Keksintösäätiölle uusi hallituksen puheenjohtaja

Tekniikan lisensiaatti Juhani Talvela on valittu Keksintösäätiön hallituksen puheenjohtajaksi. Hän seuraa tehtävässä Urho Ilmosta, joka jatkaa hallituksen jäsenenä.
Mekatroniikan Sirkus 2019
Juhani Talvela

Juhani Talvela työskentelee Aalto-yliopistossa, rakennetun ympäristön laitoksella, ja LUT-yliopistossa, jonne hän parhaillaan viimeistelee teknologiajohtamisen alaan kuuluvaa väitöskirjaa aiheenaan pienten yritysten kyvykkyydestä hyödyntää patenttijärjestelmää.

Talvela on kokenut yrittäjä ja liiketoimintaosaaja. Vuonna 2013 hän luopui perustamistaan yhtiöistä, jonka jälkeen hän on jatkanut yrittäjyyden ja strategisen kehittämisen työtä useiden startup-yritysten ja pienten yritysten kanssa.

"Suomen tulevaisuuden tulee perustua osaamiseen ja innovaatioihin. Keksintösäätiön pitkä kokemus ja hyvä maine keksintöjen edistäjänä Suomessa on entistä tarpeellisempaa", toteaa Talvela. "Keksintösäätiön puheenjohtajuus antaa mahdollisuuden syventää säätiön ja Aalto-yliopiston yhteistyötä ja saada Aallon kehittämille hyville toimintatavoille laajempaa yhteiskunnallista näkyvyyttä", hän lisää.

Säätiön toiminnan ytimessä on keksintöjen potentiaalin tunnistaminen ja niiden kaupallinen hyödyntäminen, immateriaalioikeuksien (IPR) suojauksien hyödyntäminen, sekä globaaleille markkinoille tähtäävän ja työpaikkoja luovan yrittäjyyden tukeminen.

Keksintösäätiön hallituksessa ovat edustettuina Suomen Yrittäjät, IPRUC (korkeakoulujen yhteistyöelin, jonka tarkoituksena on edistää IPR-koulutusta Suomessa), Suomen Patenttiasiamiesyhdistys sekä Suomen Keksijäin keskusliitto.

Juhani Talvela varsinainen jäsen, puheenjohtaja
Niklas Bruun varsinainen jäsen
Marcus Norrgård varajäsen
Timo Nyberg varsinainen jäsen
Maria Rehbinder varajäsen
Petri Peltonen varsinainen jäsen varapuheenjohtaja
Yrjö Rinta-Jouppi varajäsen
Matti Vesterinen varsinainen jäsen
Markku Merovuo varajäsen
Tord Langenskiöld varsinainen jäsen
Kristian Luoto varajäsen
Urho Ilmonen varsinainen jäsen
Pekka Salmi varajäsen
Mika Kuismanen varsinainen jäsen
Thomas Palmgren varajäsen

Vuonna 1971 perustetun Keksintösäätiön (Foundation for Finnish Inventions) tehtävänä on edistää suomalaisten keksintöjen tekemistä ja hyödyntämistä. Säätiö korostaa toiminnassaan keksintöjen suurta merkitystä innovaatioiden kovana ytimenä. Säätiö toimi vuoteen 2014 asti keskeisenä kanavana valtion tukirahan jakamisessa keksijöille muun muassa prototyyppien tekemiseen ja IPR suojausten hakemiseen.

Lisätietoja:

Juhani Talvela,
puh. 050 62471, email. [email protected]

Min-Kyu Paek
Nimitykset Julkaistu:

Min-Kyu Paek on nimitetty määräaikaiseen apulaisprofessorin tehtävään Kemian tekniikan ja metallurgian laitokselle.
A glass needle probes a tiny droplet sitting on a black surface.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Fyysikot onnistuivat selittämään tuntemattoman voiman, joka kiskoo vesipisaroita huippuliukkailla pinnoilla

Tulokset auttavat kehittämään aiempaa liukkaampia pintoja, jollaisia hyödynnetään esimerkiksi lääketeollisuudessa ja liikenteessä.
Sinipaitainen nainen, jolla on lyhyet tummat hiukset ja tummasankaiset silmälasit
Nimitykset Julkaistu:

Työelämäprofessori Pia Hannukainen: ”Uskon muotoilun voimaan jatkossakin”

Hannukaisen mielestä on tärkeää, että yrityksissä on osaavia muotoilijoita ja muotoilijoiksi valmistuvilla riittävä osaaminen työelämän tarpeisiin.
Vili Lehdonvirta, kuva:Mikko Raskinen, Aalto-yliopisto
Nimitykset Julkaistu:

Vili Lehdonvirta: Digitaalinen maailma ei ole erillinen ulottuvuus jossain bittiavaruudessa

Vili Lehdonvirta on aloittanut professorina Aallon tietotekniikan laitoksella. Hän jatkaa puolikkaalla työajalla Oxfordin yliopiston Internet-instituutissa.