoria Aaltoon 2024

Kunniatohtorit vihitään juhlallisessa tohtoripromootiossa kesäkuussa.