Kesätöissä Helsingin kaupungilla: Otso Koiso-Kanttila vetää katutöiden laaduntarkkailijoiden tiimiä

Monitieteellinen informaatioverkostojen opiskeluohjelma perustuu sillanrakentajan rooliin ihmisten ja teknologian välillä. Opinnot sisältävät runsaasti ryhmätöitä, mistä on hyötyä tiiminvetäjän roolissa.
Otso Koiso-Kanttila. Kuva: Elli Pukkinen.
Kuva: Elli Pukkinen.

Aalto-yliopiston opiskelija Otso Koiso-Kanttila on aloittanut kesäkuun alussa ainutlaatuisen kesätyön katutöiden laaduntarkkailijoiden tiiminvetäjänä. Katutöiden laaduntarkkailijat kiertävät kesän ajan katutyömailla ja raportoivat niiden onnistumisista ja puutteista. Laaduntarkkailijat ovat osa pormestari Jan Vapaavuoren lanseeraamaa Katutöiden haittojen vähentämisen hanketta.

”Toimimme kaupunkilaisen silminä. Tuotamme tietoa katutöiden tilasta Helsingissä, jotta niitä voitaisiin tulevaisuudessa hoitaa kaupunkilaisten kannalta entistä paremmin. On hienoa, että Helsinki pyrkii kehittämään itseään tällaisen projektin avulla”, Otso Koiso-Kanttila kertoo.

Otso Koiso-Kanttila osallistuu muiden tiimiläisten tapaan työmaakierroksiin. Sen lisäksi tiiminvetäjän vastuulla ovat erityisesti raportoinnin suunnittelu, kehittäminen ja toteuttaminen.

”Haasteena on se, miten saamme vedettyä sopivan linjan havaintoaineiston keräämiseen. Epäkohtia on helppo poimia, mutta yhtä tärkeää on osata huomioida ja kirjata ylös myös ne asiat, jotka työmailla ovat mallillaan. Oman haasteensa tuo tietenkin myös katutöiden suuri määrä.”

Tiiminvetäjän rooli tuntuu Otso Koiso-Kanttilasta luontevalta.

”Opiskelen informaatioverkostoja Aalto-yliopistossa. Monitieteellinen opiskelusuunta perustuu sillanrakentajan rooliin ihmisten ja teknologian välillä. Opinnot ovat sisältäneet runsaasti ryhmätöitä, mistä uskon olevan hyötyä tiiminvetäjän roolissa.”

Parhaimmillaan ryhmä toimii Otso Koiso-Kanttilan mukaan kuin yhteen hitsautunut orkesteri. Siitä ahkeralla musiikkiharrastajalla on kokemusta niin Tapiolan nuorista sinfonikoista, Sibelius-lukion kamarikuorosta kuin Varusmiessoittokunnastakin.

Otso Koiso-Kanttila onkin luottavainen tiimiinsä.

”Meillä synkkaa tosi hyvin. Olemme alkuun kiertäneet työmaita yhdessä ja miettineet, mikä olisi paras tapa raportoida näkemästämme. Kaikki ovat ottaneet hienosti vastuuta ja osallistuneet yhdessä toiminnan suunnitteluun. Erilaiset taustat ovat tiimimme vahvuus.”

Tiiminvetäjä suhtautuukin innolla tulevaan kesään.

”Odotan kesältä aurinkoisia säitä ja vaihtelevaa työtä, mutta myös sitä, millaista tietoa saamme tiiminä kerättyä. Samalla saan varmasti myös hyviä ideoita yhdessä tekemiseen tulevaisuutta varten. Tulee varmasti huippukesä”, Otso Koiso-Kanttila kertoo.

Teksti ja kuva: katutöiden kirjeenvaihtaja Elli Pukkinen
Alkuperäinen juttu Helsingin kaupungin sivuilla

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Camilla Hollanti, photo: Lasse Lecklin.
Palkinnot ja tunnustukset Julkaistu:

Camilla Hollanti Suomalaisen Tiedeakatemian uudeksi jäseneksi

Camilla Hollanti johtaa merkittävää algebran ja lukuteorian sovellusten tutkimusryhmää. Hänen tutkimustensa punaisena lankana on soveltaa viestintäsovelluksissa vastaan tulleiden ongelmien käsittelyssä algebran ja lukuteorian tarjoamia menetelmiä. Tutkimusten sovelluskohteena on esimerkiksi turvallinen langaton viestintä ja hajautettu laskenta.
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu: