Kesäkiihdyttämön ennätysvuosi

Opiskelijavetoinen kiihdyttämöohjelma Kiuas Accelerator järjestettiin jo yhdeksättä kertaa. Hakemuksia tuli tänä vuonna ennätysmäärä.
Aaro Isosaaren ja Timo Luukkolan vetämä Kiuas-kiihdyttämö huipentuu perjantaina 31.8 järjestettävään Demo Dayihin, joka kokoaa yli 600 vierasta Tennispalatsiin tutustumaan ohjelman yrityksiin.

Kesä rauhoittaa Otaniemen kampuksen kuhinaa, mutta se ei ole näkynyt Startup Saunalla. Aallon opiskelijayhteisö Aaltoes:n yrityskiihdyttämö Kiuas on pitänyt 14 startupia kiireisenä kymmenen kesäviikon ajan.

Aiemmin Summer of Startups -nimellä toimineeseen kesäohjelmaan tuli tänä vuonna yli 100 hakemusta, mikä on enemmän kuin koskaan. Valitut yritykset tulevat neljästä eri maasta.

”Hakemusmäärä kolminkertaistui viime vuodesta. Halusimme mukaan ideavaihetta pidemmällä olevia tiimejä, jotka ovat hyvin sitoutuneita yrityksensä kehittämiseen”, sanovat Kiuas Acceleratorin vetäjät, opiskelijat Aaro Isosaari ja Timo Luukkola.

Yksi ohjelmaan osallistuneista startupeista on HELT, jonka osalta kiihdyttämöohjelma ylitti kaikki odotukset.

”Ajattelin, että isoin hyöty tulisi olemaan ohjelman kautta saadut kontaktit sijoittajiin ja startup-maailmaan, mutta saimmekin vielä paljon enemmän”, sanoo yksi HELTin perustajista, Aallosta valmistunut DI Heiman Khalil.

HELT kehittää maailman ensimmäistä hyvinvointipalveluiden markkinapaikkaa, ja oli jo ehtinyt lanseerata tuotteen markkinoille ennen Kiuas-kiihdyttämön aloitusta.

”Se ei kuitenkaan tarkoittanut, että olisimme millään tavalla valmiita. Päinvastoin. Startup-yrittäjänä tilanteet elää jatkuvasti, ja olemme saaneet eri haasteisiin täältä todella paljon apua.”

Heiman Khalilin startup HELT jatkaa Kiukaan jälkeen vielä maineikkaan yhdysvaltalaisen kiihdyttämön Y Combinatorin Startup School -ohjelmassa.

Ponnahduslauta startup-yhteisöön

Yleisten workshopien lisäksi startupit ovat saaneet runsaasti henkilökohtaista valmennusta ohjelman mentoreilta ja kumppaneilta – oli kyse sitten lakiasioista, myynnistä, rahoituksesta tai liiketoiminnan skaalaamisesta.

Isosaari ja Luukkola näkevätkin juuri verkostot ohjelman suurimpana antina monille.

”Tämä on monella tapaa ponnahduslauta startup-yhteisöön. Sekä firmat että mentorit ovat mukana siksi, että haluavat auttaa alkuvaiheen yrittäjiä. Auttamisen kulttuuri on hyvin vahva Suomessa.”

Heiman Khalilin mukaan myös oma aktiivisuus vaikuttaa paljon siihen, mitä kiihdyttämöohjelma voi antaa.

”Esimerkiksi mentorin tapaamiseen voi valmistautua tutkimalla hänen taustaansa, laatimalla kysymykset valmiiksi, ja viemällä tietoa eteenpäin myös muille tiimeille”, hän sanoo.

Toista vuotta tuotantotaloutta opiskeleva Isosaari ja neljännen vuoden informaatioverkostojen opiskelija Luukkola ovat päässeet seuraamaan startupeja haasteineen ja onnistumisineen lähietäisyydeltä kymmenen viikon ajan.

Mikä heistä ratkaisee, lähteekö yritys todella lentoon?

”Useimmiten kyse on tiimistä. Tiimin osaaminen ja se, kuinka kemiat toimivat yhteen. Toki haluaisi myös uskoa, että ne, joita täällä Saunalla on nähnyt eniten – jotka ovat sitoutuneita ja ottavat ohjelmasta kaiken irti – ovat myös niitä, ketkä pääsevät parhaiten eteenpäin”, Isosaari sanoo.

URL kopioitu

Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

KPMG:n räätälöity projekti, tiimi koolla
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Opiskelijaprojektissa analysoitiin KPMG:n asemaa Suomen nopeasti kasvavilla konsultointimarkkinoilla

Tutkimuksen mukaan konsultointimarkkinat ovat kasvaneet poikkeuksellisen paljon viimeisten viiden vuoden aikana. Teknologiakonsultointi on viitoittanut kasvua ja se muodostaa suurimman osan markkinoista.
Digital Education Council
Yhteistyö Julkaistu:

Kauppakorkeakoulu Digital Education Councilin jäseneksi

Allianssilla on yhteinen visio kestävän kehityksen edistämiseksi korkeakoulutuksessa.