Kävelyn turvallisuus ja terveellisyys: Teoriaperustainen kansainvälinen vertailututkimus

Tervetuloa vastaamaan kansainväliseen vertailututkimukseen, joka pyrkii tarkastelemaan kävelyyn ja teiden ylittämiseen liittyviä riskejä tilanteissa, joissa kävelijä käyttää matkapuhelinta tai on alkoholin vaikutuksen alaisena.
Nainen kävelee kadulla ja puhuu puhelimeen.

Arvoisa Helsingin metropolialueen asukas,

Tervetuloa vastaamaan tähän kansainväliseen vertailututkimukseen, joka pyrkii tarkastelemaan kävelyyn ja teiden ylittämiseen liittyviä riskejä tilanteissa, joissa kävelijä käyttää matkapuhelinta tai on alkoholin vaikutuksen alaisena. Tutkimuksessa pyritään myös tarkastelemaan kävelijöiden kokemuksia ilmansaasteista vilkkaasti liikennöityjen autoteiden läheisyydessä. Kyselyyn ovat tervetulleita vastaamaan kaikki yli 18-vuotiaat Helsingin metropolialueen asukkaat.

Tutkimus on osa Queenslandin teknillisen yliopiston tutkimushanketta, jota johtaa tutkija Oscar Oviedo. Tutkijatohtorit Samira Ramezani ja Tiina E. Laatikainen Aalto yliopistosta ovat tutkimushankkeen suomalaisia partnereita.

Kyselyyn vastaaminen on täysin vapaaehtoista. Kyselyyn vastaaminen tapahtuu anonyymisti, eikä yksittäistä vastaajaa voida tunnistaa vastauksista. Kyselyyn pääset TÄSTÄ linkistä. Kyselyn etusivulla on tarkemmin tietoa tutkimushankkeesta. Osallistuminen kestää noin 20 minuuttia.

Kiitämme kaikkia osallistujia arvokkaan tutkimustiedon tuottamisesta jo näin etukäteen!

Mikäli sinulla herää jotain kysyttävää tutkimukseen tai kyselyyn liittyen, olethan yhteydessä meihin:

Oscar Oviedo Trespalacios [email protected]

Samira Ramezani [email protected]

Tiina Laatikainen [email protected]

Survey Link: English Version

Ystävällisin terveisin,

Samira Ramezani ja Tiina E. Laatikainen

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Kuva: Tima Miroschnichenko, Pexels.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Tutkimus: Matalan hierarkian organisaatioissa isoja periaatekysymyksiäkin ratkotaan porukalla Slackissa

Aalto-yliopiston alumni, vieraileva tutkijatohtori Lauri Pietinalho New Yorkin yliopiston Sternin kauppakorkeakoulusta ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Frank Martela selvittivät tuoreessa tutkimuksessa, miten matalan hierarkian organisaatiot käsittelevät yhteisiä toimintaperiaatteita vastakkainasettelutilanteissa ja miten auktoriteetti niissä toimii.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
2020 rajanylitykset pohjoismaissa
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tutkijat loivat ainutlaatuisen ennustemallin kuvaamaan pandemian leviämistä maiden rajojen yli

Pohjoismainen yhteishanke pureutui koronaviruksen leviämiseen vuonna 2020. Tutkimuksen avulla voidaan jatkossa ennakoida paremmin, milloin ja mitkä matkustusrajoitukset ovat pandemiaolosuhteissa tarkoituksenmukaisia.