Uutiset

Käytettävyys on kriittinen tekijä tietojärjestelmissä – Aallon opiskelijoiden ja yritysten yhteistyö poikii parempaa digitalisaatiota

Aalto-yliopiston opiskelijat, opettajat yhdistivät voimansa yritysasiakkaiden kanssa käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen keskittyvällä kurssilla.
Group of people standing on stairs
Trimblen palvelun käytettävyysarviointeja suorittivat opiskelijat Ferdinand Wittmann, Jan Kompatscher, Xueqi Qu, Xiaolin Jiang, Xinyuan Chen, Sibilla Silbano ja Joonas Vuola. Kuva: Eira Erola

Aalto-yliopisto järjesti keväällä ApotinRoidun, sekä Trimble Solutionsin kanssa opiskelijoille tietojärjestelmien käytettävyyteen ja käyttäjäkokemuksiin keskittyvän kurssin. Opiskelijat suunnittelivat ja toteuttivat arviointeja erityyppisille digitaalisille palveluille yhteistyössä yritysasiakkaiden kanssa. 

”Hyvän käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen merkitys korostuu jatkuvasti yhteiskunnassamme sekä työtietojärjestelmien että kansalaisille suunnattujen digitaalisten palvelujen kehittämistyössä”, sanoo kurssin vastuuopettaja, apulaisprofessori Johanna Viitanen Aalto-yliopiston tietotekniikan laitokselta. ”Kysymys on siitä, kuinka hyvin työtietojärjestelmät tukevat työntekijöiden tehokasta ja mielekästä työskentelyä, sekä miten sujuviksi, mielekkäiksi ja motivoiviksi kansalaiset kokevat digitaalisten palvelujen käyttämisen.”

Arviointi on tärkeä osa digitaalisten palvelujen kehittämisprosessia näiden tavoitteiden saavuttamiseksi - opiskelijat saivat kurssilla käytännön kokemusta ja monipuolisia taitoja arviointimenetelmien käytöstä, joita he voivat hyödyntää työtehtävissään suunnittelijoina ja ohjelmistokehittäjinä sekä myöhemmin johtotehtävissä. 

Käytettävyyden arviointiin keskittyvää kurssia on järjestetty Aallossa jo vuodesta 1998 lähtien, alkujaan Aallon edeltäjässä Teknillisessä korkeakoulussa. Vastuuopettajat Viitanen ja tutkijatohtori Kaisa Savolainen suorittivat kurssin vuonna 2003 ja kurssiassistentteina tänä vuonna toimineet maisteriopiskelijat Eira Eirola ja Saara Peltomäki osallistuivat kurssille viime vuonna. Kurssin tavoitteena on tarjota Aallon eri koulutusohjelmien opiskelijoille käytännön yhteistyökokemusta digitaalisia palveluita kehittävien yritysten kanssa. 

“Tykkään siitä, että kursseilla on yritysyhteistyötä, pääsee vähän tutustumaan, minkälaisia ongelmia voi tulevaisuudessa itselle työelämässä tulla vastaan sekä pääsee tutustumaan yrityksiin, mihin voisi itsekin potentiaalisesti myöhemmin hakea töihin.” kertoo ihmisten ja tietokoneiden vuorovaikutuksen tutkimuksen (human-computer interaction) maisteriopiskelija Joonas Palosuo

Yritykset hyötyvät yhteistyöstä

Opiskelijoiden tekemä työ tukee myös yritysten tarjoamien palveluiden jatkokehitystä käytettävyyden ja käyttäjäkokemusten parantamisen näkökulmasta.

“Opiskelijoilla on ollut todella hyviä kommentteja ja erityisesti kehitysehdotuksia tuotteen käytettävyyden kehityksen suhteen”, kertoo Janna Myllymäki, joka työskentelee tuoteomistajana asiakas- ja henkilöstökokemuksen mittaamisen keskittyvällä Roidulla. ”Opiskelijoiden tuottamat raportit olivat loogisia, visuaalisia ja selkeitä. Saimme heiltä myös yhtiön ulkopuolisina henkilöinä uutta näkökulmaa käytettävyyden kehittämiseksi.”

Arviointiprojektien aiheet ovat yhteistyöyritysten ehdottamia. Opiskelijaryhmät suorittivat arviointeja soveltaen käytettävyyden asiantuntija-arvioinnin ja käyttäjätestauksen menetelmiä osallistaen palvelujen todellisia käyttäjiä arviointeihin. 

“Opiskelijaryhmät ovat tehneet erinomaista työtä ymmärtäessään järjestelmän käytettävyyttä ja tunnistaessaan keskeisiä alueita, jossa tarvitaan lisätutkimusta”, kertoo Software Manager Henri Pitkänen Trimble Solutionsilta. Trimble on teollinen teknologiayritys, joka antoi opiskelijoille mahdollisuuden arvioida digitaalista palvelujärjestelmää 3D-mallintamiseen tarkoitetussa tuotteessa. 

”Myös annetut ehdotukset edistävät alustavia työnkulun malleja, perustuen ryhmien työhön käytettävyysanalyysin parissa. Työ on tukenut konseptitutkimustamme, tarjoten arviointia, joka on ollut vapaa aiemmasta altistumisesta järjestelmille”, jatkaa Pitkänen. 

Opiskelijat oppivat myös raportoimaan ja esittelemään tuloksia erilaisille sidosryhmille: kurssihenkilökunnalle ja muille kurssilaisille sekä asiakasyritysten kehittäjille, tuoteomistajille ja suunnittelijoille.

“Yritysyhteistyö ja oikeiden asiakasprojektien kanssa työskentely oli mielestäni motivoiva ja jännittävä kokemus”, kertoo englanninkielisen ICT Innovation -tutkimusohjelman maisteriopiskelija Qu Xueqi, joka oli mukana Trimblelle tehtävässä asiakasprojektissa. ”Minua inspiroi erityisesti tapaamiset ja yhteistyö Trimblen suunnittelijoiden sekä ohjelmistokehittäjien kanssa.”

People in the classroom
Oskar Sandås, Max Mäkipää ja Aada Alastalo esittävät tuloksiaan Roidun kyselyiden suunnittelun käytettävyydestä asiakkaalle ja muille opiskelijoille. Kuva: Saara Peltomäki

Käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen rooli tulee kasvamaan yhteiskunnan digitalisoituessa

Apotin kanssa työskennelleet opiskelijat arvioivat HUS-yhtymän, Helsingin ja Uudenmaan hyvinvointialueiden yhteistä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasportaali Maisaa. 

“Kurssilla opituista asioista on ollut minulle välitöntä hyötyä! Olen tosi tyytyväinen kurssin tarjoamiin käytännön taitoihin, joita voin lähteä saman tien soveltamaan. Itse asiassa olen jo soveltanut muutamia kurssilla opittuja asioita omassa ohjelmistoprojektissani”, sanoo kauppatieteiden opiskelija Tom Railio, jolle kurssi oli vapaavalintainen.

Portaalilla on jo yli miljoona käyttäjää, joten opiskelijat pääsivät vaikuttamaan todella laajassa käytössä olevan palvelun käytettävyyden kehitykseen.

”Yhteistyö opiskelijoiden kanssa oli sujuvaa ja opiskelijat onnistuivat suunnittelemaan ja toteuttamaan Maisa-palvelun käytettävyyden arvioinnit erittäin hyvin”, kertoi Petri Mannonen, Apotin käytettävyysasiantuntija. ”Opiskelijoiden havainnot ja kehitysehdotukset tukevat hyvin Apotin omaa Maisa-palvelun käytettävyyden arviointia ja jatkokehitystä.”

Moni kurssin aiempina vuosina suorittanut on päätynyt työskentelemään yrityksiin käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen kehittämisestä vastaaviin tehtäviin. Oletettavaa on, että myös tämän vuoden kurssin suorittaneista opiskelijoista jotkut ovat tulevaisuudessa mukana kurssilla aiheita tarjoavan asiakkaan roolissa.

Teksti: Eira Erola, Saara Peltomäki, Kaisa Savolainen ja Johanna Viitanen

A teacher and two researchers smiling and sorting through paper presentations in a classroom

Miten lisätä empatiaa terveyspalveluihin? Tutkijat järjestivät ihmiskeskeisen suunnittelun työpajoja Arabian peruskoulussa

Aalto-yliopiston tutkijat järjestivät peruskoululaisille palvelumuotoilutyöpajat, joissa opeteltiin muotoiluajattelua sekä ihmiskeskeisten tietojärjestelmien suunnittelua.

Uutiset
Johanna Viitanne standing, red tree leaves background

Käyttäjäkokemus on digitaalisen terveydenhuollon elinehto

Digitaaliset terveyspalvelut voivat tehdä terveydenhuollosta kestävämpää, mutta käyttäjäkokemuksen tulee olla sovelluskehityksen keskiössä.

Uutiset
AALTO_b-9344_Original.jpg _OE_4723_Original.jpg

Muotoilun laitos

Muotoilun laitoksella tutkimus, taide, koulutus ja yritysyhteistyö muodostavat vahvan osaamisen muotoilun tutkimuksessa ja koulutuksessa.

 Johanna Viitanen

Johanna Viitanen

Assistant Professor
T313 Dept. Computer Science
  • Julkaistu:
  • Päivitetty:

Lue lisää uutisia

Course work for Smart Wearables
Opinnot Julkaistu:

Smart Wearables -kurssit opettavat opiskelijoille insinööri- ja muotoilutaitoja

Smart Wearables -kurssien monialaisissa tiimeissä syntyy uskomattoman luovia projekteja, joiden parissa eri alojen opiskelijat pääsevät oppimaan toisiltaan.
Kuva opiskelijoista juttelemassa
Opinnot Julkaistu:

Tauolta tutkintoon - Back on track –työpajasarja 8.10. & 29.10.2024

Aallon opintopsykologit ja opinto-ohjaaja järjestävät kahden kerran mittaisen workshopsarjan opintoihin palaaville tai viimeisen vuoden aikana hyvin vähän opiskelleille syksyllä 2024 englanniksi.
Two students and a professor sitting around a table, talking and looking at laptop screen.
Tutkimus ja taide, Opinnot Julkaistu:

Tule uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuussa 2024

lmoittaudu uusien tohtoriopiskelijoiden tutoriksi kesäkuun orientaatiopäiville!
Kuvassa Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen poseeraavat kameralle kaupunkiympäristössä.
Opinnot Julkaistu:

Aallossa uskaltaa unelmoida

Siirtohaun kautta Kauppakorkeakouluun tulleet Lotta Heinonen ja Jenni Kaiponen arvostavat Aallossa erityisesti motivoivaa ilmapiiriä, tasokasta opetusta, aktiivista opiskelijayhteisöä ja kansainvälisyyttä. Vuonna 2024 siirtohaku järjestetään 2.-16.5.