Kemian tekniikan korkeakouluun nimitetty kaksi uutta professoria

Maria Sammalkorpi on nimitetty Associate Professorin tehtävään ja Ville Miikkulainen on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian ja materiaalitieteen laitokselle.
Professori Maria Sammalkorpi ja professori Ville Miikkulainen

TkT Maria Sammalkorpi on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle tenure track -urapolulle Associate professorin vakituiseen tehtävään 1.12.2023 alkaen. Professuurin ala on pehmeän aineen mallintaminen.

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa. Hän siirtyi professoriksi Aalto-yliopiston Senior Scientistin tehtävästä.

Lisätiedot: Prof. Maria Sammalkorpi, [email protected]

FT Ville Miikkulainen on nimitetty Aalto-yliopiston Kemian ja materiaalitieteen laitokselle tenure track -urapolulle viiden vuoden määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään 1.1.2024 alkaen. Professuurin ala on energiamateriaali ja ohutkalvot.

Miikkulainen on väitellyt tohtoriksi Joensuun yliopistosta vuonna 2008. Väiteltyään Miikkulainen on toiminut tutkijana mm. Oslon ja Helsingin yliopistoissa sekä työskennellyt asiantuntija- ja projektinjohtotehtävissä teollisuudessa. Hän siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä. Miikkulaisen tutkimusryhmä kehittää uusia atomikerroskasvatuksen (Atomic Layer Deposition, ALD) prosesseja sekä muokkaa ja tehostaa ALD-tekniikalla materiaaleja, joita tarvitaan energian varastoimiseen tai muuntamiseen.

Lisätiedot: Prof. Ville Miikkulainen, [email protected]

Soft Matter Modelling group Aalto University

Pehmeän aineen mallintaminen

Maria Sammalkorven johtama tutkimusryhmä

Kemian ja materiaalitieteen laitos
Photo-ALD:llä kasvatettu kuvioitu kuparikerros tantaalioksidin pinnalla

Atomikontrolloitu materiaalitekniikka

Apulaisprofessori Ville Miikkulaisen johtama tutkimusryhmä

Kemian ja materiaalitieteen laitos
Aalto University/HYBER

LIBER – Suomen Akatemian huippuyksikkö

Life Inspired Hybrid Materials (LIBER) perustettiin Suomen Akatemian huippuyksikköohjelmaksi 2022-2029.

LIBERin tavoitteena on luoda dynaamisia ja pehmeitä hybridimateriaaleja, jotka pystyvät oppimaan, sopeutumaan tai reagoimaan ympäristöönsä.

Maria Sammalkorpi

Professor (Associate Professor)
Soft Materials Modelling

Niskanen and Otsuka
Yhteistyö Julkaistu:

Kurkistus funktionaalisten polysakkaridijohdannaisten elektrospinning-tutkimukseen

Meillä oli kunnia isännöidä vierailevaa puhujaa, tutkija Issei Otsukaa Grenoble Alpesin yliopistosta "Kahvia ja tiedettä" -tapahtumassamme. Otsuka vierailee Suomessa Researcher Short Mobility -ohjelmassa, jonka tarkoituksena on edistää Ranskan ja Suomen välisiä tieteellisiä kumppanuuksia.
Ville Miikkulainen

Tutustu meihin: Apulaisprofessori Ville Miikkulainen

Ville Miikkulainen siirtyy professoriksi Aalto-yliopiston yliopistonlehtorin tehtävästä.
Nimitykset Julkaistu:

Biotuotteiden ja biotekniikan laitoksen uusi johto

Professori Lauri Rautkari on nimitetty laitosjohtajaksi ja professorit Tiina Nypelö ja Mauri Kostiainen varalaitosjohtajiksi Biotuotteiden ja biotekniikan laitokselle ajalle 1.5.2024-31.12.2025.
Tutkijoiden kehittämä WAVE-tekniikka perustuu tulevan liikkeen, esimerkiksi käännöksen ennakointiin. Kuva: Markus Laattala.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkijat kehittivät yleisöaaltoon perustuvan tavan ohjata tanssia virtuaalitodellisuudessa

Tutkijat kokeilivat aluksi aiemmista tanssipeleistä tuttuja visualisointikeinoja. Useiden prototyyppien ja vaiheiden jälkeen he päätyivät kuitenkin kokeilemaan urheilutapahtumista tuttua yleisöaaltoa tanssin ohjauksessa.