Kauppatieteiden opiskelijat asennoituvat myönteisesti kestävään kehitykseen

Tutkijoiden mukaan opiskelijoiden arvojen ja asenteiden tunteminen on opetuksen kehittämisen kannalta tärkeää.
The photo shows School of Business students studying together.

Kauppakorkeakoulujen opiskelijat ovat tulevaisuuden asiantuntijoita ja johtajia, joten heidän suhtautumisensa kestävään kehitykseen vaikuttaa koko yhteiskunnan suuntaan. Tuoreen tutkimuksen mukaan kauppatieteiden opiskelijat asennoituvat kestävään kehitykseen varsin myönteisesti.

Kuvassa näkyy Senior Adviser Merja Halme.
Senior Adviser Merja Halme.

”Kauppatieteiden yliopisto-opiskelijoiden asenteet kestävää kehitystä kohtaan olivat tutkimuksemme mukaan jopa hieman myönteisemmät kuin koko maan vertailuryhmässä”, Senior Fellow Merja Halme kertoo.

”Eräs selitys hyvälle tulokselle saattaa olla meneillään oleva koulutus, jossa kestävää kehitystä tuodaan esille yhä enemmän.”

Halme ja tutkijakollegat mittasivat kauppatieteiden opiskelijoiden arvot ja asenteet ja selvittivät, miten arvot linkittyvät asenteisiin kestävää kehitystä kohtaan. Lisäksi tutkijat vertasivat kauppatieteilijöitä koko maan vastaaviin ryhmiin.

Tutkimusaineiston kauppatieteilijät olivat Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun kandidaatti- ja maisteritason opiskelijoita, ja muut tiedot tutkijat saivat vertailukelpoisista valtakunnallisista aineistoista.

Kauppisopiskelijat valmiita muuttamaan elintapojaan ympäristön suojelemiseksi

Kauppatieteiden opiskelijoiden arvomaailma poikkesi jonkin verran vertailuryhmästä. Kauppatieteilijät olivat vertailuryhmää avoimempia muutoksille, ja esimerkiksi henkilökohtaisen menestyksen tavoittelu ja yhteiskunnallisen arvostuksen ja statuksen saavuttaminen oli heille tärkeämpää kuin vertailuryhmälle.

Asenteiltaan kauppatieteiden opiskelijat suhtautuivat kestävään kehitykseen jopa hieman vertailuryhmää myönteisemmin, ja he olivat valmiimpia maksamaan korkeampaa hintaa ympäristöystävällisistä tuotteista ja muuttamaan omia elintapojaan ympäristön suojelemiseksi.

Kuvassa näkyy professori Markku Kuula.
Professori Markku Kuula.

Professori Markku Kuula uskoo, että kestävän kehityksen vahva läsnäolo tämän päivän kauppatieteellisessä koulutuksessa on muokannut opiskelijoiden asenteita myönteiseen suuntaan.

”Kestävän kehityksen asema kauppatieteiden yliopistokoulutuksessa on vahvistunut viime vuosina, ja myös Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu on sitoutunut edistämään kestävää kehitystä kaikessa toiminnassaan. Tutkimuksessamme ehdotamme, että opetuksessa otettaisiin huomioon kulloinenkin opiskelijoiden arvojen ja asenteiden taso parhaiden tulosten saavuttamiseksi.”

Arvot ja asenteet vaikuttavat uusien asioiden omaksumiseen

Tutkimusryhmä ehdottaa, että yliopisto asettaa opetukselle tavoitteita, joita seurataan muun muassa mittaamalla opiskelijoiden arvoja ja asenteita säännöllisesti.

”Kestävän kehityksen sanomaa ei voi edistää vain lisäämällä aihetta koskevan opetuksen määrää, vaan on panostettava opetuksen laadulliseen kehittämiseen ja asetettava sille tavoitteet. Opiskelijoiden arvot ja asenteet vaikuttavat vahvasti siihen, miten he omaksuvat uusia ajatuksia. Kun me opettajat tunnemme ne, pystymme muokkaamaan opetustamme kohderyhmälle sopivammaksi ja vaikuttavammaksi”, Merja Halme toteaa.

Lisätiedot:

Senior Fellow Merja Halme
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, tieto- ja palvelujohtamisen laitos

Professori Markku Kuula
Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulu, tieto- ja palvelujohtamisen laitos

Julkaisun tiedot ja linkki artikkeliin:

Bask Anu, Halme Merja, Kallio Markku, Kuula Markku. Business students’ value priorities and attitudes towards sustainable development. Journal of Cleaner Production 2020. doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121711.

Kestävä kehitys Kauppakorkeakoulussa

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Palkinnot ja tunnustukset, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Photo collage of some of the actions funded by the Sustainability Action Booster grant
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Aalto-yliopisto rahoittaa opiskelijoiden kestävyystoimia kymmenillä tuhansilla vuodessa - "Tällaista emme ole nähneet muualla"

Aalto-yliopiston Sustainability Action Booster on apuraha, joka tukee opiskelijoiden ideoimia kestävän kehityksen projekteja kampuksella ja sen ulkopuolella.
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu: